• lollan82

    När och vad ska man packa i BB väskan??

    När ska man packa BB väskan???

    Och vad ska man ha i den??

    När ska man sätta in bilbarnstolen?????

    så kul att få tips.

  • Svar på tråden När och vad ska man packa i BB väskan??
  • Asala

    Ja börja packa redan nu du! Jag tänkte packa v 34, hade t o m bokat tvättid för att tvätta favvomjukisar och sånt. Natten innan tvättiden startade förlossningen pang-bom, och det enda jag hann få med till sjukhuset (utom journal och så), var tre par trosor och två äpplen. Fast det gick ju bra det med. Men nästa gång packar jag väskan i v 30 =) Man hade ju faktiskt lite sett fram emot det momentet...

  • gravid85

    Började packa i v 35 och packade lite efter hand fram tills BF. Köpte nya tandborstar, tandkräm mm eftersom jag aldrig skulle kommit ihåg det i stressen på väg in.

    DOCK hann jag inte använda något av alla smarta saker som man var tvungen att ha om man läser alla trådar här. Hann inte äta något godis, lypsyl var det sista jag tänkte på, läsa en tidning kunde jag glömma. Inte hann sambon äta eller liknande heller - han skulle ju hjälpa mig! ;) Så i efterhand inser jag att vi inte behövt dra med oss halva bohaget i två stora väskor. Något vi använde var den bärbara datorn - mysigt att titta på film tillsammans när bebisen låg och snusade på sambons bröst.

  • LAV0LINA
    gravid85 skrev 2009-04-06 14:35:26 följande:
    Något vi använde var den bärbara datorn - mysigt att titta på film tillsammans när bebisen låg och snusade på sambons bröst.
    Vi tänkte också ta med datorn och nån film. Alla säger att det kommer ni aldrig titta på osv, men det gör ju i så fall inget Bättre att den får stå orörd på BB än att man önskar man plockade med den liksom.
    Det närmar sig! BF 8 april -09
  • NellieB

    Ett tips är att ta med en skjorta till pappan. När vårt första barn föddes tyckte min man att det var mysigt att ligga med bebisen på sitt bara bröst utan att vara helt avklädd på överkroppen.

    Själv funderar jag oxo på när jag ska börja packa. Är sugen på att börja packa nu, så att det känns som om det närmar sig eller nåt. Är i v. 32 imorgon och LÄNGTAR tills detta är över. Just nu känns det som om det är en evighet kvar!

  • Mickiz85

    Jag är i vecka 31.. men tänker packa väskan inom dom närmsta dagarna! Man vet aldrig om den lille kommer tidigare

  • sen80talist

    Jag är i vecka 37 och har inte packat än. Kan nog kalla det att jag är i någon form av "stressat förnekelsestadium", vi har inte fått hem hårdliften till vagnen, vaggan står i ett förråd som inte går att komma åt förrän snön är borta, körkortet är inte klart än.. bebisen får helt enkelt stanna där inne tills vi har ordnat med allt vi vill. Sådetså.

    Okej, det kanske är dags att inse att det kan hända när som helst nu.

    Datorn var för övrigt ett bra tips! Då kan man ju ha med den musik man vill ha utan att bränna massa skivor, plus att man har tillgång till filmer och tv-serier ifall det blir trist när bebis sover. Smart, smart.

  • Rigmor Mortis
    LAV0LINA skrev 2009-04-06 14:17:57 följande:
    Beror på var du föder. Där jag föder får man bindor, men inte blöjor tex. På andra ställen kanske man får blöjor men inte bindor och på ett tredje ställe får man allt.
    Det var _min_ lista jag skrev ner, väl vetandes att jag inte kan tala för alla.
  • LoMsBebis

    Kikar in här, tänkte att jag kanske har lite att bidra med.

    Är nu gravid med barn nr 2 och tänker packa tidigare än sist. . . ja ärligt talat så packade pappan ca 20 minuter innan vi åkte in och då var jag i v. 39+5.

    Jag fick med mig allt viktigt, småkläder, bindor, kläder till mig...
    Något som jag däremot tänker packa ner till nästa förlossning är:

    mjukisbyxor

    mjukt toalettpapper (ej sånt som smularsönder) BB avdelningens var som tidningspapper

    något roligt att pilla med under förlossningen (kanske ett spel, tidningar)

  • Joozie

    Jag håller på att packa, v.32 imorgon. Här kommer en lista jag drog ner för ett tag sedan. Man kan ju alltid göra den bekväm för en själv.

    En del saker är viktigare än andra, glöm absolut inte dessa fyra saker:
    ? Kamera och videokamera om ni har
    ? Mvc-journalen
    ? ID-kort
    ? Födelseplanen om den inte redan är inskickad till förlossningen
    De här sakerna vill du inte vara utan
    ? Kläder till er nyfödda bebis (ta med ombytte ifall blöjan läcker eller ifall att bebisen kräks)
    ? Sköna bekväma kläder till mamma och pappa, ta gärna med ombyte.
    ? Tofflor
    ? Mat till pappan som på de flesta sjukhus inte får mat
    ? Hårsnodd
    Bra att ha
    ? Patientbricka
    ? Hygienartiklar
    ? Hårborste
    ? CD-skivor eller avslappningsband
    ? Tidsfördriv ? ifall förlossningen skulle dra ut på tiden och det inte går att sova kan det vara bra att ha med en bok, en tidning eller ett spel
    ? Bilbarnstol för hemfärden
    ? Mobil och laddare
    ? Sköna strumpor
    ? Läppbalsam
    ? Pengar till parkeringsautomaten
    ? Mat ? när du ska föda har du inte den bästa aptiten. Ta med något som du vet att du alltid kan äta. Det är viktigt att äta för att få energi till förlossningen. T ex Dextrosol eller godis.
    ? Dricka ? saft, juice eller Coca Cola
    ? Amningsbehå
    ? Bra tröja för amning

  • lollan82

    super kanon tips man får här ju...

    ja försöker väl packa ner lite idag...
    hos oss är allt fixat t.o.m barnrummet.
    det enda som är kvar är att packa BB väskan, sätta in bilstolen.
    har förberett med minifom i kuylen samt köpt blöjor etc så allt annat är klart

Svar på tråden När och vad ska man packa i BB väskan??