• Pucko Buffy

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • Cheese

    Jag har just fått veta att jag har TSH= 0,012 och T4= 16. Jag har en son på 4 månader och under graviditeten började jag äta levaxin för att få värderna rätt. Men efter graviditeten gjordes ett test som var bra så då fick jag sluta med levaxin. Det är 3 månader sen. Jag förstår inte hur jag kan ha så lågt TSH nu, hade ju högt TSH under graviditeten. Jag har inte fått prata med läkaren än, han skulle höra av sig nästa vecka.

    Vad betyder det att jag har så lågt TSH? Är jag hyper? T4 ligger ju bra så jag blir lite förvirrad.

    Tänkte att det kanske är nån här som är lite mer insatt i det här än jag är =)

  • Edwina

    Idag var jag på vc då och tog nya prover, tsh, antikroppar och fritt. Svaren får jag på tis. Hon kände på körteln också och den var måttligt förstorad sa hon. Vad innebär det? Kan den växa och bli jättestor??


    ♥ Elvin ♥ Vilmer ♥
  • Karinbarin

    Tydligen om man har struma kan sköldkörteln bli rätt stor. Man kan även få svampig hud, tappa hår och dö till slut.. Men då måste man gått obehandlad bra länge!!!

  • Valdis
    Edwina skrev 2009-10-09 18:09:06 följande:
    Idag var jag på vc då och tog nya prover, tsh, antikroppar och fritt. Svaren får jag på tis. Hon kände på körteln också och den var måttligt förstorad sa hon. Vad innebär det? Kan den växa och bli jättestor??
    Min sköldkörtel är förstorad. Jag har en cysta på den som trycker på och så blev den större när jag fick inflammationen i den efter graviditeten. Cystan var läkarna lite oroliga för och vi var inne och punkterade den flera gånger och jag fick det fasansfulla svaret att den var av oklar natur. Det innebär att provet ser konstigt ut för att ens sköldkörtel är attackerad av inflammationen eller så är det cancer. Så det blev 2-3 veckor av väntan och nya prover, inte roligt alls kan jag lova. Jag såg typ döden stirra på mig och hade en nyfödd bebis. En utav dom värsta sakerna i mitt liv.. Men till slut så kom dom fram till att proverna inte visade på cancer utan att cellerna såg konstiga ut pg av att dom angrips av inflammationen.
    Men jag ska hålla koll på förstoringen för ja, den kan fortsätta och växa och växa och då kan man få svart att svälja och känna obehag. Jag har ibland lite svårt att svälja, men för en del så kan den bara stanna som den är =) Hur som helst så opererar dom bort den då och du får levaxin hela livet.
  • NoMercy

    Min är också förstorad. Det syns utan att man behöver känna. Har bra värden men symtom så jag äter Levaxin.

  • Pucko Buffy

    Struma innebär ju att sköldkörteln är förstorad av någon anledning. Obehandlad struma även om man inte har dåliga värden kan trycka på halsen och skapa besvär. Det finns de som sköldkörteln växer så mycket att det blir en ordentlig knöl på halsen. Googla på det så lär ni nog hitta en och annan bild.

    Ang det med att ta levaxinet så är det bra om man kan ta det vid någerlunda samma tid på dygnet. Endel delar tabletten och tar halva på mogonen och resten senare på dagen. Det man ska tänka på är att inte ta järnprepparat samtidig eller produkter som hämmar uppkomsten av magsyra så som novalucol, link, samarin m.m. Magsyrahämmande produkter som omeoprazol, losec m.fl går bra att ta för de påverkar inte levaxinupptaget.

    Sen det där med att äta mejeriprodukter kan vara lite knepigt. Är man osäker låter man det gå minst två timmar mellan tablettintaget och intaget av mejeriprodukter. Men exempelvis om man alltid dricker te med mjölk i eller äter fil m.m på morgonen och tar sin levaxintablett ungefär samtidigt så påverkas inte upptaget nämnvärt i längden. Men om man ex under en vecka eller två upphör att äta fil till frukost så påverkas upptaget. Det är absolut inte farligt att äta en tallrik fil alt hoppa över någon gång ibland.

    Det är när man hoppar en massa mellan mejeriproduket alt inte mejeriprodukter i samband med levaxinintaget, som man kan få en påverkan på upptaget, annars inte.

    /PB

  • Strix

    Buffy, du har kunskap som ett uppslagsverk och tålamod som en ängel! Stort tack för att du delar med dig av allt!

  • Pucko Buffy
    Cheese skrev 2009-10-09 16:44:39 följande:
    Jag har just fått veta att jag har TSH= 0,012 och T4= 16. Jag har en son på 4 månader och under graviditeten började jag äta levaxin för att få värderna rätt. Men efter graviditeten gjordes ett test som var bra så då fick jag sluta med levaxin. Det är 3 månader sen. Jag förstår inte hur jag kan ha så lågt TSH nu, hade ju högt TSH under graviditeten. Jag har inte fått prata med läkaren än, han skulle höra av sig nästa vecka. Vad betyder det att jag har så lågt TSH? Är jag hyper? T4 ligger ju bra så jag blir lite förvirrad. Tänkte att det kanske är nån här som är lite mer insatt i det här än jag är =)
    Jupp du lutar åt hyper med tanke på ditt TSH. Har de inte tagit TPO och TRAK på dig? du kan ha fått en inflamation i en del av sköldkörteln fast du är hypo i en annan del (det är klurigt det där).

    på den här sidan hittade jag några "tyckare" ang Oprah:s sköldkörtelproblem. Läs runt lite där för där nämns bland annat att man kan ha både hyper och hypo samtidigt, något min läkare bekräftade för mig förra gången jag var där.

    www.thyroid-info.com/

    Hoppas dock att du får hjälp snabbt av läkarna och att du inte mår helt skrutt

    /PB
  • Pucko Buffy
    feia skrev 2009-10-09 20:46:14 följande:
    Buffy, du har kunskap som ett uppslagsverk och tålamod som en ängel! Stort tack för att du delar med dig av allt!
    Tack men jag kan långt ifrån allt... ibland känner jag mig som en gröngöling och då gooooooooglar jag utav bara den alt frågar doktorn när jag träffar denne...;) bra med en läkare som är villig att svara på frågor.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14