• Sanrah

    Mia-Sanningen om gömda

    Jag hamnade av en slump på Monica Antonsson blogg.Hon ska tydligen ge ut "Mia- sanningen om gömda" den 1 december. Det först nu jag har sett detta, känner mig helt förvirrad. Vad ska man tro?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-03 21:28
    Liza Marklunds - Gömda

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-08 08:47
    Länk till bloggen:

    monicaantonsson.blogspot.com/

  • Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda
  • NovJenny
    Björnmossa skrev 2008-11-04 13:15:16 följande:
    Jag läste Gömda för några år sen och har inte läst nån av de andra.För det första fattar jag inte intresset för de andra, är det inte ett uppenbart sätt att mjölka mer pengar ur konceptet? Varför är det intressant hur det går för "Emma, Mias dotter" bara för att en bok om kvinnomisshandel har modern i centrum?För det andra fattar jag inte varför det spelar roll om det är sant eller inte. Jag tar för givet att mycket ändras när man skriver en sån bok, för poängen är inte att skriva en biografi över "Mia" utan att belysa en viss typ av problematik som finns i samhället. Då lämnar man ute sånt som inte är relevant för budskapet, man ändrar detaljer för att anonymisera och man förenklar vissa händelseförlopp så att boken ska bli lättare att läsa. Det viktiga är inte om det finns en kvinna som varit med om exakt de sakerna, det viktiga är att det finns många kvinnor som varit med om ungefär de sakerna.
    Men självklart spelar det roll för de inblandade om det är sant eller inte, och de nyfikna.
    Hon har ju smutskastat och dagit in em massa människor i detta så är det inte sant är det ju tragiskt!
  • NovJenny
    Björnmossa skrev 2008-11-04 14:05:55 följande:
    Nu har jag inte läst hela bloggen eller hela tråden, men har han verkligen pekats ut? Hans namn är ändrat i boken, man vet inte hur gammal han är, jag skulle då inte ha känt igen honom på stan bara pga Gömda. Om det stämmer att en massa i Gömda inte är sant skulle jag säkert inte ens fatta att det var han om jag så var bekant med honom.Men nu när jag sett bild och läst hans riktiga namn vet jag förstås vem det är. NU är han utpekad.
    men rykten sprids ju, de bode väl i en ganska liten stad?

    Jag skulle inte vilja vara Osama om detta är påhittat. Fy!

    Och ja, detta är ju en riktigt hemsk historia men att "Mia" ska tjäna en massa pengar på att ha skrivit om det andra varit med om och lådsas att det var henne det hände så tycker jag det är ritkigt fel!
  • Barkbam
    NovJenny skrev 2008-11-04 14:36:24 följande:
    men rykten sprids ju, de bode väl i en ganska liten stad?Jag skulle inte vilja vara Osama om detta är påhittat. Fy!Och ja, detta är ju en riktigt hemsk historia men att "Mia" ska tjäna en massa pengar på att ha skrivit om det andra varit med om och lådsas att det var henne det hände så tycker jag det är ritkigt fel!
    monicaantonsson.blogspot.com/

    Berättar och visar bilder på "mannen med de svarta ögonen" som Mia uttryckte det i Lizas bok och dottern Emma.
  • NovJenny
    Barkbam skrev 2008-11-04 14:49:10 följande:
    monicaantonsson.blogspot.com/Berättar och visar bilder på "mannen med de svarta ögonen" som Mia uttryckte det i Lizas bok och dottern Emma.
    Ja, jag har läst hela den bloggen.

    men innan hon gick ut med den bilden tror jag det är många som vetat vem han är efter att ha läst boken.
    Man har ju hört många som kände "mia" när de gick i skolan t.ex. Inte så svårt att lista ut vem hennes ex är då och folk pratar ju.
  • Spicy woman

    Är hon spansk och hur gammal var hon när hon fick äldsta sonen?

  • Miew

    Spicy woman skrev 2008-11-04 15:45:42 följande:


    Är hon spansk och hur gammal var hon när hon fick äldsta sonen?
    Hon är inte spansk, hon är svensk. Hennes "nya" var chilenare eller spansk... Jag vet inte hur gammal hon är. Kanske född runt 1960 och hennes äldsta är född 83...
  • Barkbam

    Spicy woman skrev 2008-11-04 15:45:42 följande:


    Är hon spansk och hur gammal var hon när hon fick äldsta sonen?
    Vet ej, men Monika kommer att besvara frågorna i boken.
  • MammaHela
    Miew skrev 2008-11-04 16:06:30 följande:
    Spicy woman skrev 2008-11-04 15:45:42 följande:Hon är inte spansk, hon är svensk. Hennes "nya" var chilenare eller spansk... Jag vet inte hur gammal hon är. Kanske född runt 1960 och hennes äldsta är född 83...
    hmm på nån sida som länkades till igår står det att Mia heter jacelyn eller nått liknande och inte har svenskt ursprung..

    jaja jag tror inget förän nån träder fram och säger Ja det är Jag som är Mia jag heter.....
  • Spicy woman
    Miew skrev 2008-11-04 16:06:30 följande:
    Spicy woman skrev 2008-11-04 15:45:42 följande: Hon är inte spansk, hon är svensk. Hennes "nya" var chilenare eller spansk... Jag vet inte hur gammal hon är. Kanske född runt 1960 och hennes äldsta är född 83...
    Ok
  • Sanrah
    Angelx skrev 2008-11-04 07:18:53 följande:
    Jah håller på att lyssna på mias systrar nu, men hu vad den verkar vara rörig , blir faktiskt lite besviken på den
    Jag har läst den, förstår om den blir rörig om man lyssnar. Jag läste en person i taget. Hoppade alltså i boken. Tyckte bara den berättelsen som tjejen, Veronica?, som hade skrivit dagbok, var bra. De andra två om den utlänska tjejen och hon som stack till USA tilltalande inte mig. (Hur man nu ska uttrycka det)
Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda