• Svar på tråden Bara bröst i simhallen?
  • Grodan Soda

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 14:10:33 följande:


    Okej, jag ska försöka så gott det går. Jämställdhet är detsamma som jämlikhet förutom att jämställdhet enbart handlar om rättvisa mellan könen.Så vad är rättvisa? Att alla får lika mycket eller att den som är i mest behov får mer?Att en mångmiljonär betalar mer skatt än mig är rättvisa och jämlikhet. Enligt ert resonemang att alla ska ha likadana rättigheter så borde det innebära att ni tycker så även i ekonomiska frågor. Dvs att alla betalar likamycket i skatt, alla ska få lika mycket bidrag m.m.För mig är det enkelt. Kvinnors bröst är långt ifrån detsamma som mäns bröst. Varför ska samma regler gälla för de olika brösten då?
    Oj vad du tolkar friskt!

    Att jag tycker att alla människor ska ha samma rättigheter vad det gäller att bada topless innebär inte att jag tycker att alla ska betala samma skatt i kronor och ören. Jissus!

    Det jag inte kan acceptera är att kvinnor ska skyla sina kroppar för att skydda männen från sexuell upphetsning. Vill en kvinna bada topless på ett badhus så ska hon få göra det. Det drabbar ju ingen och den som inte vill titta behöver ju inte titta.
  • n00bmamman

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 14:14:54 följande:


    Inte första funktion men det är en funktion som finns idag och jag kan inte se det negativa i det. För mig handlar det om en fördel som jag som kvinna har. Jag är glad över att mina bröst är sexuella.
    Men om du tänker efter... vad på din kropp kan hetsa upp en man mest i en sexuell situation? är det verkligen dina bröst? Eller är det kanske dina ögon, din mun, dina händer? Kroppsdelar som man aldrig döljer förutom när det är kallt? Så VARFÖR är bröst så sexuella?
  • Eva och Nadjas mamma
    n00bmamman skrev 2008-01-10 14:20:25 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 14:14:54 följande:
    Men om du tänker efter... vad på din kropp kan hetsa upp en man mest i en sexuell situation? är det verkligen dina bröst? Eller är det kanske dina ögon, din mun, dina händer? Kroppsdelar som man aldrig döljer förutom när det är kallt? Så VARFÖR är bröst så sexuella?
    Varför bröst är sexuella kan jag inte svara på. Det har ju med våran kultur att göra men är också genetiskt betingat.
    Självklart är det mig som helhet som min pojkvän tänder på men brösten är ett plus i kanten.
    Jag tänder på hans snopp men inte på en främmande gubbes snopp men det råder ju inget tvivel om att snoppen är en sexualiserad kroppsdel?
  • smah
    chica skrev 2008-01-10 08:12:24 följande:
    Ja usch, måste vi ha denna nakenheten överallt i "naturlighetens tecken" .
    Vad vill du ha för nakenhet då? Retuscherade kroppar iklädda endast underkläder uppklistrade på reklampelare på stan lr? Är det inte mer opassande med bilder på människor i underkläder på stan än barbröstade kvinnor i en badhall? Är det inte mer skadligt för barn att dagligen utsättas för den sexualiserade reklam som finns överallt i samhället? Reklamen förmedlar budskapet att kvinnor ska behaga och vara vackra. Är det denna bild vi vill att våra barn ska ha av kvinnor? Kanske rent av sunt att barnen får se lite "vanliga" avklädda tjejer för en gångs skull?
  • Eva och Nadjas mamma
    danstina skrev 2008-01-10 14:17:54 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 14:10:33 följande:
    Oj vad du tolkar friskt! Att jag tycker att alla människor ska ha samma rättigheter vad det gäller att bada topless innebär inte att jag tycker att alla ska betala samma skatt i kronor och ören. Jissus! Det jag inte kan acceptera är att kvinnor ska skyla sina kroppar för att skydda männen från sexuell upphetsning. Vill en kvinna bada topless på ett badhus så ska hon få göra det. Det drabbar ju ingen och den som inte vill titta behöver ju inte titta.
    Nej, jag tolkar inte friskt. Jag försökte bara ge ett exempel på skillnad mellan jämställdhet och likställdhet som nån frågade efter. Jag tror inte att nån av er tycker att en låginkomsttagare ska betala lika mycket i skatt som en höginkomsttagare och jag utgår ifrån att ingen tror att jag är emot kvinnors rösträtt.
    Och tror inte att det handlar om att skydda män från sexuell upphetsning heller utan snarare är det så att det helt enkelt är mer passande att skyla sina sexuella delar i ett offentligt badhus.
  • Lady Sylvana

    Ni som ser det som en sexuell kroppsdel, för vilka är det en sexuell kroppsdel? Homosexuella män?

    Hur gör ni i omklädningsrum, där det kan finnas bisexuella och homosexuella kvinnor?

  • Eva och Nadjas mamma
    n00bmamman skrev 2008-01-10 14:17:21 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 14:10:33 följande:
    Problem: Du ser att det finns en skillnad men ifrågasätter den inte. Om du inte ifrågasätter varför kvinnors bröst har blivit en sexsymbol så kommer du heller aldrig förstå att vissa tycker det är fel. Och då kommer vi ju egentligen inte längre än så här.
    Då frågar jag dig nu, då? Varför är det en nackdel att vara ägare till ytterligare två sexualiserade kroppsdelar?
  • Eva och Nadjas mamma

    Lady Sylvana skrev 2008-01-10 14:31:08 följande:


    Ni som ser det som en sexuell kroppsdel, för vilka är det en sexuell kroppsdel? Homosexuella män? Hur gör ni i omklädningsrum, där det kan finnas bisexuella och homosexuella kvinnor?
    För alla. Jag tror inte att folk blir tända, det är inte det som är problemet. Jag skulle bli allt annat än tänd om alla män gick runt med sina penisar hängandes (eller ståendes)men jag tycker inte att det är lämpligt ändå. Skulle jag bli kåt av det så skulle det ju bara vara kul, men nu skulle jag snarare bli äcklad och känna obehag.
  • Eva och Nadjas mamma

    Och vilken regel ska gälla för ammande kvinnor som har jätteläckande bröst?

  • Corpset

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 14:33:02 följande:


    Då frågar jag dig nu, då? Varför är det en nackdel att vara ägare till ytterligare två sexualiserade kroppsdelar?
    Fråga de kvinnor i burqa eller annan heltäckande klädsel varför det är jobbigt när ens kropp är totalt sexualiserad.
Svar på tråden Bara bröst i simhallen?