• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

  • Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Färgen skrev 2012-04-03 08:05:00 följande:
    Vi håller just nu på att lapptesta dottern hon fick på sin patch igår. När vi väckte henne idag var hon jätte röd och lite svullen kring ögonen och det syntes att hon kliat mycket under natten. Inget rinn eller gul gegga. Kan det vara ämnena på testet som hon reagerar på?? Någon som gjort lapptest som varit med om samma?
    kan ju vara pollenallergi också..
  • mithrandil

    Hur stor är chansen att få ett icke allergiskt barn om dess två äldre helsyskon är multiallergiska?

    färgen: min son fick inte rinniga ögon av patchtestet, men däremot så blev han kass i magen av det.
    Han sov dåligt och skrek i princip från att de satte på lapparna tills ca 3 veckor efter att de tog bort dom.
    Ett par dagar efter vi tog bort lapparna fick han dessutom tillbaka lite av sina böjveckseksem.
    Så det är väl kanske möjligt. Annars kan det väl vara som tes skriver, pollen.  


    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • SanTan
    mithrandil skrev 2012-04-03 10:49:05 följande:
    Hur stor är chansen att få ett icke allergiskt barn om dess två äldre helsyskon är multiallergiska?
    Jag tror inte det spelar så stor roll huruvida syskon är allergiska... Det mest avögrande är ju föräldrarna....

    Har hört några siffror att om en förälder är allergisk är det 25% risk att barnet blir allergiskt. Om båda föräldrarna är allergiska är det 75% risk att barnet blir allergiskt. Vet inte om det stämmer men det är vad jag har hört....
  • Sousafon
    mithrandil skrev 2012-04-03 10:49:05 följande:
    Hur stor är chansen att få ett icke allergiskt barn om dess två äldre helsyskon är multiallergiska?

    färgen: min son fick inte rinniga ögon av patchtestet, men däremot så blev han kass i magen av det.
    Han sov dåligt och skrek i princip från att de satte på lapparna tills ca 3 veckor efter att de tog bort dom.
    Ett par dagar efter vi tog bort lapparna fick han dessutom tillbaka lite av sina böjveckseksem.
    Så det är väl kanske möjligt. Annars kan det väl vara som tes skriver, pollen.  
    Hihi - gravid eller bara sugen på en trea?

    Min son är allergisk, men inte min dotter (vad vi vet, hon är bara två år och har inte fått smaka nötter). Ingen av oss föräldrar är allergisk, så det är säkert som SanTan skriver att det är mer via föräldrarna som generna spelar roll. 
  • Färgen

    Tes: Jag pratade med hennes förra läkare (bytte till riktig allergimottagning precis) och frågade henne då om hon trodde dottern kunde reagera på pollen för hennes ögon blev likadana för några veckor sen, men hon trodde det var väldigt liten risk då min dotter bara är 2½.. Men sen har vi ju oxå gått till den läkaren i 1½ år utan att hon lyckats hitta orsaken till alla eksem så vet inte hur mycket jag vill lita på det.

    mithrandil: Hon har inte rinniga ögon, de är bara röda lite svullna och verkar klia, igår på dagis hade hon flera ggr ox sagt att hon hade ont i ögonen. Fick ni ha lappen på tre veckor? Vi ska ta av den efter 2 dygn och sens ka de kolla på henne efter 3 dygn. Hon kändes rätt hängig igår och var typ kallsvettig, kan ju vara någon förkyldning eller nått oxå på g, men dagen innan hon fick lappen var hon helt normal..


  • mithrandil
    Färgen skrev 2012-04-03 15:34:22 följande:
    Tes: Jag pratade med hennes förra läkare (bytte till riktig allergimottagning precis) och frågade henne då om hon trodde dottern kunde reagera på pollen för hennes ögon blev likadana för några veckor sen, men hon trodde det var väldigt liten risk då min dotter bara är 2½.. Men sen har vi ju oxå gått till den läkaren i 1½ år utan att hon lyckats hitta orsaken till alla eksem så vet inte hur mycket jag vill lita på det.

    mithrandil: Hon har inte rinniga ögon, de är bara röda lite svullna och verkar klia, igår på dagis hade hon flera ggr ox sagt att hon hade ont i ögonen. Fick ni ha lappen på tre veckor? Vi ska ta av den efter 2 dygn och sens ka de kolla på henne efter 3 dygn. Hon kändes rätt hängig igår och var typ kallsvettig, kan ju vara någon förkyldning eller nått oxå på g, men dagen innan hon fick lappen var hon helt normal..
    haha.. nej. :) Skrev kanske otydligt.
    Han fortsatte ha reaktion av lapparna 3 veckor efter att de togs av. Han hade också bara lapparna 2 dygn och vi läste av efter 3 dygn, precis som ni ska göra. tog bara lite tid för honom att komma i form igen.

    sousafon: Blev helt otippat gravid. Vi hade bestämt att vi inga fler skulle ha så nu är det ganska svårt att besluta vad man ska ta sig till. :)

    Jag har inga direkta allergier vad jag vet, bara mot nickel och hade lite annat som barn. Min mamma är dock allergisk mot lite allt möjligt och barnens pappa är allergisk mot äpple pollen och pälsdjur. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LokesMammi
    SanTan skrev 2012-04-03 13:32:40 följande:
    Jag tror inte det spelar så stor roll huruvida syskon är allergiska... Det mest avögrande är ju föräldrarna....

    Har hört några siffror att om en förälder är allergisk är det 25% risk att barnet blir allergiskt. Om båda föräldrarna är allergiska är det 75% risk att barnet blir allergiskt. Vet inte om det stämmer men det är vad jag har hört....
    Jag fick allergi, min bror fick inge allergier!
    Min sambos brors tjej har allergier. Deras äldsta barn har allergi men inte deras yngsta!
    Hoppas min sons framtida syster/bror slipper allergier! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! mittlivsommamma-suzzy.blogspot.com<3
  • Sephyria

    Mithrandil: grattis till graviditeten har läst att om det inte finns någon atopi i familjen är risken 5-15 % att barnet utvecklar allergi. Finns det ett atopiskt syskon ökar risken till 5-35 % tror jag det var. Har inte länken till vart jag läst det just nu men kan leta upp den i morgon.

    Är själv gravid å funderar fram å tillbaka på om jag ska hålla en lågallergen kost tills lillkillen kommer, bara för att gardera sig så att man slipper h**vetet med skrik, sömnlöshet å magsmärtor som det var här första tiden med ettan. Gör nog nästan vad som helst för att slippa det

  • tes 75
    Färgen skrev 2012-04-03 15:34:22 följande:
    Tes: Jag pratade med hennes förra läkare (bytte till riktig allergimottagning precis) och frågade henne då om hon trodde dottern kunde reagera på pollen för hennes ögon blev likadana för några veckor sen, men hon trodde det var väldigt liten risk då min dotter bara är 2½.. Men sen har vi ju oxå gått till den läkaren i 1½ år utan att hon lyckats hitta orsaken till alla eksem så vet inte hur mycket jag vill lita på det.

    mithrandil: Hon har inte rinniga ögon, de är bara röda lite svullna och verkar klia, igår på dagis hade hon flera ggr ox sagt att hon hade ont i ögonen. Fick ni ha lappen på tre veckor? Vi ska ta av den efter 2 dygn och sens ka de kolla på henne efter 3 dygn. Hon kändes rätt hängig igår och var typ kallsvettig, kan ju vara någon förkyldning eller nått oxå på g, men dagen innan hon fick lappen var hon helt normal..
    vår dotter reagerade på pollen förra året, och hon var då bara 1 år (född i mars), så visst kan det vara pollen..