• Muminski

    LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

    Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

    LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

     Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

    Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

    Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • L J K

    Hallå på er! Vägde mig för en stund sen direkt efter lunchen minus 1 kilo sen i söndags det känns ju kul . Vet att et bara är vatten men minus iaf Men vet ni min mage krånglar en del, jag har ont i magen, känns som lite knipaktigt. Kan det vara att magen ställer om sig iomed att jag äter så pass mycket fett nu?

  • Seek

    Hej, jag har ätit enligt LCHF i två veckor nu. Helt otroligt att det gått två veckor för det har verkligen inte varit en pina som alla gamla usla dieter (läs VV) man försökt med. Om jag får äta fett så har jag mycket lättare att hålla mig ifrån sockret men att hålla sig från både socker OCH fett, ojoj, då är jag dömd att misslyckas!
    Hur som helst, anledningen till att jag började med LCHF är att jag lider av återkommande svamp, har ständigt uppblåst mage och jag är sockerberoende på dagarna. Jag har egentligen bara ett par kilos övervikt som jag förhoppningsvis kan bli av med på köpet.

    Jag har redan märkt att min mage mår så mycket bättre! Jag som trott att jag varit laktosintolerant, men nu äter jag mejeriprodukter som aldrig förr, magen är lugn och platt, skönt! Svampen hoppas jag också har gjort sitt sista besök men det vet jag inte än. Jag klarar också av att motstå frestelser, har precis tackat nej till tårta på jobbet. Jag satt utan problem och tittade på de andra medan de åt, frid!

    Nu till mitt dilemma, min partner verkar avsky detta. Han har inte sagt något men vi som vanligtvis aldrig bråkar har plötsligt börjat argumentera så fort det är matdags. Han är väldigt vältränad, han är extremt sockerberoende (äter godis/kakor/sylt/massor frukt varje dag) och han går på den gamla idén om att fett är fel. Jag smyger med mitt smör och min grädde för att inte provocera honom, jag pratar väldigt lite om min kost och hur bra jag känner mig men när han föreslår baguett till lunch så måste jag säga nej och då blir "jag med min diet" jobbig. Han säger att han skulle föredra om jag tränade mera istället, jag tränar ca 4ggr per vecka...

    Vad ska jag göra, jag blir verkligen ledsen över att han inte kan stötta mig när detta är något som jag verkligen vill göra och som får mig att må bra. Är det någon annan som stött på liknande störning från den närmaste omgivningen?

    /S

  • L J K
    Seek skrev 2009-12-03 15:47:33 följande:
    Hej, jag har ätit enligt LCHF i två veckor nu. Helt otroligt att det gått två veckor för det har verkligen inte varit en pina som alla gamla usla dieter (läs VV) man försökt med. Om jag får äta fett så har jag mycket lättare att hålla mig ifrån sockret men att hålla sig från både socker OCH fett, ojoj, då är jag dömd att misslyckas!Hur som helst, anledningen till att jag började med LCHF är att jag lider av återkommande svamp, har ständigt uppblåst mage och jag är sockerberoende på dagarna. Jag har egentligen bara ett par kilos övervikt som jag förhoppningsvis kan bli av med på köpet. Jag har redan märkt att min mage mår så mycket bättre! Jag som trott att jag varit laktosintolerant, men nu äter jag mejeriprodukter som aldrig förr, magen är lugn och platt, skönt! Svampen hoppas jag också har gjort sitt sista besök men det vet jag inte än. Jag klarar också av att motstå frestelser, har precis tackat nej till tårta på jobbet. Jag satt utan problem och tittade på de andra medan de åt, frid!Nu till mitt dilemma, min partner verkar avsky detta. Han har inte sagt något men vi som vanligtvis aldrig bråkar har plötsligt börjat argumentera så fort det är matdags. Han är väldigt vältränad, han är extremt sockerberoende (äter godis/kakor/sylt/massor frukt varje dag) och han går på den gamla idén om att fett är fel. Jag smyger med mitt smör och min grädde för att inte provocera honom, jag pratar väldigt lite om min kost och hur bra jag känner mig men när han föreslår baguett till lunch så måste jag säga nej och då blir "jag med min diet" jobbig. Han säger att han skulle föredra om jag tränade mera istället, jag tränar ca 4ggr per vecka... Vad ska jag göra, jag blir verkligen ledsen över att han inte kan stötta mig när detta är något som jag verkligen vill göra och som får mig att må bra. Är det någon annan som stött på liknande störning från den närmaste omgivningen?/S
    Ja min man verkar vara lite likadan. Han tror ju inte alls på det här och tycker mest jag är "dum" som gör dettta tror jag. Att fett skulle vara "nyttigt" går han inte på.Jag smyger oxå med alla mina fetter . Jag har bara kört sen i söndags, jag har heller ingen tanke på att fuska känns som jag klarar mig jätte bra utan socker nu. Hoppas det löser sig iaf och lucka till!
  • yuzz

    Tjena mittbena!!

    Hittade nått otroligt idag när jag va och handla. Hittade 72% choklad med bara 3,9 gr kolisar
    Blev överlycklig så idag unnade jag mig en liten bit choklad och den var faktiskt god dessutom Märket var Cavalier och är av belgisk cholkad. Köpte den på hemköp. Så det var mitt fynd idag

  • yuzz

    Jo förresten testade att göra linfröbröd och det var jättegott faktiskt och smakade som bröd men jag tyckte inte om att fiberhusken knastrade som sand mellan mina tänder. Har läst någonstans att man kan använda pofibrer istället. Är det någon som vet om det är samma mängd man ska ta då eller???

  • yuzz

    Lady Dahmer skrev 2009-12-03 11:05:36 följande:


    jag brukade börja min frukost med samma, PLUS två tre frukter! sen lunch - pasta.middag - pasta. mellanmål? mackor. mer frukt. juice.
    Haha samma här och sen gick man och undra varför man aldrig tappa i vikt :-0
  • yuzz
    Maddisen80 skrev 2009-12-03 17:42:00 följande:
    yuzz tack så mycket för tipset
  • Tezzan1981
    yuzz skrev 2009-12-03 17:38:07 följande:
    Tjena mittbena!! Hittade nått otroligt idag när jag va och handla. Hittade 72% choklad med bara 3,9 gr kolisar Blev överlycklig så idag unnade jag mig en liten bit choklad och den var faktiskt god dessutom Märket var Cavalier och är av belgisk cholkad. Köpte den på hemköp. Så det var mitt fynd idag
    TACK säger jag med. dagens goda nyhet! ska kolla nästa gång jag är där...
Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.