• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Cissan

    Jag vet ju inte än exakt vad jag har utan den 19:e är ju åter kontrollen, hjälp!! Varför är livmoder framfallet värre för? På vilket sätt? Du skriver du får det värre efter tex gymmet, jag skulle inte ens våga träna för rädsla att allt ska falla ut. Sen kan jag känna olika från att det könns hemskt o sen sitta i soffan en stund o då könns det mindre efter det, lika efter jag kissat, då blir Bullen mindre!? Ibland när det bara ser ut att vara en halv bulle i slidan tycker jag man ser ganska normal ut o blir lite gladare o tänker att det kommer fixa sig detta....sen nästa gång bryts man ner igen då Bullen täpper till :(( Men förstår inte hur det kan vara sån stor skillnad!!!


    Hemligkvinna skrev 2014-05-09 10:18:05 följande:
    cissan absolut. Livmodern är inte på samma plats hela tiden. Jag får mer problem när jag rört mig mycket eller kört hårt på gymmet. Vid ägglossning och mens är det alltid svullet och då får jag mer tyngdkänslan och bara vill krysta ut allt. Men det blir ju lite annat när det är hela livmodern som kommer ner, än om det bara är slidväggarna. Livmoderframfallet är flera gånger värre än det bakre och främre.

  • Hemligkvinna

    cissan
    livmodern tynger ju ner en hel del och gör att det gör ont i ligamenten mm.
    Nu är det ju snart 6 år sedan min sista förlossning, så man har ju lärt sig lite vad man klarar av och inte.

    Om bullen blir mindre när du kissat, så låter det som att urinblåsan kanske också åkt ner. Det du ska göra är att få remiss till en uroterapeut, som kan se hur läget är med urinblåsan mm

  • Cissan

    Jo men det pratade bm om att skicka mig till en urolog. Är det farligt om urinblåsan åkt ned? 6 år sedan o du är ff inte bra?? Låter ju sjukt länge !! Hur står du ut?? Jag har haft detta i 7 v o mitt liv könns så jobbigt redan nu.


    Hemligkvinna skrev 2014-05-09 11:46:07 följande:
    cissan livmodern tynger ju ner en hel del och gör att det gör ont i ligamenten mm. Nu är det ju snart 6 år sedan min sista förlossning, så man har ju lärt sig lite vad man klarar av och inte. Om bullen blir mindre när du kissat, så låter det som att urinblåsan kanske också åkt ner. Det du ska göra är att få remiss till en uroterapeut, som kan se hur läget är med urinblåsan mm

  • lije

    Minne7: precis den artikeln jag länkade till och läste... Gör mig så oerhört provocerad att läsa dessa artiklar om att kejsarsnitt är sååå dåligt och att vaginalt är det allra bästa och är man "riktig kvinna" så är det inga problem (ingen som säger det men de känns fan så när man läser) Sen glömmer man bort att lyfta fram den (lilla) forskning som faktiskt gjorts som visar på stora besvär hos många kvinnor , utan tar bara upp riskerna med KS!!! Märker att många bekanta till mig har en hel del besvär många år efter vaginal förlossning men tänker att Jaja så är det väl, alla har ju så klart inte stora besvär men kissar på sig lite, lite ont/känner inte så mkt vid sex osv.... Och det pratas det inte om....

  • Paincake

    Cissan: Så vitt jag vet och har läst mig till är det inte farligt i sig att urinblåsan har flyttats neråt. Däremot kan det vara svårt att tömma blåsan ordentligt vilket i sin tur kan leda till urinvägsinfektioner.


  • Cissan

    Paincake, har du opererats eller ska du? Vilket slags framfall har du o vilka symptom? Såg att ditt första gick tillbaka....jag hoppas ju ff att mitt ska det men börjar tvivla starkt. För mig är det skavet som Är värst o känslan av att gå omkring med en dildo i muttan hela tiden. Det är ju ff kort tid efter min förlossning, 7 v men jag förstår inte hur jag ska kunna leva i min kropp, känner mig såå sjukt ledsen hela tiden :((


    Paincake skrev 2014-05-09 20:16:17 följande:
    Och angående bättre och sämre dagar - ja. Har jag varit aktiv känns det sämre, innan och under mens är det bedrövligt och nu är jag förkyld med hosta vilket är ett elände. 

  • Paincake

    Jag ska opereras.  Har varit på ett första möte med gynekolog och blivit remitterad till operation utan diskussion. Har möte inför operationen  den 20 maj och får veta mera då.

    Jag har visst både främre och bakre men det är framförallt det främre som är jobbigt. Det är svårt att tömma blåsan, måste kissa i omgångar, tyngdkänsla, skav, haft urinvägsinfektion och njurbäckeninflammation (urinvägsinfektion som gått upp i njurarna), svårt (för att inte säga nästintill omöjligt) att använda tampong.

    Jag tyckte det var jättejobbigt efter första, det kändes som om jag skulle vändas ut och in nästan om jag var uppe och gick eller rörde på mig. Det gick tillbaka efter några månader och jag kunde leva så gott som normalt. Sen gick jag ner i vikt och blev av med övervikten, jag vet inte om det bidrog till att det blev bättre. 


  • Cissan

    Va skönt att få operera det....jag vill oxå det om det inte blir bättre!! Men jag kände ju inget alls egyer barn nr ett så jag hoppas detta ska ge med sig!! Låter ju positivt när du säger att det försvann efter första!! Hur många månader tog det? Finns det ingen chans att det försvinner även denna gg för dig? Jag anv inte tampong så jag vet inte om det skulle fungera. Mitt största problem hemma är just samlivet som för tillfället är icke existerande med en fullt förstående man men jag blir galen!! Jag vill ju ha det tillbaka som det var förr!!! Är rädd för att prova då jag är så rädd att skavet o svidandet ska förvärras :((


    Paincake skrev 2014-05-09 22:52:00 följande:
    Jag ska opereras.  Har varit på ett första möte med gynekolog och blivit remitterad till operation utan diskussion. Har möte inför operationen  den 20 maj och får veta mera då. Jag har visst både främre och bakre men det är framförallt det främre som är jobbigt. Det är svårt att tömma blåsan, måste kissa i omgångar, tyngdkänsla, skav, haft urinvägsinfektion och njurbäckeninflammation (urinvägsinfektion som gått upp i njurarna), svårt (för att inte säga nästintill omöjligt) att använda tampong. Jag tyckte det var jättejobbigt efter första, det kändes som om jag skulle vändas ut och in nästan om jag var uppe och gick eller rörde på mig. Det gick tillbaka efter några månader och jag kunde leva så gott som normalt. Sen gick jag ner i vikt och blev av med övervikten, jag vet inte om det bidrog till att det blev bättre. 

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder