• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma

    Hmm vet inte riktigt om jag är med på vad du menar. Men om jag det är som jag tror så har du väl gjort angett den totala kostnaden bara som allt kostar och då är det ju inte konstigt om dom drar av "normalkostnaden". 

  • Allrona
    Bobbosmamma skrev 2012-03-21 13:45:14 följande:
    Oj oj, hon ringde i förmiddags. Hon var trevlig ska jag först säga, inget fel på henne. Men jisses... Ja.Samtalet tog nästan en timma. Som tur var hade jag förberett mig väl. MIg frågade hon hur en vanlig dag ser ut, vad det innebär för merjobb med maten. Så jag gick igenom det från morgon till kväll. Sen även saker som görs veckovis tex inhandling, bakning. Frågor i detalj  på detta. Frågor kring provocering, och nattsömn. Sjukhusbesök.  

    Egentligen är det ju inga konstigheter att svara på alla frågot för man är ju liksom expert själv. Men tänk igenom din ansökan noggrannt innan så kanske? man ökar sina chanser??

    Och sedan MERkostnader. Jag har ju angett vad jag ser som merkostander, allstå UTÖVER vad det kostar med ett friskt barn. Inga konstigheter med kostnaderna, hon verkade tycka det var rimligt. Men sedan säger hon att dom tar dessa merkostnader, slår ut det månadsvis och sedan drar av Konsumentverkets beräkning av kostander för ett "friskt" barn (olika för olika ålder). Varpå jag bara, men vänta nu, det som jag angett är MERKOSTANDER. Jag har inte tagit med några baskostnader, alltså sådana kostnader som alla barn har, grönsaker, tvättlappar, "normal" mat, u name it. Då kan dom ju inte dra av den kostnaden från våra merkostander. Det är ju helt ologiskt. Hon kunde ju inte själv förklara logiken i det utan höll med mig. "Så brukar vi alltid göra, jag har aldrig hört någon som protesterat mot det". Tjenare!! Ursäkta mig men det verkar inte vara dom vassaste knivarna i lådan. Hon skrev ner mitt resonemang, säger att det är inte hon som bedömer ärendet utan inhämtar bara info. Så det är alltså någon annan som bedömer än den som ringer? Någon som vet nåt om detta? 
    Tack, vad bra att veta Jag har skrivit ganska detaljerat i ansökan så jag kan bara ha den framför mig och läsa ur den då

    Undrar om hon menar tex med mjölk, att de tar kostnaden man har angett för risdryck/havredryck och drar av vad vanlig mjölk skulle ha kostat och med mjöl drar av vad vanligt mjöl hade kostat för bakning osv.
  • 2små2stora
    Bobbosmamma skrev 2012-03-21 14:30:49 följande:
    Hmm vet inte riktigt om jag är med på vad du menar. Men om jag det är som jag tror så har du väl gjort angett den totala kostnaden bara som allt kostar och då är det ju inte konstigt om dom drar av "normalkostnaden". 
    Det är så jag gjort och det är vad de talat om för mig att jag ska göra. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Färgen

    Suck! Fick hem en liten tjej med stora röda utslag över hela benen från dagis idag! Å vi har ingen aning vad som orsakat reaktionen:(

  • Bobbosmamma
    2små2stora skrev 2012-03-21 15:20:17 följande:
    Det är så jag gjort och det är vad de talat om för mig att jag ska göra. 
    Jo, grejen är ju bara att som dom räknar så ska man ange alla matkostnader man har för barnet, inte bara merkostnader. Det hade inte jag gjort, eftersom det är inte vad jag lägger i begreppet merkostnader, och det kommer jag nu komplettera med. 
  • mmn1

    Vi har varit mjölk-, ägg-, och sojafria en månad nu och dottern ser fin ut i ansiktet. Läkaren sa bara mjölken men vi uteslöt alla tre. Nu undrar jag om jag vågar testa lite smått med ägg igen? Eller är det för tidigt? Och hur bör jag i såfall testa, ett kokt ägg till frukost? Eller pensla bullar med ägg, äta pannkakor? Jag behöver alla tips och råd ni kan ge mig om hur jag ska göra.

  • Trasan0606

    Mmn1 - vad skönt att hon är bättre! Då har du hittat vad som orsakade eksemet.

    På en månad växer det inte bort så jag hade fortsatt äta utan ägg, mjölk och soja. Om du vill veta om hon är allergisk mot bara nån dessa grejer och tycker det är 'värt risken' för eksem så testa en sak i taget, väldigt lite i början och upphettat. Tex pensla bullar m ägg osv. Får du reaktion så sluta och vänta tills allt är bra innan du testar nästa igen.

    Lycka till!

  • 321

    Hej!

    Hur går det för er med pollenallergiska barn? För min dotter visade det ju iof inget pollen på pricktestet men nu har hon börjat reagera för fullt med nysningar, kliande näsa och ögon (dock inte så röda nu), extremt trött (har börjat sova middag på dagis, hon är snart 5 år) huvudvärk, lättretlig och tycker allt är jobbigt och har svårt att hantera olika situationer. Astman har börjat ge besvär också, hon är tungandad emellanåt med lite pip och säger att det är konstigt i halsen. Dagis har frågat om det är ok att de ringer hem henne de dagar som hon har det extra jobbigt på dagis för de känner att hon inte riktigt orkar med vissa dagar.

    Jag har fått börja med att öka upp airius från 1 dos till 2 per dag. Plus livostin nu. Flutid får hon 3 ggr/dag och airomir vid behov. Och singulair på kvällarna.

    Frågan är får man vabba för barn på grund av allergibesvär? Hur reagerar era pollenallergiska barn? Vad har ni för behandling?

  • Molina
    321 skrev 2012-03-23 10:03:23 följande:
    Hej!

    Hur går det för er med pollenallergiska barn? För min dotter visade det ju iof inget pollen på pricktestet men nu har hon börjat reagera för fullt med nysningar, kliande näsa och ögon (dock inte så röda nu), extremt trött (har börjat sova middag på dagis, hon är snart 5 år) huvudvärk, lättretlig och tycker allt är jobbigt och har svårt att hantera olika situationer. Astman har börjat ge besvär också, hon är tungandad emellanåt med lite pip och säger att det är konstigt i halsen. Dagis har frågat om det är ok att de ringer hem henne de dagar som hon har det extra jobbigt på dagis för de känner att hon inte riktigt orkar med vissa dagar.

    Jag har fått börja med att öka upp airius från 1 dos till 2 per dag. Plus livostin nu. Flutid får hon 3 ggr/dag och airomir vid behov. Och singulair på kvällarna.

    Frågan är får man vabba för barn på grund av allergibesvär? Hur reagerar era pollenallergiska barn? Vad har ni för behandling?
    Här har pollen besvären dragit igång för mig och min dotter. Jag tack och lov bara nyser konstant och kli i ögon/näsa och tröttheten och huvudvärken börjar krypa sig på.
    Min dotter har lite svårare, hon får andningen och ögon/näsa. Så hon står på full styrka på allt just nu.

    Vi har aldrig fått avslag från FK vid allergibesvär pollen ex, vi har skrivit i övrigt rutan andningspåverkad av pollen och dom har aldrig nekat.
  • LokesMammi
    jennsans skrev 2012-03-16 21:55:28 följande:
    Näe det vet man ju inte håller tummarna!
    Har fått papper nu från försäkringsbolaget!
    Vi fick akutersättning 600kr och vi har legat på sjukhuset två nätter med skrutten odet fick vi 1500kr för! Tackartackar! =)
    Så dom pengarna får jag snart! Dom vill att jag skickar in papper från VB från fk "för att kunna ta ställning till eventuellt periodiskt kostnadsbidrag!" =)  Står massor på papret! Ska skicka in intyg från fk o läkaren så får vi se om man får månadskostnad! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3