• MuminMy

    Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?

    I sin senaste krönika har Anna citerat/kopierat en artikel från www.kmr.nu - hon har också hämtat information från dem till sin senaste barnabok när det gäller användandet av psykofarmaka på barn.

    "Ur Barnaboken 2009 (sid 736):


    20 procent av alla västvärldens spädbarn under ett år ges i dag psykofarmaka (2008).


    I Sverige har förskrivningen av lugnande medel och sömnmedel till barn ökat med 200 procent, varav 30 procent till barn 0 - 4 år, sedan år 2000."

    KMR står för kommittén för mänskliga rättigheter vilket ju låter seriöst och officiellt men tittar man närmare visar det sig att:
    "KMR (eng. Citizens Commission on Human Rights, CCHR) grundades 1969 av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de
    mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården.
    "

    Denna förening gör säkert massor av bra saker, men kan de verkligen vara en seriös oberoende källa? Jag skulle gärna vilja se siffrorna bakom att 20% av alla spädbarn i västvärlden ges psykofarmaka!

    Finns det andra kopplingar mellan Anna Wahlgren och Scentiologikyrkan?


    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-16 14:47
    På förekommen anledning uppdaterar jag med denna info direktciterad från Anna:
    "nej, jag är inte medlem av Scientologikyrkan. Jag är (sedan många, många år) medlem av Kommittén för mänskliga rättigheter däremot."

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-17 21:51
    "Peter Anstrin är opererande Thetan på nivå VII. Han är sannolikt en av de som gått längst i scienologirörelsen i sverige. Han är också redaktör för KMR's tidning. Det verkar alltså inte som om KMR distanserat sig särksilt långt från scientologerna... " psykiatern.blogg.se/2009/february/anna-wahlgren-och-scientologerna.html
  • Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?
  • SaramedM

    Vasen skrev 2009-02-15 14:47:44 följande:


    Är inte Circadin melatonin? Ja, i vart fall är det inga 20% av barnen som drogas. Och de som blir medicinerade blir knappast medicinerade lite så där på måfå av läkare och föräldrar som inte har något bättre för sig, som man kan få intrycket av om man läser scientologernas och AWs beskrivningar.
    Jo i en annan form som är mer anpassad för äldre människor
  • Busbellan
    SaramedM skrev 2009-02-15 14:42:31 följande:
    Nogula skrev 2009-02-15 14:37:48 följande: Nej det är verkligen att blanda äpplen och päronSen att påstå att det är att droga barn är ju rätt larvigt
    Ja, då har man antagligen inte sett vilken hjälp vissa barn och deras familjer kan få av mediciner och knappast är det så att barnen går drogade, de får ju en fungerande vardag
    Mamma till Nora, August och Ella
  • closetomyheart
    Ullegulle78 skrev 2009-02-13 15:05:22 följande:
    Intressant läsning TS! Jag har alltid känt att det är lite "sekt-varning" eller vad man ska säga, över hennes forum... *duckar för alla stenar AWs fans kommer slänga mot mig..*
    Lita på din känsla! jag kan bekräfta att de bedriver sekt-metoder!
    Vart du än går är du där
  • SaramedM

    Beyond Eternity skrev 2009-02-15 17:42:11 följande:


    Lita på din känsla! jag kan bekräfta att de bedriver sekt-metoder!
    På vilket sätt kan du det?
  • ixi

    Om AW blandar in Scientologikyrkan i nånting hon skriver/gör, så skulle jag sluta lyssna.

    Scientologikyrkan är en sekt med mkt tvivelaktiga metoder och värderingar. Har aldrig hört "fakta" från dem som stämmer.

    Har 2 familjemedlemmar som är medlemmar, så diskussionen kring den här "kyrkan" har emellanåt gått ganska varm.

    Fy för sekterism.

  • Maggis Nervis

    Det här förvånar mig inte det minsta. Jag har för längesen insett att de flesta av hennes åsiketer är vansinniga. Jag fick hennes bok när jag väntade sonen och det enda den är bra till är att läggas under spjälsängen när han är sjuk!


    Fuck Google, ask me
  • fruis

    Jag tror snarare att AW råkat snubbla över dessa uppgifter och eftersom de stämmer väl överens med hennes egna åsikter citeras dessa "fakta". Jag tippar att AW inte vet att KMR är kopplat till Scientologikyrkan (i likhet med de flesta svenskar) och det bara har råkat slumpa sig så.

  • MuminMy
    fruis skrev 2009-02-15 19:02:53 följande:
    Jag tror snarare att AW råkat snubbla över dessa uppgifter och eftersom de stämmer väl överens med hennes egna åsikter citeras dessa "fakta". Jag tippar att AW inte vet att KMR är kopplat till Scientologikyrkan (i likhet med de flesta svenskar) och det bara har råkat slumpa sig så.

    Fast då har hon ju inte ens gjort den mest grundläggande kontroll det står ju rakt ut på deras hemsida under "om oss" typ Det var inte direkt svårt  att läsa sig till Sedan säger de sig vara politiskt och religöst oberoende men har man det minsta lilla gnutta förnuft så inser man ju att en sådan förening måste kollas upp.


    Deras hemsida ger ju inte heller ett seriöst intryck precis utan liknar mer sånt som t.ex. KMPLR skulle kunna producera, det är knappast en designbyrå som gjort den sajten - och de använder typ microsoft clip-art som illustrationsbilder Så, vilken gymnasieelev som helst att känt att "den här källan måste jag dubbelkolla", Anna som är så erfaren och kunnig borde definitivt gjort det samma.


    Det vore intressant att veta hur detta diskuteras i Anna slutna forum Nån som har lust att referera därifrån? 


    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
  • MuminMy
    SaramedM skrev 2009-02-15 17:56:36 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-02-15 17:42:11 följande: På vilket sätt kan du det?
    Om man läser kännetecknen på en "sekt" såsom de ofta beskrivs är det inte svårt att nicka instämmande på de flesta kriterier inkluderande att man inte får kritisera frontpersonen, att dennes ord är lag, att man har sin egen terminologi/språk som utomstående inte förstår, att ledaren är "uppfostrare" av lärljungarna osv..  Oliktänkare förklaras antingen okunniga eller fördrivs helt enkelt från "församlingen".
    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?