• Anonym (Anna)

    Att ta bort livmodern

    Jag har börjat att fundera mer och mer på det. Jag har fått mina barn och närmar mig 40. Mensen är riklig och många dagar. Kollade HB idag, det låg på 105. Jag har alltid tyckt att mensen är en jobbig tid.

    Jag vill ha ett bollplank och ventilera funderingar och tankar med.
    Du som har tagit bort livmodern, (äggledare och äggstockar kvar) hur var det? Hur kändes det efteråt? Mister man lite av sin kvinnlighet? Kände du dig stympad?

    Jag förstår om detta är ett väldigt känsligt ämne och vill inte såra någon.
    Förstår om någon tycker det är helt fel att någon som är frisk för övrigt vill ta bort livmodern, men ha förståelse för mina tankar om det.

  • Svar på tråden Att ta bort livmodern
  • Anonym

    Riklig menstruation har jag läst någonstans att man kan åtgärda genom enskrapning av livmoderns hinna. För eller nackdelar med detta vet jag inte, men jag har i alla fall läst det någonstans. Kanske något att kolla TS?

  • Anonym
    Killarnas morsa skrev 2010-01-04 23:06:02 följande:
    Vad för biverkningar?Den har ju liksom ingen funktion längre om du fått dina barn, förutom att blöda.Däremot äggstockarna är en helt annan grej eftersom de producerar hormon. Utan dem kommer du i klimakteriet.Är du säker på att han sa livmodern?
    Det blir massa konstigt eftersom det ändå är ett organ, det blir som att få klimakteriet fast ibland värre, det är absolut inget att föredra för att maninte vill ha mens. det är väldigt vädligt stort. det kommer läkarna säga till dig.
  • Anonym (Anna)

    Jag har läst lite på den länken som Vill inte ha barn länkade till i inlägg #15.
    Där är det några som beskriver att de har fått svårare att hålla tätt, vilket i de flesta fall går att träna bort. Och en del berättar att även om de har kvar äggstockar så har de kommit i tidigare klimaterie. Det låter ju inte så trevligt.

    Men jag kommer troligtvis inte göra någon skrapning eller annan hormon behandling, det är borttagning av livmodern jag överväger. Barnafödandet är över för min del och jag är trött på att ha mens som gör att jag måste ta järnmedicin länge.
    OK, det är en operation, kanske något onödig i vissas ögon. Men jag känner att det här som det är nu är fel. För mig. Jag förstår att en del tycker att det är oåterkalligt att göra en sådan sak, kanske främst av de som inte än har fått barn eller inte kan få barn. Men jag har också varit där. Min förra man och jag försökte i nästan 10 år att få barn utan att lyckas. På den tiden så känndes en sådan sak som förlust av livmodern som en skräckhistoria men nu är jag i en annan del av livet och det känns inte så skrämmande. Om jag får alla fakta och höra hur det har känts för de som har gått igenom det så jag kan bilda mig en egen uppfattning om vad som eventuellt står framför mig.
    Att jag började på allvar att tänka på det här är till viss del läkarens ord och tonläge när vi pratade om det, hon sa att jag skulle tänka på det och diskutera det med min partner hur jag kännde inför det. Hon sa inte diret att hon skulle skriva remiss om jag ville men inte heller att hon avrådde. Nu är det här läkare på VC jag har pratat med och kommer även kontakta någon av de läkare jag har haft genom mina graviditeter för att höra deras åsikter. Det kan ju hända att de tex har sett myom vid k-snitt eller annat vid alla de UL jag har genomgått.

    Jag vill höra erfarenheter av er som har tagit bort livmodern men har kvar äggstockarna.

  • Killarnas morsa
    Killarnas morsa skrev 2009-12-08 21:27:14 följande:
    Jag opererade bort min livmoder för fyra år sedan, på eget initiativ, och det är det bästa jag gjort. Inga som helst problem efteråt.Hade jag fått som jag velat så skulle jag gjort det tio år tidigare men det ville inte läkaren.
    Anonym skrev 2010-01-05 07:45:26 följande:
    Det blir massa konstigt eftersom det ändå är ett organ, det blir som att få klimakteriet fast ibland värre, det är absolut inget att föredra för att maninte vill ha mens. det är väldigt vädligt stort. det kommer läkarna säga till dig.
    Menar du att de kommer säga det till mig? Too late...

    Jag opade livmodern men har kvar äggstockarna. Inga problem alls!
    Mamma tog bort både livmoder och äggstockar och fick klimakteriebesvär. Fast det var 30 år sedan och då gjorde de så.

    Man väljer inte detta om man är helt besvärsfri innan. Det är ingen bekvämlighetsgrej för att slippa mens. Antingen har man problem med p-medel eller blödningar eller nåt annat. Annars vill inte läkarna göra det.
    Jag har inga som helst problem men även om jag hade haft det så kunde det inte varit värre än innan.

    Jag har haft långvariga störtblödningar från allra första mensen tills jag opades i 35-årsåldern, som bara blev värre ju äldre jag blev. Har prövat ALLT för att få bukt med det och ville göra detta redan när jag var 28 år. Då hade jag två småbarn och läkaren frågade mig vad jag skulle göra om jag förlorade båda barnen i en olycka. Då tänkte jag om och tänkte att man vet inte vad livet bär med sig.

    Några år senare fick jag reumatism och för mig innebär det att jag inte utsätter min kropp för en graviditet igen, oavsett vad som händer.
    Då var det dags att även operera bort livmodern. Innan op hade jag störtblödningar i fyra månader, otaliga besök på gynakuten, mängder av mediciner för att stoppa det och sjukskrivning under tiden.

    Från operationsdagen så har det varit bra! Jag kan, äntligen, leva ett normalt liv.
    Jga opererades vaginalt och var helt "fit for fight" samma kväll efter op. Jag var sjukskriven fem veckor och fick inte lyfta något, tror att gränsen var en kaffekopp, typ.

    Bara du kan välja, TS! Det är helt och hållet ditt beslut!
  • Anonym (Anna)

    Jag har inte alls sådana besvär med mensen som vissa andra har, oregelbundet och långvariga blödningar. Jag vet att i jämnfört med er så är jag lyckligt lottad. Mens med 28-29 cykel och blödning i 8 dagar med 1-2 dagar med riktigt kraftig blödning.
    Men JAG mår inte bra av det. JAG har problem med att ta upp järn i kroppen. JAG mår psykiskt dåligt av att ha mens. Inte PMS utan jag tycker inte om att ha mens.
    Ibland verkar det på samhället krav att en kvinna ska tiga och lida med sin livmoder, något bibliskt straff för Evas synd. Varför ska det vara så stort att ta bort livmodern om man inte trivs med hur det är?

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-04 21:02:19 följande:
    Läkarna sa till mig att om man tar bort livmodern får man många biverkningarså det är lixom inte prio ett om man inte MÅSTE ta bort livmodern
    PK.
  • Anonym
    miss bee skrev 2010-01-04 21:00:51 följande:
    Ta p-spruta, min syster tar sådan och hon har ingen mens!
    Gör det inte, Depo-Provera gjorde mitt liv till ett helvete.
  • Vill inte ha barn
    Anonym (Anna) skrev 2010-01-05 11:48:13 följande:
    Jag har inte alls sådana besvär med mensen som vissa andra har, oregelbundet och långvariga blödningar. Jag vet att i jämnfört med er så är jag lyckligt lottad. Mens med 28-29 cykel och blödning i 8 dagar med 1-2 dagar med riktigt kraftig blödning. Men JAG mår inte bra av det. JAG har problem med att ta upp järn i kroppen. JAG mår psykiskt dåligt av att ha mens. Inte PMS utan jag tycker inte om att ha mens. Ibland verkar det på samhället krav att en kvinna ska tiga och lida med sin livmoder, något bibliskt straff för Evas synd. Varför ska det vara så stort att ta bort livmodern om man inte trivs med hur det är?
    Precis min tanke. Det verkar som om man har en f*tta ska den användas oavsett. Och om man inte vill ha barn så ska den vara kvar ändå. Man KAN ju ändra sig. :whoco5:
  • 2små2stora

    En väninna till mig brände bort livmoderslemhinnan. Hon har ingen mens eller något sådant längre. Det kan vara ett alternativ till att operera bort hela livmodern.


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Anonym (Anna)
    2små2stora skrev 2010-01-05 13:58:57 följande:
    En väninna till mig brände bort livmoderslemhinnan. Hon har ingen mens eller något sådant längre. Det kan vara ett alternativ till att operera bort hela livmodern.
    Det har jag inte hört talas om! Måste googla
Svar på tråden Att ta bort livmodern