• mamlan

    Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?

    Såg att regeringen tänker höja flerbarnstillägget. Personligen tycker jag det är mer angeläget att man höjer underhållsstödet. Flerbarnstillägget är i mina ögon inte lika nödvändigt, det 4:e barnet är väl inte dyrare i drift än det 1:a? Visst du behöver större boende men du får ju ett barnbidrag för varje barn, dessutom så kan de ärva av varandra och dela på vissa saker. Underhållet har inte höjts på många år, ensamstående mammor har det ofta väldigt tungt ekonomiskt, läste senast förra veckan en larmrapport angående hur hög andel ensamma mammor som är fattiga i sverige i dag. Underhållsstödet är i dag löjligt lågt och där skulle en höjning verkligen vara välkommen för många.

  • Svar på tråden Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?
  • mamlan
    Astarte skrev 2010-04-05 12:25:51 följande:
    Om man stämmer på underhåll går man ofta på totalkostnad, men underhållsstödet kan inte beräknas på det eftersom en sådan beräkning ger all makt om hur pengarna ska spenderas till mamman, vilket rimmar illa med jämställdhet och en i övrigt ofta gemensam vårdnad. Båda ska naturligtvis ha möjligthet att aktivt välja till sitt barn. Tar staten hälften av totalkostnaden från pappan och ger mamman har han inte en chans att påverka. I värsta fall ger det helt fel signaler "du behöver inte välja och ha dig, sånt ska mammor göra".
    Nu förstår jag inte hur du menar? Har man hälften av vårdnaden utgår inget underhåll, har mamman 99 eller 100% av vårdnaden så torde det väl inte vara underligt om hon tar de flesta besluten heller? Vad är det pappan inte får vara med och påverka då? Varför ska staten ta över kostnaden från en pappa som är kapabel att själv betala? Tycker att i första han är det pappans ansvar att bidra men när det falerar ska inte barnet behöva lida för det.
  • Astarte
    mamlan skrev 2010-04-05 12:31:04 följande:
    Nu förstår jag inte hur du menar? Har man hälften av vårdnaden utgår inget underhåll, har mamman 99 eller 100% av vårdnaden så torde det väl inte vara underligt om hon tar de flesta besluten heller? Vad är det pappan inte får vara med och påverka då? Varför ska staten ta över kostnaden från en pappa som är kapabel att själv betala? Tycker att i första han är det pappans ansvar att bidra men när det falerar ska inte barnet behöva lida för det.
    Har inte de flesta gemensam vårdad även vid vv umgänge? Jag hde för mig det. Jag har länge tyckt att det skulle kunna vara ett högre underhållsstöd vid ensam vårdad, det skulle nog kunna fungera.
  • Astarte
    Astarte skrev 2010-04-05 12:39:20 följande:
    Har inte de flesta gemensam vårdad även vid vv umgänge? Jag hde för mig det. Jag har länge tyckt att det skulle kunna vara ett högre underhållsstöd vid ensam vårdad, det skulle nog kunna fungera.
    Varannan helg, ska det natuligtvis stå.
  • Cat3
    Jag har inte läst tråden men jag tycker att viktigast är att höja bostadbidraget.

    Det är ett riktat bidrag som skulle gynna alla föräldrar med låga inkomster med alla typer av boenden.
  • M Y L F
    Astarte skrev 2010-04-05 12:14:40 följande:
    Det är tragiskt att ånga har det som du, och jag önskar att någon ville komma på en smart lösning för det. Att höja underhållsstödet för alla tycker jag tyvärr ger fler negativa än positiva effekter.
    För mig hade ett högre underhålls stöd funkat och även för andra i min situation. Många som separerar utgår ju från FK schablon på 1273 kr. Det finns inte många som sätter igång och processar om högre summa från UF. Det är kostsamt och man får helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att man blir tvungen att betala mer för barnet under dess yngre år.

    Om man satte FK schablonen högre så skulle också det bli mer rättvist fördelat mellan föräldrarna.

    Men jag blir jävligt förbannad på folk som skriver att man får skylla sig själv och att man får ta kostanden för att man har ju barnet hos sig. Jag har inget annat val! Pappan har inte kunnat eller velat ha mer ansvar. Nu är sonen tonåring och betsämmer själv hur han vill göra. Han har haft en pappa som svikit och hur ofta vill man träffa en sådan när det finns kompisar och aktiviteter hemma.

    Jag tycker att vissa föräldrar ska betala för sveda och värk också.
  • Cat3

    Livssynen bör ju vara att se barn som en investering för samhället och inte som en kostnad.

  • Astarte
    M Y L F skrev 2010-04-05 12:54:15 följande:
    För mig hade ett högre underhålls stöd funkat och även för andra i min situation. Många som separerar utgår ju från FK schablon på 1273 kr. Det finns inte många som sätter igång och processar om högre summa från UF. Det är kostsamt och man får helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att man blir tvungen att betala mer för barnet under dess yngre år. Om man satte FK schablonen högre så skulle också det bli mer rättvist fördelat mellan föräldrarna.Men jag blir jävligt förbannad på folk som skriver att man får skylla sig själv och att man får ta kostanden för att man har ju barnet hos sig. Jag har inget annat val! Pappan har inte kunnat eller velat ha mer ansvar. Nu är sonen tonåring och betsämmer själv hur han vill göra. Han har haft en pappa som svikit och hur ofta vill man träffa en sådan när det finns kompisar och aktiviteter hemma.Jag tycker att vissa föräldrar ska betala för sveda och värk också.
    Jag tror inte att det blir mer rättvist om man sätter nivån högre, tvärtom. En orsak är att de flesta har mer kostnader för sitt barn än bara underhållet. Kläder, aktiviteter, saker, transport, mat och liknande tillkommer direkt, och då är vi fortfarande bara på behovsnivå. Först efter att detta är betat kommer vi in på den "roliga" nivån med extrasaker och lite lyx. Höjs nivån för underhållsstödet ytterligare har många inte råd med lyx alls.
    Mamman bör ha avklarat behovsnivån när hon har lagt de 1273 (om inte barnet har speciella behov), men det är inte sant för en UF.
  • Kyanita

    Jag har 2 barn med min ex. Han betalar ca 300 kr i månaden till Fk och jag får ut 1273/ barn. Det känns helt ok för min del. Men om jag nu inte har råd att lägga 1273 kr så får jag inte ut resten från Fk... Det kan jag känna är lite orättvist. Enligt Fk:s uträkning har jag råd att lägga 800 kr om de hade bott hos sin far. Resterande 473 kr får jag inte från Fk.
    Snurrigt va? Hoppas att ni förstår vad jag menar. Nu beklagar jag mig absolut inte. Har hellre barnen här och vi klarar oss ganska bra i alla fall.

  • Astarte
    Kyanita skrev 2010-04-05 13:13:46 följande:
    Jag har 2 barn med min ex. Han betalar ca 300 kr i månaden till Fk och jag får ut 1273/ barn. Det känns helt ok för min del. Men om jag nu inte har råd att lägga 1273 kr så får jag inte ut resten från Fk... Det kan jag känna är lite orättvist. Enligt Fk:s uträkning har jag råd att lägga 800 kr om de hade bott hos sin far. Resterande 473 kr får jag inte från Fk. Snurrigt va? Hoppas att ni förstår vad jag menar. Nu beklagar jag mig absolut inte. Har hellre barnen här och vi klarar oss ganska bra i alla fall.
    Att återbetalningsbeloppet kan gå ner till 0 tycker jag är fel. Att du inte får resten av FK beror på att existensminimum är under 1273 / förälder. Jag vet att många tänker som du, men jag har så svårt att se det som att det är han som får hjälp med sin del. Det är väl du som får hjälp när staten drygar ut hans 300 med en tusenapp till och ger dig? Hade ni bott ihop hade det bara varit de 300 och inget mer.
  • Mama Africa
    Astarte skrev 2010-04-05 13:23:08 följande:
    Att återbetalningsbeloppet kan gå ner till 0 tycker jag är fel. Att du inte får resten av FK beror på att existensminimum är under 1273 / förälder. Jag vet att många tänker som du, men jag har så svårt att se det som att det är han som får hjälp med sin del. Det är väl du som får hjälp när staten drygar ut hans 300 med en tusenapp till och ger dig? Hade ni bott ihop hade det bara varit de 300 och inget mer.
    Hade de bott ihop hade de troligen haft en hyra, en elräkning, en tv-licens etc, det är billigare att ha någon att dela dessa fasta utgifter med...
Svar på tråden Bättre höja underhållsstödet än flerbarns tillägget?