• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • 2barnsmorsan

    Tack för svar. Det känns skönt att läsa om andra som gjort operationen. Är så sjukt nojig för att det inte ska bli bra. Du blev också sjukskriven länge, jag måste kanske be om 2 veckor iaf? Min plan är att ligga på soffan i en vecka och sedan jobba om det går. Jag har ju ingen lust att deklarera mitt tillstånd för alla på jobbet. Känner du dig bra nu? Har du också fått smärtor vid samlag vid något tillfälle?


    Gladhannapanna skrev 2015-02-03 07:53:16 följande:

    Jag har också gjort bakre plastik och känner igen mig i Minnies beskrivning. Hade ordentligt ont första veckan, speciellt om jag stod upp. Tillbringade de dagarna på rygg i soffan. Sedan successivt bättre. Helt sjukskriven i 4 veckor, därefter sjukskriven på deltid (min föräldralediga del) pga av lyft av barnen. 


  • 2barnsmorsan

    Förresten det här som minnie beskriver som att det bara är slemhinnorna som gnuggas vid sex....tror jag har det lite så nu...själva slidöppningen är liksom helt obefintlig och därinne känns det inte så mycket, ååh får lite ångest när jag tänker på det. Jag hoppas i allafall på förbättring, det behöver inte bli perfekt. Nu ser det helt söndersprängt ut baktill. :/

  • Gladhannapanna
    2barnsmorsan skrev 2015-02-03 10:13:52 följande:

    Tack för svar. Det känns skönt att läsa om andra som gjort operationen. Är så sjukt nojig för att det inte ska bli bra. Du blev också sjukskriven länge, jag måste kanske be om 2 veckor iaf? Min plan är att ligga på soffan i en vecka och sedan jobba om det går. Jag har ju ingen lust att deklarera mitt tillstånd för alla på jobbet. Känner du dig bra nu? Har du också fått smärtor vid samlag vid något tillfälle?


    Jag har aldrig haft ont vid samlag, känns ungefär likadant som innan. 
    Jag opererade främre plastik våren 2010 och bakre hösten samma år så det är ca fem år sedan nu.

    Kan känna att jag så småningom kommer att behöva göra en ny operation, men det är inget som är aktuellt just nu. Hoppas på att kunna vänta fem år till i alla fall!
  • che71

    Jag har äntligen fått komma till bäckenbottencentrum o fick där en prolapsring.

    Varför var jag tvungen att vänta 9 månader efter förlossningen för det? Hoppas den passar o inte trillar ut..återbesök om 2 månader. .o test av knipet i gynstolen var bara 3 av 10 på en skala.

    Så det ska jag jobba på.

    främre slidväggsframfall (cystocele ) o nedsjunken livmoder o livmodertappen var långt ner

    Sen ringen sattes in känner jag inte av det..Ingen tyngd ingen globuskänsla..härligt!

    En annan glädjande sak. .vi hade samlag i helgen för första gången. .o det gick bra..inte ont o det fungerade. .nervöst som första gången.

    Just nu känner jag hopp om framtiden.

  • Gladhannapanna
    che71 skrev 2015-02-03 14:34:58 följande:

    Jag har äntligen fått komma till bäckenbottencentrum o fick där en prolapsring.

    Varför var jag tvungen att vänta 9 månader efter förlossningen för det? Hoppas den passar o inte trillar ut..återbesök om 2 månader. .o test av knipet i gynstolen var bara 3 av 10 på en skala.

    Så det ska jag jobba på.

    främre slidväggsframfall (cystocele ) o nedsjunken livmoder o livmodertappen var långt ner

    Sen ringen sattes in känner jag inte av det..Ingen tyngd ingen globuskänsla..härligt!

    En annan glädjande sak. .vi hade samlag i helgen för första gången. .o det gick bra..inte ont o det fungerade. .nervöst som första gången.

    Just nu känner jag hopp om framtiden.


    Så skönt att du äntligen fått hjälp!!!!
  • Ssajko
    che71 skrev 2015-02-03 14:34:58 följande:

    Jag har äntligen fått komma till bäckenbottencentrum o fick där en prolapsring.

    Varför var jag tvungen att vänta 9 månader efter förlossningen för det? Hoppas den passar o inte trillar ut..återbesök om 2 månader. .o test av knipet i gynstolen var bara 3 av 10 på en skala.

    Så det ska jag jobba på.

    främre slidväggsframfall (cystocele ) o nedsjunken livmoder o livmodertappen var långt ner

    Sen ringen sattes in känner jag inte av det..Ingen tyngd ingen globuskänsla..härligt!

    En annan glädjande sak. .vi hade samlag i helgen för första gången. .o det gick bra..inte ont o det fungerade. .nervöst som första gången.

    Just nu känner jag hopp om framtiden.


    Åå vad roligt att höra! Gud vad skönt för dig!! Jag hoppas att jag kan få något sånt.. Jag ska på gyn den 20e. Jag försöker knipa så mycket som möjligt men vet inte hur kniper är... :/
  • 2barnsmorsan

    Ska du göra om samma operation? Har det gått upp igen? Är det vanligt?


    Gladhannapanna skrev 2015-02-03 11:17:50 följande:

    Jag har aldrig haft ont vid samlag, känns ungefär likadant som innan. 

    Jag opererade främre plastik våren 2010 och bakre hösten samma år så det är ca fem år sedan nu.

    Kan känna att jag så småningom kommer att behöva göra en ny operation, men det är inget som är aktuellt just nu. Hoppas på att kunna vänta fem år till i alla fall!


  • MammAmma

    Jag upplever att jag blir mer kissnödig av att göra knipövningar? Känns som att jag ska kissa på mig...

  • 2barnsmorsan
    MammAmma skrev 2015-02-03 19:51:13 följande:

    Jag upplever att jag blir mer kissnödig av att göra knipövningar? Känns som att jag ska kissa på mig...


    jag blir också lite kissnödig av knipövningar men jag tror att det är för att det blir lite stimulans där bara, precis som man kan bli kissnödig av att stimulera g-punkten. Bara kolla så att du gör rätt (inåt uppåt) så borde det väl vara ok. Jag tycker mig märka att knipövningarna gett effekt för mig iaf.
  • Gladhannapanna
    2barnsmorsan skrev 2015-02-03 17:50:53 följande:

    Ska du göra om samma operation? Har det gått upp igen? Är det vanligt?


    Jag har dålig bindväv så återfallsrisken är så gott som 100%. Att få framfall som ung är också en risk för återfall.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder