• s k r i n d a

    Förskolans julkalender suger!

    Är detta vanligt? Eller är det bara dinosaurierna på min dotters förskola som har paketkalender? (luktar lekis på 70-talet tycker jag)

    För det första begriper jag inte för vems skull man har en paketkalender på en småbarnsavdelning där barnen är 1-2 år?

    En hög ungar som gråter av besvikelse varje morgonsamling för att de inte fick något paket, en liten stackare som börjar gråta när hon får öppna paket för hon törs inte och en tredje som börjar gråta när innehållet i hans paket snabbt rycks ur händerna av en avundsjuk kamrat...

    För det andra har personalen avsatt arbetstid för att inhandla paket och slå in dem trots att de ständigt klagar över hur underbemannade de är!

    Men det som retar mig mest! I pojkarnas paket ligger det bilar som man kan aktivt leka med, i flickornas paket hårprydnader som man kan smycka sig med!

    Dessutom är det vi föräldrar som betalar för skiten genom en gemensam "nöjeskassa".

    (innan fl-stormen mot otacksamma mig börjar vill jag påpeka att det gäller en förskola som vägrar daglig utevistelse, trevligt bemötande eller på det stora hela normal förskoleverksamhet, så mitt missnöje var massivt innan jag blev skogstokig över en adventskalender )

  • Svar på tråden Förskolans julkalender suger!
  • Hej och Hopp

    Jag tycker att det brukar fungera bra med paketkalender (även om upplevelsekalender låter jättekul!)
    Barnen förstår att det kommer att bli deras tur också - är det svårt för någon så är det väl de allra första dagarna.

    Men innehållet i paketen är ju under all kritik. Snäll, snälla fråga hur de tänker kring genusperspektivet och hur de anser att de lever upp till läroplannes mål...

  • AW76

    Oj, paketkalender på förskolan har jag aldrig hört talas om.

    Tycker inte det behövs i detta konsumtions-samhälle faktiskt! Och särskilt inte om det skapar konflikter, vilket det uppenbarligen gör.

    Men det som snusmumriken2 berättar om låter suveränt! Upplevelser är såå mycket mer värt än billiga 10-kronorsgrejer eller vad som nu ligger i paketen. Och bilar/hårsnoddar var ju bara för hemskt!

  • Joannaa

    Vet på min son dagis har de också paketkalender och det tyckte jag var en smart grej då de köpt grejer till sin avdelning o varje dag får ett barn öppna.. Alla en varsin gång! Men det är endast grejer till DAGIS o inget hem..

    O köpa privat till barnen kan jag tycka är fel!

    Jobbar själv på dagis men vi använder av chockladkalender som vi då lottar ut barnens namn så alla får öppna en varsin gång!!

  • seglare

    paketkalender på dagis var något nytt. Jag håller med dig TS att upplägget på ert dagis verkar helt värdelöst, och jag hade definitivt framfört kritiken.

    Däremot verkar upplevelsepaketen som en genomtänkt idé. Jag gillar när barn får lära sig att allt inte bara handlar om att få saker utan att man faktiskt kan uppskatta en upplevelse också. Tack för den superidén!

  • limpan32

    På min förskola har vi paketkalender, barnen får öppna ett paket varje dag som innehåller något att hänga i vår "vackra" plastgran.
    Barnen är mellan 1 1/2-2 1/2 år och de fixar det jättebra, det är mycket uppskattat inslag i samlingen. Någon säger-ja me paket, men förstår när man säger-annan dag får du också.
    Jag tycker barnen ska lära sig turtagning, det är när de är så små som man måste lära dem det.

    Paketen som TS hade på sin förskola var dock inget vi skulle välja, hur tänker de?

  • Silverkatten06

    Jag fattar inte, får inte alla barnen paket? TS kan du förklara lite mer hur det funkar praktiskt?

  • Lillatroll

    Trodde inte dom hade paketkalender på förskolorna. Tänker mig att det är mer något man har hemma.

    Men varianten med upplevelser tycker jag låter jättebra! Eller som limpan 32 skrev. Då blir det något man gör tillsammans och som kommer alla till glädje. Ser liksom inte riktigt poängen med små paket med kanske inte alltid så genomtänkt innehåll. Känns inte personligt utan mer som en "måste"grej för att det är jul. Nej hellre då gemensamma upplevelser där skapande och fantasi får komma fram...gärna med jultema.

  • Zelmilainen

    vi har paketkalender på fsk där jag arbetar. och barnen får även julklappar. i förra årets adventskalender fick alla barn (dock är avd 1-5 år) en sån där glaskula men nåt "motiv" inuti som man kan skaka på så det ser ut som det snöar. det fanns kanske fyra olika motiv på dem. alla barnen tyckte det var jättekul (verkade det som). till julklapp fick de förvisso ganska typiska pojk/flicksaker (tror det var bilar resp nån liten ponnyhäst). detta år får de en mugg (vit som vi skrivit dog jul 2008, målat en gran på och sen på andra sidan står barnets namn). till julklapp får alla barn pussel anpassat efter ålder/förmåga. ok, iden med bilar/ponnyhästar kanske inte var dne ultimata kan vi känna såhär i efterhand, men samtidigt lät vi det var. nån gång tycker vi att det kan få vara vad som kanske anses typiskt pojkigt resp flickigt, speciellt med tanke på att vi vid så många andra tillfällen försöker arbeta med genus. dock är det kanske ingenting vi gör om igen och därför blir det i år presenter som passar alla. vi har aldrig haft problem med vare sig stora eller små som blir ledsna eller upprörda över att de inte fått paket (kan dock tänka mig att det är annorlunda om man bara har små barn). varje dag får ett barn läsa lappen som namnet på barnet som ska öppna paketet står på. däremot tycker jag det är hysteri att slå in ALLTING. ok, julklapparna slår vi in. men till adventskalendern har vi en skokartong inslagen i papper som vi varje dag lägger i ett nytt barns present i. den har använts länge och är fortfarande fin/duglig. istället för att hysteriskt slå in allt. vad jag egentligen menar tror jag är att jag kan tycka att det är helt ok med paketadventskalendrar och att man kan få ha det flickigt/pojkigt ibland och att man slå in presenter osv. men samtidigt kan man kanske inte alltid dela upp pojk/flick utan får försöka träda över gränserna lite och sen kanske man inte behöver slå in ALLT utan bara lite. jag tycker också att det är helt ok att man åker på arbetstid för att införskaffa sakerna under förutsättningen att tiden inte tas från barngruppen. låt oss säga att det normalt är 20 barn på 4 pedagoger, en dag kanske det av nån anledning bara är halv barngrupp, dvs 10st. då kan jag tycka att det är ok att två personal stannar med barngruppen och att två åker iväg. men så länge det är på de premisserna som jag uppfattat av ts tycker jag inte att det är ok.


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • telma79

    Säg till dinosarierna att dem använder pengarna till att göra något roligt med barnen istället. Förstår inte vitsen med att ha paketkalender till barn på 1-2 år. Inte lätt för ett så litet barn att förstå att man ska vänta på sin tur.

  • s k r i n d a

    Ska svara på några frågor

    - Vi står i byteskö, men i vår stad får man vara glad om man har en fsk-plats över huvud taget.

    - Jag vet hur det går till eftersom min dotter (och ett barn till) är tre år och utförligt kan informera om kalenderöppningen. Det är alltså inte min dotter som är ledsen över att hon ännu inte fått öppna något paket, utan hon berättar om alla ledsna småbarn som gråter, blir rädda och får sakerna slitna ur händerna.

    - Jag kan absolut inte ta upp mitt missnöje kring detta med personalen. När jag framför önskemålet att de ska ha daglig utevistelse straffas både min dotter och jag med isande tystnad och uteblivet välkomnande vid morgonlämningarna de närmaste dagarna. Så andra synpunkter på verksamheten vågar jag faktiskt inte ta upp eftersom konsekvensen blir så stor för mitt barn.

    - Någon ville veta hur det praktiskt går till: varje morgon på samlingen får ett barn komma fram och hämta ett paket från kalendern och öppna det. Paketet innehåller alltså hårband om du är flicka och en bil om du är pojke.

    - "Barn behöver öva på turtagning" -Absolut! Men det måste finnas trevligare former? Tycker inte att födelsedag går att jämföra riktigt eftersom man från ganska tidig ålder lär sig att födelsedag är något alla har en gång om året. Och hela dagen i en stor grupp med barn får de väl automatiskt öva på att vänta på sin tur i alla möjliga sammanhang?

    Det var intressant att se att paketkalender existerar på fler förskolor, men att många (i vanlig ordning) hittat betydligt fräschare och roligare former än vår förlegade personal. Gillade verkligen idén med en upplevelsekalender även om inte ens den kanske är optimal när majoriteten är 1-1,5 år?

Svar på tråden Förskolans julkalender suger!