• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • hejentjej

    vad äter ni till frukost?
    efterrätt?
    godis?

    när ni räknar vilken sak/mat har ni tjänat mest på att utesluta?

    hur mkt ligger era mat/livsmedel/hygien/förbruknings budget på?

    när ni har gäster. vad bjuder ni på då?

    en anledning till att de blir så dyrt när jag äter är nog för att jag är kräsen, affären är dyr och att jag äter mest rena/färska råvaror.
    Gillar inte så mkt att blanda ihop massa saker.
    tex äter jag mkt fisk, kyckling, kalkon, stekt som det är med tillbehör

  • misstristess

    Frukost: hembakt bröd eller havregröt. Brukar variera pålägget, men oftast ägg, kaviar eller kött. Vegetarianen brukar ha färskost och frukt.

    Efterrätt äter vi sällan, men ibland kan det bli en bit nybakt kaka eller glass till barnen.

    Godis: där har vi ett uppehåll nu under fastan, sonen utmanade mig.
    Men annars är nog jag den största gottegrisen i familjen.

    Chips och liknande brukar vi inte ha, men jag blev så sugen när jag var och handlade! Hade först tänkt handla mig en pinnglass, en årets nyheter om de har kommit, men föll för det salta.
    Har gjort chips själv, men tycker att det är för mycket jobb. Kanske om man ändå har fritösen framme.

    I min familj är det jag och två tonårssöner (14 och 16). En av dem är vegetarian.
    Sen har vi även köpstopp året ut, så vi gör av med minimalt på förbrukningsvaror just nu.
    Där är mycket man klarar sig utan!!

    Men kanske lägger vi ca 3000 på allt det dagliga, vet inte riktigt, är så dålig på att hålla koll.

  • sisley

    Frukost: Hembakt bröd med bregott + ost/leverpastej/messmör. Smothie med hemmagjord müsli/havrekuddar. Te, kaffe, vatten.

    Vi äter ofta efterrätt här hemma, mest på grund av att jag är en fena på att baka och gärna snor ihop något som jag kan bjuda på. Idag har jag haft äldsta dottern och min systerdotter hemma under dagen och då fikade vi med kladdkaka och vispgrädde.

    Godis äter vi inte så ofta, men dottern får såklart lördagsgodis. Chips köper vi aldrig. Jag får ofta problem med magen om jag äter för mycket friterad mat och som bekant är det svårt att äta en näve chips och nöja sig med det. I ärlighetens namn tycker jag inte ens att det är så gott heller. Som snacks poppar vi popcorn på fredagar. Inga micro-popcorn! De ger en hinna i gommen. Vi kör på det gamla hederliga sättet i kastrull vilket blir tusen gånger godare.

    Livsmedelsbudget: alldeles för hög. Ska ändra på det nu tänkte jag.

    Hygienartiklar: Den här kostnaden är rätt låg faktiskt. Ingen av oss använder deodorant (det är sant!) och varken jag eller barnen tvättar håret med schampo. Jag tvättar med balsam någon gång i veckan och tjejernas hår sköljer jag bara med vatten. Istället för rakhyvel så kör jag på vax. Det är billigare och så slipper man eländet några veckor. För er som dör av äckel efter att ha läst detta så lovar jag att vi är renliga och luktar gott ändå. Intresserade kan läsa lite i denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-5-73/m40680171.html

    Igår hade vi min systers familj här på middag. Vi bjöd på linssoppa med våfflor, grädde och sylt. Inte så lyxigt kanske men alla tyckte det smakade mycket bra.

  • 5 barnsmamman

    gissa vad förfånad man vart idag storhandlade mat till hela månaden från den 20/3-19/4 och jag hamnade på 1765 kr då ska vi ha kalas med middag till ca 15 perssoner.
    sen kommer det att man handlar mjölk fil ja dte som inte går att förvara länge med max 500kr  räknade vi ut nyss.
    Så man är så glad så man har en hel del pengar kvar som man sätter över på semester/mat konot.
    Jag kan säga att det är ni som sitter på denna tråd som har gjort att jag började med matlista och kom ner så här mycket sen gick det fort att handla.

    ha en bra helg  alla

  • misstristess

    sisley:

    Här är en till som bara tvättar med balsam, gjort så sen i oktober och kommer aldrig gå tillbaka till schampo!

    Det här med att bjuda på mat.
    Vi har bjudit både på billigt och dyrt, funkar både och. Billigast har varit soppafton med olika sorters soppa och sen pannkakor till alla! Tror även att det var en av de mer populära middagarna, blev väldigt avslappnat.

    Pyret:
    Kul att höra att det har blivit en snabb skillnad och att vi har kunnat inspirera er!

  • Zenobia

    Misstristess

    Röding med messmörsås är typiskt här uppe också
    Sen finns det älgskav och viltskav också Och det helst tillsammans med lingon och kantareller.
    Sen att inte glömma Surströmming.

    Sen uppe i Piteå finns en palteria med massa udda paltsorter

  • sisley

    misstristess

    Nej, schampot och jag har gjort slut. För gott!

    Det där med att bjuda folk på middag behöver ju inte innebära flådig mat. Visst händer det att jag bjuder på stek och potatisgratäng men soppa är minst lika gott när det väl kommer till kritan. Dessutom slipper man bli så där däst som man lätt blir av kött och gräddiga gratänger.

    Imorgon bjöd jag in mig på middag hos mamma och pappa så då slipper jag gnugga geniknölarna. Skönt! Tänker blötlägga ärtor imorgon så vi kan äta ärtsoppa på söndag. Det är god och billig mat!

  • misstristess

    Och jag som var sugen på att flytta upp till norr. Men det skulle i så fall vara till Arvidsjaur. Inte allra längst upp...

    Men med tanke på maten där uppe så tål det att tänkas på.

  • Mum of love
    misstristess skrev 2009-03-20 15:42:11 följande:
    Hmmm...alltså, bröd doppat i varm mjölk... kryddburken.wordpress.com/2007/12/22/tunnbrod.../
    skink blöta är godare än mjölk blöta    äts alltid dagen innan julaffton   ska va extra saltat smör (de röda smöret) och så julskinka till mums
    Lyckligast i världen!!!
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget