• Pucko Buffy

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • modesty74

    Mulle Meck

    Tack för ditt lugnande svar. Det var skönt att höra (läkaren är inte anträffbar förrän på fredag, så jag har inte haft någon tillförlitlig att fråga).
    Jag var i vecka: 11 när provet togs (är nu i vecka: 13).

  • Skruttis1979
    Pucko Buffy skrev 2009-08-04 20:26:31 följande:
    Om du inte äter en vitamin tablett om dagen så rekomenderar jag dig att göra det. Jag blev mycket bättre av det i kombinationmed levaxinet. Och en om dagen är inget farligt att ta.
    och med vitamintablett menar du B12 och folsyra eller??

    Jag äter det och också järntabletter i omgångar, då mina järndepåer sjunker av någon anledning (inte järnvärdet man ser av ett stick i fingret, för det ligger bra, utan depåerna).
  • 3barnsmor35
    lejonhjärta81 skrev 2009-08-04 23:50:56 följande:
    Men det borde väl sjukhusena hålla koll på?
    Nej, tyvärr har inte alla kännedom om värden för gravida.
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Pucko Buffy
    Skruttis1979 skrev 2009-08-05 11:04:19 följande:
    och med vitamintablett menar du B12 och folsyra eller??Jag äter det och också järntabletter i omgångar, då mina järndepåer sjunker av någon anledning (inte järnvärdet man ser av ett stick i fingret, för det ligger bra, utan depåerna).
    Typ ja eller gör som jag ta en "en om dagen kvinna" Har du låga depåer så skadar det ju inte med en "en om dagen" som underhåll och sedan äta järntabletter vid behov. Själv ska jag gå och köpa B12 som är lite väl lågt på mig. Folsyran var mer än ok sist och det tackar jag vitaminpillret och grönsakerna för
  • NoMercy
    Pucko Buffy skrev 2009-08-05 11:51:44 följande:
    Typ ja eller gör som jag ta en "en om dagen kvinna" Har du låga depåer så skadar det ju inte med en "en om dagen" som underhåll och sedan äta järntabletter vid behov. Själv ska jag gå och köpa B12 som är lite väl lågt på mig. Folsyran var mer än ok sist och det tackar jag vitaminpillret och grönsakerna för
    Men det räcker generellt så peroral behandling, man behöver inte ha injektioner?
    Ska till dr i morgon och det är ju just b12 jag funderar på om jag har brist på.
    Äcklak
  • kulan2010

    Intressant att läsa att fler här ser dåligt i mörker. Jag blev tom remitterad till ögonkliniken pga mina ögonproblem! Dom hittade såklart inget fel Ingen läkare har sagt något om att det har med vitaminer att göra.
    Är ni även känsliga för ljus? Jag är nästintill blind när det är mycket sol ute. Det är som knivar och citron i ögonen och jag kan inte ens öppna ögonen när det är som värst. Tur det finns solbrillor!

  • Smurfan 81

    Jag är jättekänslig mot ljus! Tänk om det har med hypotyreosen att göra? jag har alltid solglasögon ute. På sommaren får jag "jättefin" solbränna, min man kallar det för "racoon look".


    Mitt TSH värde hade sjunkit till 2 nu så jag har fått öka dosen lite. När man blir behandlad ska man tydligen ligga på 1 sa min läkare. Kämpar fortfarnde med vikten och hoppas verkligen att det börjar märkas nån skillnad snart.

  • modesty74

    Jag har en jättedum fråga till er andra som vet mycket om sköldkörtelsjukdomar.
    Vilket TSH värde lutar åt låg ämnesomsättning resp. hög?
    Då jag hade 0,8 pekar väl detta på låg ämnesomsättnng? Eller snälla, kan någon förklara hur det ligger till. Jag har lagt på mig en del kilon dom 2 sista åren, men har också hög puls (90 slag/min), högt blodtryck 160/90 och ofta, ofta hjärtklappning. Trodde att det var stress, men kanske kan bero på ämnesomsättningen.
    Tack snälla ni som kan reda ut detta med låg resp. hög ämnesomsättnng.

  • Mamma 2b
    modesty74 skrev 2009-08-05 17:19:04 följande:
    Jag har en jättedum fråga till er andra som vet mycket om sköldkörtelsjukdomar. Vilket TSH värde lutar åt låg ämnesomsättning resp. hög? Då jag hade 0,8 pekar väl detta på låg ämnesomsättnng? Eller snälla, kan någon förklara hur det ligger till. Jag har lagt på mig en del kilon dom 2 sista åren, men har också hög puls (90 slag/min), högt blodtryck 160/90 och ofta, ofta hjärtklappning. Trodde att det var stress, men kanske kan bero på ämnesomsättningen. Tack snälla ni som kan reda ut detta med låg resp. hög ämnesomsättnng.
    Jag vill också veta..
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Mulle Meck

    Hej igen

    Ett lågt TSH indikerar på för hög ämmesomsättning vilket också hjärtklappning gör. Hyper (Hög) Lågt TSH och högt T4 samt T3.
    Hypo (låg) Högt TSH samt lågt samt T3
    Jag har hyper och går ner i vikt vilket är vanligt och kam inte förklara varför du gått upp i vikt men det lätter som att du har Hyper. Lycka till!


    modesty74 skrev 2009-08-05 17:19:04 följande:
    Jag har en jättedum fråga till er andra som vet mycket om sköldkörtelsjukdomar.Vilket TSH värde lutar åt låg ämnesomsättning resp. hög?Då jag hade 0,8 pekar väl detta på låg ämnesomsättnng? Eller snälla, kan någon förklara hur det ligger till. Jag har lagt på mig en del kilon dom 2 sista åren, men har också hög puls (90 slag/min), högt blodtryck 160/90 och ofta, ofta hjärtklappning. Trodde att det var stress, men kanske kan bero på ämnesomsättningen.Tack snälla ni som kan reda ut detta med låg resp. hög ämnesomsättnng.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14