• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Zenobia

    Idag blir det kebab med bröd och kallsås och ris. Köper sån här strimlad kebab ifrån köttdisken och inte det frysta tunna kebaben.

    Vår veckomatsedel för den här veckan är:

    Kebab med ris och bröd
    Potatisbullar med bacon och vitkål
    Wook med strimlad nöff nöff
    Köttfärslimpa
    Kyckling med rotfrukter
    Fiskgratäng med räkor
    Fläskokletter

  • Karlsson

    Haha, rotmos är mums men jag minns inte riktigt hur det var med fläsklägg...Fläskkorv däremot är gott men ofta dyrt, och köttkorv slår allt Det är ungarnas favoritkorv här hemma!


    misstristess skrev 2009-02-02 17:26:53 följande:
    Rotmos är nog bland det värsta jag vet, fläskkorven ligger strax efter.
  • misstristess
    Svar på #300
    Inte alls fel att ha matsedel även när man lever själv. Vet de perioder när mina barn är iväg att jag slarvar med maten.

    Fredag och lördag i förra veckan blev det korv med bröd för min del.
    Inte för att det är så gott, utan för att jag inte riktigt orkar anstränga mig när det bara är jag som ska äta.
  • MrsQuitaz

    torkad mynta finns att köpa på tex willys.

    hade tänkt slänga färsen men stekte den med lök och smakade på den. det smakade som vanligt och då stekte jag med lite vitlök och annat och gjorde lasagne. det gick superbra!

    det är lätt (för mig) att tro att saker och ting blir dåliga snabbt och tyvärr slängs mycket mat här hemma. men färsen slänges inte utan blev god mat, tur för det :D

  • MrsQuitaz

    torkad mynta finns att köpa på tex willys.

    hade tänkt slänga färsen men stekte den med lök och smakade på den. det smakade som vanligt och då stekte jag med lite vitlök och annat och gjorde lasagne. det gick superbra!

    det är lätt (för mig) att tro att saker och ting blir dåliga snabbt och tyvärr slängs mycket mat här hemma. men färsen slänges inte utan blev god mat, tur för det :D

  • Karlsson

    Köpte den billiga vitkålen på Willys idag, morötter har jag så mycket. Det kompenserar kanske den dyra fisken jag köpte

    Jag var alldeles för stressad i butiken då jag såg havsabborre i frysdisken. Läste slarvigt och trodde paketet var på 1/2 kg och kostade 29.90. Det var ju billigt för fisk tänkte jag och tog två paket. Hemma såg jag att det bara var 300 gram per paket Det blev ju inte något bra kilopris.....

    Har inte ätit fisk på så länge pga av priset så denna får jag äta med andakt.

  • Karlsson

    Ändrar om lite i menyn som jag skrev in tidigare. Hittade ett recept på karelska piroger som måste testas Sen var det den där jäkla abborren som ska lagas med omsorg....

    Mån: Köttfärsbiffar med pepprig sås och mos

    Tis: Pasta med kycklingsås

    Ons: Broccoli och skinklåda

    Tor: Gulaschsoppa

    Fre: Karelska piroger

    Lör: Grillad fläskkarré, egna klyftpotatisar, vitlökssmör

    Sön: Stekt havsabborre, potatis och filsås

  • misstristess

    Karelska piroger?? Med gröt??
    Mina föräldrar kommer från Karelen och jag är uppvuxen på det!
    Glöm inte att ha äggsmör till.

  • Karlsson

    Jajamen Har blivit bjuden en gång på dessa, supergoda var de!
    Och gröt, de e gott de


    misstristess skrev 2009-02-03 19:29:57 följande:
    Karelska piroger?? Med gröt?? Mina föräldrar kommer från Karelen och jag är uppvuxen på det! Glöm inte att ha äggsmör till.
  • misstristess
    Svar på #309
    Jag önskar dig lycka till med baket och glöm inte att nypa till ordentligt i degen så att gröten inte rinner ut på plåten.

    Själv har jag inte bakat dem på evigheter men det är kanske dags. Har ju allt hemma.
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget