• Svar på tråden Autismtråd 10
  • Krickeline

    Nån som vet om det finns någon ny behandlingstråd, den gamla är stängd? Vill inte starta en ny ifall någon annan redan gjort det.

  • Sund10

    Jag håller med... bor helt klart i fel kommun.

  • SaramedM
    Sund10 skrev 2010-02-16 11:41:24 följande:
    Jag håller med... bor helt klart i fel kommun.
    ja det gör nog de flesta av oss tyvärr
  • Sund10

    Om en timma ska vi ha möte med kommun, rektor på förskola, specialpedagog inom kommunen och specialpedagogen på hab... är lite nervös för hur det ska gå... det handlar trots allt om Ebbs framtid det närmsta åren....

  • Skumboll
    SaramedM skrev 2010-02-16 11:43:24 följande:
    ja det gör nog de flesta av oss tyvärr
    På förstasidan står det ju att det idag kommer elever från 12 olika kommuner runt om stockholms län, så helt omöjligt borde det väl inte vara att få plats?
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Sund10 skrev 2010-02-16 11:54:05 följande:
    Om en timma ska vi ha möte med kommun, rektor på förskola, specialpedagog inom kommunen och specialpedagogen på hab... är lite nervös för hur det ska gå... det handlar trots allt om Ebbs framtid det närmsta åren....
    Stort lycka till! Är säker på att det kommer gå bra!
    ♥ Simon ♥
  • kaffemamma
    kjempekul skrev 2010-02-16 11:22:20 följande:
    Va ett tag sen jag va inne här nu, vad ni alla kämpar! Idag är mitt huvud inte med, huvudvärk, då börjar liksom alla dessa tankar, hur länge ska man behöva kämpa så in i norden? Jag känner mig helt färdig, sjukskriven är jag men idag tänkte jag bara, när ska jag kunna jobba igen? osv,,,,,KAOS, hela livet är bara just kaos, ändå tycker man så mycket om sina barn,,,,,Jag funderar på detta med PECS, vi har inte börjat med det än, vi har tränat väldigt mycket tal och språk det sista. Han pratar inte egentligen, men det har kommit mer det sista, kan nu de flesta stavelser och har ökat ordförrådet, även om detta att kunna använda orden i vardagen känns lite som ett steg till. Som jag tänker så vill jag hellre satsa tiden på tal och språkträning, han är ju på gång även om vägen är lång,,,Är det någon som har några tips att ge? Är det dumt att strunta i PECS eller är man dum nog och hoppas att språkutvecklingen kommer snart?
    Svårt det där. För en del kan det ju också hjälpa språkutvecklingen. Titta också på tecken och jämför med PECS - för & nackdelar. För ca 1,5 år sedan tog vi beslut, med hjälp av IBT expert från Norge, att inte satsa på PECS för sonen. Språket kändes som om det var på gång och då valde vi att satsa på det. Och visst, språket kommer. Men det går mycket långsammare än någon av oss trott. Om det var rätt beslut vi tog eller inte vet jag inte. Jag tror det var rätt eftersom sonen KAN uttrycka med ord det han tycker är verkligt viktigt. Problemet handlar mer om motivationen till att prata. Och den kommer ju inte fram mer med PECS eller tecken tror jag. så, det beror nog väldigt mycket på vilken typ av problem barnet har skulle jag säga.
Svar på tråden Autismtråd 10