• Muminski

    LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

    Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

    LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

     Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

    Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

    Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • Tezzan1981
    Annika123 skrev 2011-01-31 15:56:23 följande:

    Anmäler mig, hoppas det går bra Tränar kondition och testar mig fram som relativt ny på LCHF (kört GI tidigare). Är i rätt bra form, men vill må bättre samt minska lite i omfång. Jag har verkligen haft en berg-och-dalbana när det gäller blodsocker och mitt humör påverkas jättemkt. Ett enormt sötsug har jag försökt komma ifrån också.

    Frukost:
    Turkisk youghurt med lite kardemumma och några hallon, ägg & bacon, kaffe med grädde. Oj, vad mätt jag blir, får tvinga mig att äta lunch sen! Jag som alltid blir vrålhungrig direkt efter frukost.

    Lunch:
    Tex en halv kyckling med bearnaise och en tomat, eller köttfärsröra med champinjoner, tomat och bearnaise (ja jag älskar bearnaise;)

    Kvällsmat:
    Omelett och bacon, stekta champinjoner

    Mellanmål blir det ibland, lite svårare har jag då att veta vad jag ska äta. Jag har också ibland kokt, kylt och stekt potatis i lite olivolja som snacks..det ska tydligen vara betydligt bättre än vanlig potatis, men frågan är om det är ok enligt LCHF, ngn som vet?

    Älskar att baka så jag har precis malt lite valnötsmjöl och tänkte steka LCHF-pannkakor på det ikväll!


    potatis är verkligen inte ok!
    tycker också du äter mycket till frukost, ägg och bacon borde räcka tycker jag. för du vill väl gå ned i vikt?
    tänk på att inte ösa på med mejeriprodukter i stora mängder, det drar ihop med kolhydrater i slutändan.
    även nötmjöl är ok men det är inget man äter stora mängder av varje dag.
    mellanmål hoppar man över i lchf, man ska vara så mätt att man inte behöver det
  • Tezzan1981
    Annika123 skrev 2011-01-31 15:56:23 följande:

    Anmäler mig, hoppas det går bra Tränar kondition och testar mig fram som relativt ny på LCHF (kört GI tidigare). Är i rätt bra form, men vill må bättre samt minska lite i omfång. Jag har verkligen haft en berg-och-dalbana när det gäller blodsocker och mitt humör påverkas jättemkt. Ett enormt sötsug har jag försökt komma ifrån också.

    Frukost:
    Turkisk youghurt med lite kardemumma och några hallon, ägg & bacon, kaffe med grädde. Oj, vad mätt jag blir, får tvinga mig att äta lunch sen! Jag som alltid blir vrålhungrig direkt efter frukost.

    Lunch:
    Tex en halv kyckling med bearnaise och en tomat, eller köttfärsröra med champinjoner, tomat och bearnaise (ja jag älskar bearnaise;)

    Kvällsmat:
    Omelett och bacon, stekta champinjoner

    Mellanmål blir det ibland, lite svårare har jag då att veta vad jag ska äta. Jag har också ibland kokt, kylt och stekt potatis i lite olivolja som snacks..det ska tydligen vara betydligt bättre än vanlig potatis, men frågan är om det är ok enligt LCHF, ngn som vet?

    Älskar att baka så jag har precis malt lite valnötsmjöl och tänkte steka LCHF-pannkakor på det ikväll!


    hela grejen med lchf är att du äter när du är hungrig. så är du mätt vid lunch ska du absolut inte äta det.
    de flesta som jag pratar med äter bara frukost och middag, och inget mellanmål utom möjligtvis på kvällen
  • Annika123
    Tezzan1981 skrev 2011-02-03 15:25:59 följande:
    hela grejen med lchf är att du äter när du är hungrig. så är du mätt vid lunch ska du absolut inte äta det.
    de flesta som jag pratar med äter bara frukost och middag, och inget mellanmål utom möjligtvis på kvällen
    Oj då! Då förstår jag mer, tack
  • Annika123
    Tezzan1981 skrev 2011-02-03 15:23:56 följande:
    potatis är verkligen inte ok!
    tycker också du äter mycket till frukost, ägg och bacon borde räcka tycker jag. för du vill väl gå ned i vikt?
    tänk på att inte ösa på med mejeriprodukter i stora mängder, det drar ihop med kolhydrater i slutändan.
    även nötmjöl är ok men det är inget man äter stora mängder av varje dag.
    mellanmål hoppar man över i lchf, man ska vara så mätt att man inte behöver det
    Tack! Gissade det om potatis. Jag började med LCHF mest för att få en jämn blodsockernivå då jag ofta är yr av hunger och magen har inte heller fungerat bra. Jag har nu ett bmi på 18,9 så det är inte vikten jag tänker främst.
  • Tezzan1981

    är du normalviktig så kan du ju äta lite mer såklart, då behöver du inte vara 100% strikt, tex med mejeriprodukter och sånt.
    äter du det för magen och blodsockret kommer du märka positiva effekter =)

  • Annika123
    Tezzan1981 skrev 2011-02-03 15:52:03 följande:
    är du normalviktig så kan du ju äta lite mer såklart, då behöver du inte vara 100% strikt, tex med mejeriprodukter och sånt.
    äter du det för magen och blodsockret kommer du märka positiva effekter =)
    Så bra:) Jag tänkte mest att om man "syndar" med tex en kaka så kanske hela grejen sätts ur spel?
  • Tezzan1981

    man brukar ju säga att ketosen bryts vid allt mellan 40-100 gr kolhydrater per dag, så det är individuellt. det kan ta ca ett dygn att komma tillbaka i keto-förbränning så lite har man ju "förstört"

  • Tezzan1981
    Maddisen80 skrev 2011-02-05 20:40:12 följande:
    idag åt jag köttfärssås ,grönsaker ,sen till frukost fuskade jag och drack dietpulver hade inget annat hemma
    du glömmer ju fettet, det viktigaste! =)
  • Maddisen80
    Tezzan1981 skrev 2011-02-06 15:42:25 följande:
    du glömmer ju fettet, det viktigaste! =)
    Jo de är  klart idag ska jag äta laxfile och broccoli iaff och hollaindäirsås.

    Förresten hur mycket sås får man äta ?
  • Azanya

    Halloj, jag började med LCHF i söndags och har lite funderingar...

    Som föregående talare: hur mycket sås får man äta?
    Grönsaker? hur mkt?

    hm... det var mer men det flög bort... Tungan ute

  • johanna ry

    Hejsan! Jag har en fråga..eller typ 100 frågor Tungan ute

    Jag har liksom noll koll på hur mkt man ska äta för att stå sig. Hur mkt sås? Hur mkt majonäs? Hur mkt brieost? osv.

    Jag är väldigt tacksam för hjälp och tips!!

  • Maddisen80
    johanna ry skrev 2011-05-28 19:56:59 följande:
    Hejsan! Jag har en fråga..eller typ 100 frågor Tungan ute

    Jag har liksom noll koll på hur mkt man ska äta för att stå sig. Hur mkt sås? Hur mkt majonäs? Hur mkt brieost? osv.

    Jag är väldigt tacksam för hjälp och tips!!
    Hej den är tråden skriver vi inte mer i så du kan gå över till den här tråden

    www.familjeliv.se/Forum-24-64/m57425030.html

    Där skriver de massor, tyvärr kan inte jag svara på dina frågor fast jag själv äter lchf
Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.