• Pucko Buffy

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • TereseA

    Pucko Buffy skrev 2009-08-07 09:45:00 följande:


    Välkommen hit. Jag fattade inte att något var allvarligt fel förräns efteråt. Jag gick till doktorn för jag hade börjat snarka så förbaskat mycket att min man inte kunde sova. Jag var även lite trött tyckte jag och kände inte igen mig själv riktigt. Sanningen var mer den att jag var helt slut i kroppen med alla symptom på hypotyreos man kan ha. Det hade gått så långt attjJag hade börjat svullna i slemhinnorna ordentligt. Så jag fick mindre luft när jag sov, där av snarkandet. Sen var jag ett riktigt monster i humöret, vilket min stackars man fick lida för men även andra i min omgivning. När jag väl fick diagnosen och fattade hur sjuk jag faktiskt var. Blev det som ett svart hål där jag trilla ner och sov 20 av dygnets 24 timmar i fyra månader i sträck. Det är lite mer än 14 månader sedan nu och jag börjar komma tillbaka mer och mer. Men det tar tid, tid som jag egentligen inte vill lägga på det här. Men det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. Det var lite om mig, jag hoppas du får hjälp snart mvh PB
    jag snarkar nog som innan.Mannen har inte sagt något...nätterna sover jag ca 7-8 timmar..sedan 1.5 timme på dagen när sonen sover.
    Ja humöret...är som jag trycker på en knapp,för glad sedan sekunder efter är jag irriterad och arg.

    undrar om det kan påverka dem nedre regionerna?..t.ex flytningar och sånt?...tänkte med tanke på att hört att stor chans till mf.
  • lotttalotta

    Pucko Buffy skrev 2009-08-07 09:47:57 följande:


    Många märker inte sina symptom och inser inte att de är sjuka. Men många kan vittna om att efteråt när de blivit bra så förstår de inte hur de kunde må så där dåligt och ändå tro att allt var bra. För de flesta mår väldigt bra när de är rätt inställda, men det finns de som inte blir helt okej. Min doktor sa till mig sist, att ibland blir det så som det har blivit med mig. Symptomen sitter kvar fast man enligt proverna är frisk. Många blir friska men det tar tid för endel. Det är bara vägen dit som är lite jobbig./PB
    Jag VET , har både bror och kompis som drabbats av det. Men jag hade enligt Dr inte så mycket struma, så min skölkörtel jobbade på rätt så bra av sig själv
    Om min bror som har en sköldkörtel som helt lagt av skulle glöma bort Levaxinet på morronen så känner han av det på eftermiddagen, själv så har jag skaplig tillverkning så jag känner inte alls av det.

    Fast nu på semestern när vi var bortresta och hattade hit och dit så glömde jag bort att ta Levaxinet, och det tog väl drygt 2 dygn innan jag började känna mig lite konstig.
  • NoMercy

    Var hos doktorn igår!
    Han var riktigt bra! Gjorde som jag sa
    Nä men han var en doktor som funderade. Han var inne på depression, sporiasis och grejor. Inledde med att mina prover var bra. Sen kollade han tungan som var typiskt glossit (heter det så?). Noterade mina torra armbågar, diskuterade fram och åter om mitt humör.
    Sen kollade vi tillsammans provsvaren igen och då ser han att mitt hb ligger på 140 men att Järn var 12 (9-34) och Transferin var 1,9 (1,9-3,3) och att dom två ihop samt min tunga självklart visade på järnbrist. Som då kan förklara mkt. Har alltid legat högt i hb, som gravid fick jag sluta med järntabletter för Hb rusade ihöjden. Så vem vet jag kanske ligger jättelågt i dom här värdena för att vara mig?
    Ivarjefall. TSH låg  nu på 1,7, i februari 0,9. T4 17 och Anti-TPO mindre än 10. Så det var ju helt normala värden (gahhh). Men då säger underverket men det har jag fått lära mig av mina vänner endokrinologerna att dom där värden ska man inte lita på....iiiiii. Så det tas nya om knappt en månad, inkl T3 samt kortisol. Som då är ett svårt prov men han ändå gärna testade. Han var tveksam för hade man kortisolbrist så fick man ofta bruna armbågar. Osså kollar han...och det har ju du antydan till....men han förvarande om att det inte är lätt att tyda, men ändå! Han samarbetade och sånt betyder mycket och det sa jag till honom också!
    Men järbrist. Jag har tidigare blött ganska mkt när jag haft mens. Sen i september förra året har jag hormonspiral och blöder mindre och mindre för att sista halvåret slutat helt. Då får jag järnbrist....
    Han uteslöt även ledsjukdom (så gott det går) iom att lederna är mitt största problem. Dock känns det som att man inte ska räkna bort kortisolet, tungan kan betyda det också samt ledvärk där jag har som mest.
    Nån som käkat Duroferon? Livrädd för stopp i magen nu....funderar på om det finns andra bra lösningar att få i sig den mängden järn. Nåt tips?


    Äcklak
  • Skruttis1979
    Pucko Buffy skrev 2009-08-07 09:45:00 följande:
    Välkommen hit. Jag fattade inte att något var allvarligt fel förräns efteråt. Jag gick till doktorn för jag hade börjat snarka så förbaskat mycket att min man inte kunde sova. Jag var även lite trött tyckte jag och kände inte igen mig själv riktigt. Sanningen var mer den att jag var helt slut i kroppen med alla symptom på hypotyreos man kan ha. Det hade gått så långt attjJag hade börjat svullna i slemhinnorna ordentligt. Så jag fick mindre luft när jag sov, där av snarkandet. Sen var jag ett riktigt monster i humöret, vilket min stackars man fick lida för men även andra i min omgivning. När jag väl fick diagnosen och fattade hur sjuk jag faktiskt var. Blev det som ett svart hål där jag trilla ner och sov 20 av dygnets 24 timmar i fyra månader i sträck. Det är lite mer än 14 månader sedan nu och jag börjar komma tillbaka mer och mer. Men det tar tid, tid som jag egentligen inte vill lägga på det här. Men det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. Det var lite om mig, jag hoppas du får hjälp snart mvh PB
    Helt plötsligt börjar jag tänka på min bror. Han har börjat snarka så mkt så han väcker sig själv (och sambon för den delen).
    Han har ett humör som heter duga och han är alltid trött.
    Ska be honom gå och kolla, iom att jag har hypo, och det ligger problem med sköldkörteln i släkten.

    Jag trodde det var längre sen som du fick diagnosen, du låter alltid så himla påläst och kunnig och här inne är du lite av en uppslagsbok. :)

    Jag fick min hypo diagnosticerad i mars men har mått dåligt och legat på gränsvärden (som jag fortfarande gjorde då jag fick diagnosen) sen 2001 som de kan se i gamla provsvar. Har mått dåligt sen tonåren dock, med huvudvärk, ledvärk, trötthet etc. Fast de symtomen har de kopplat till stress förut, vilket jag nu tror var hypon hela tiden...

    Den här känslan av att känna att nåt inte är som det ska, fick mig ju att framstå som en hypokondriker. Alltid var det något; ena dagen huvudvärk, andra dagen ledvärk, tredje huvudvärk och slö... det är SÅ skönt att ha fått en diagnos, så att man kan se ljuset i tunneln, även om tunneln är lång tills man får må bra...
  • Pucko Buffy
    lotttalotta skrev 2009-08-07 10:39:32 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-08-07 09:47:57 följande:
    Jag VET , har både bror och kompis som drabbats av det. Men jag hade enligt Dr inte så mycket struma, så min skölkörtel jobbade på rätt så bra av sig självOm min bror som har en sköldkörtel som helt lagt av skulle glöma bort Levaxinet på morronen så känner han av det på eftermiddagen, själv så har jag skaplig tillverkning så jag känner inte alls av det.Fast nu på semestern när vi var bortresta och hattade hit och dit så glömde jag bort att ta Levaxinet, och det tog väl drygt 2 dygn innan jag började känna mig lite konstig.
    Ja du ser. Jag har inte ens vågat hoppa över levaxinet en dag. Jag precis som din bror har ingen egen produktion. Men du har tur som kom till en uppmärksam doktor och kom under behandling tidigt. Det är också positivt för alla här i tråden att läsa om det faktiskt finns de som mår bra med sin behandling. Det inger hopp och tröst för oss som inte gör det. Håller tummen att du får fortsätta må bra och slipper framtida strul.

    Mvh PB
  • NoMercy

    Jag hade under 4 månader gått ner 20 kg, mådde kanon och sen fortsatte jag ner ytterligare 8 kg men så tog det stopp. Hade en mkt stressig period i livet och fick då ont i lederna och en trötthet utan dess like, kände mig apatisk. Katastrof ihop med mitt nya jobb. Så jag sökte och läkaren sa att kliniskt sett är du en typisk hypotyreos patient, men dina prover är ju bra. Men vi testar Levaxin. Tyckte inte jag kände nån skillnad, slutade men då märkte jag ju att jag trots allt mådde bättre.
    Sen flöt det väl på ganska bra. Gick upp nästan allt jag gått ner. Ville höja levaxinet men då blev proverna sämre, troligen för att min egen produktion ändå funkar till viss del.


    Äcklak
  • Pucko Buffy
    TereseA skrev 2009-08-07 10:30:48 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-08-07 09:45:00 följande:
    jag snarkar nog som innan.Mannen har inte sagt något...nätterna sover jag ca 7-8 timmar..sedan 1.5 timme på dagen när sonen sover.Ja humöret...är som jag trycker på en knapp,för glad sedan sekunder efter är jag irriterad och arg.undrar om det kan påverka dem nedre regionerna?..t.ex flytningar och sånt?...tänkte med tanke på att hört att stor chans till mf.
    Humörsvängningar hör mest ihop med hyper och du skrev väl att du hade hjärtklappning m. m tidigare i tråden, eller är jag helt ute och reser? Och hade du inte fått missfall för inte så länge sedan? Det och flytningar m.m gör att jag nog uppsökt gyn för en koll.
  • Pucko Buffy
    NoMercy skrev 2009-08-07 10:49:08 följande:
    Var hos doktorn igår!Han var riktigt bra! Gjorde som jag sa Nä men han var en doktor som funderade. Han var inne på depression, sporiasis och grejor. Inledde med att mina prover var bra. Sen kollade han tungan som var typiskt glossit (heter det så?). Noterade mina torra armbågar, diskuterade fram och åter om mitt humör. Sen kollade vi tillsammans provsvaren igen och då ser han att mitt hb ligger på 140 men att Järn var 12 (9-34) och Transferin var 1,9 (1,9-3,3) och att dom två ihop samt min tunga självklart visade på järnbrist. Som då kan förklara mkt. Har alltid legat högt i hb, som gravid fick jag sluta med järntabletter för Hb rusade ihöjden. Så vem vet jag kanske ligger jättelågt i dom här värdena för att vara mig?Ivarjefall. TSH låg  nu på 1,7, i februari 0,9. T4 17 och Anti-TPO mindre än 10. Så det var ju helt normala värden (gahhh). Men då säger underverket men det har jag fått lära mig av mina vänner endokrinologerna att dom där värden ska man inte lita på....iiiiii. Så det tas nya om knappt en månad, inkl T3 samt kortisol. Som då är ett svårt prov men han ändå gärna testade. Han var tveksam för hade man kortisolbrist så fick man ofta bruna armbågar. Osså kollar han...och det har ju du antydan till....men han förvarande om att det inte är lätt att tyda, men ändå! Han samarbetade och sånt betyder mycket och det sa jag till honom också!Men järbrist. Jag har tidigare blött ganska mkt när jag haft mens. Sen i september förra året har jag hormonspiral och blöder mindre och mindre för att sista halvåret slutat helt. Då får jag järnbrist....Han uteslöt även ledsjukdom (så gott det går) iom att lederna är mitt största problem. Dock känns det som att man inte ska räkna bort kortisolet, tungan kan betyda det också samt ledvärk där jag har som mest. Nån som käkat Duroferon? Livrädd för stopp i magen nu....funderar på om det finns andra bra lösningar att få i sig den mängden järn. Nåt tips?
    Grattis till en bra läkare. Har du hypo så är ont i leder och muskler ett symptom som många drabbas av. Du kanske behöver göra testet med att samla urin under ett dygn för att sedan skicka det på analys och se om du har tillräckligt med hormon i kroppens celler. Jag har käkat duroferon och de stoppar endel men inte så som andra järntillskott. Köp hem lite duphalac eller liknande och ta om det blir tvärstopp (står på flaskan hur du ska göra) det smakar apa men har hjälpt min mage att funka någerlunda då jag äter citodon som också stoppar upp. Tipps på mat är ju alltid spenat, broccoli, leverpastej, blodpudding m.m ;) kanske inte alltid det godaste men vad gör man....
  • lotttalotta

    Pucko Buffy skrev 2009-08-07 11:14:09 följande:


    Ja du ser. Jag har inte ens vågat hoppa över levaxinet en dag. Jag precis som din bror har ingen egen produktion. Men du har tur som kom till en uppmärksam doktor och kom under behandling tidigt. Det är också positivt för alla här i tråden att läsa om det faktiskt finns de som mår bra med sin behandling. Det inger hopp och tröst för oss som inte gör det. Håller tummen att du får fortsätta må bra och slipper framtida strul.Mvh PB
    Jag är YTTERST glad över hur pass lätt jag har haft det jämfört med många andra, och det är sjukt att det ska ta så lång tid för vissa att få en korrekt diagnos!
    Min vän höll på och valsade i flera år och fick diagnoser som utbrändhet, depretion innan dom till slut insåg att hon som mig har hypo.
    Och när hon hade medicinerat ca 2 mån så insåg hon att hon antagligen hade haft hypo sen hon var i tonåren...för hon hade ju alltid varit trött, frusen, ilsken osv. och nu plötsligt så vart hon en helt annan människa!
  • NoMercy
    lotttalotta skrev 2009-08-07 12:03:05 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-08-07 11:14:09 följande: Jag är YTTERST glad över hur pass lätt jag har haft det jämfört med många andra, och det är sjukt att det ska ta så lång tid för vissa att få en korrekt diagnos!Min vän höll på och valsade i flera år och fick diagnoser som utbrändhet, depretion innan dom till slut insåg att hon som mig har hypo.Och när hon hade medicinerat ca 2 mån så insåg hon att hon antagligen hade haft hypo sen hon var i tonåren...för hon hade ju alltid varit trött, frusen, ilsken osv. och nu plötsligt så vart hon en helt annan människa!
    Och hon hade värden inom referensintervallet?
    Äcklak
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14