• johnjohn

    ge barn smisk?

    jag såg ett pogram i veckan, tror det var svt som handlade om barnaga att dt blivit vanligare på senare tid i sverige. 

    har du som är uppvuxen efter att Aga försvann typ 1979 fått smisk under din uppväxt? (med smisk menar jag smisk på rumpan) vad anser du om det?

    skulle du själv kunna ge smisk till dina barn?

  • Svar på tråden ge barn smisk?
  • RosaNapp

    Jag har aldrig fått smisk eller agat och det skulle aldrig falla mig in att göra det, på någon.

    Psykisk misshandel däremot har satt sina spår som sitter i än idag, men nu har jag redskapen att kämpa mot det och jag mår bättre än någonsin. Mina barn ska inte växa upp och lida som jag.

  • grodängel

    Vet inte om man kan kalla det smisk men jag fick en örfil en gång när jag kalla min mamma för jävla FI...
    Har aldrig kallat henne det igen .
    Men annat kan jag inte säga att jag varit med om.
    Hade dock en vän som fick srtyk av sin mamma.

  • snillis

    Jag har fått en lavett av mamma en gång och två gånger av pappa.
    Jag minns alla tre gångerna väl, varför osv. Jag kan förstå varför det hände även om jag inte tycker att det var OK.

    Jag har själv en 4,5 årig son som är väldigt utagerande och med dålig impulskontroll och han går mig (oss) på nerverna just nu och eftersom jag har extremt dåligt tålamod och kort stubin har jag känt vid ett par (2-3) tillfällen att det varit väldigt nära och en gång har jag slagit i ren reflex, när sonen sparkade mig rätt i ansiktet.

    Men eftersom barnaga i min värld är NO NO skall vi prata med en barnpsykolog i morgon och förhoppningsvis få lite hjälp med hur vi skall hantera sonens utbrott INNAN det går så långt som att någon går över gränsen.

    Jag tror att aga som uppfostringsmetod är enormt kränkande och skadligt för personlighetsutveckligen och det är inget jag vill ge till mina barn.

  • muffin

    Ja jag fick smisk på rumpan och blev dragen i öronen. Jag är född 84. Jag skulle aldrig smiska mina barn. Fy.

  • johnjohn
    grodängel skrev 2010-04-14 00:19:38 följande:
    Vet inte om man kan kalla det smisk men jag fick en örfil en gång när jag kalla min mamma för jävla FI...Har aldrig kallat henne det igen . Men annat kan jag inte säga att jag varit med om.Hade dock en vän som fick srtyk av sin mamma.
    hmm tycker du att din vän blev anorlunda som person, menar att hon/han  blev mer inåtvänd, agresivvare eller på något annat sätt märktes att denna person fick stryk regelbundet? ( om det nu var regelbundet)

    har du kontakt med denna person idag och kan se hur denna blivit idag som vuxen människa.
  • johnjohn
    muffin skrev 2010-04-14 12:47:55 följande:
    Ja jag fick smisk på rumpan och blev dragen i öronen. Jag är född 84. Jag skulle aldrig smiska mina barn. Fy.
    okej med smisk på rumpan va det en klapp när du hade gjort ngt styggt/dumt eller va det man tänker på så som ligga över känet och få en massa smisk?

    Vad hade ni föräldrar öfr argument för att dem tyckte dt var okej att ge dig smisk då?, mena tror ju inte många av dina vänner fick det.

    vet viserligen inte vad du fick smisk för men blev du lydigare eller blev du mer aggresiv av denna uppfostran, eller blev du rädd att göra fel för att du visste vad som hände om du gjorde fel.? eller blev det motsatt efekt du bara  gjorde vad som eftekten blev den samma ju, smisk.
  • Mariohn

    Jag skulle hellre bryta armarna av mig själv än smiska mitt barn. Tveklöst. 

  • Vaseline

    Jag fick smisk som barn, född innan -79
    Smisk med riset och fick lägga upp mig över knät. Pinsamt.

  • johnjohn
    Vaseline skrev 2010-04-20 00:06:46 följande:
    Jag fick smisk som barn, född innan -79Smisk med riset och fick lägga upp mig över knät. Pinsamt.
    men tror du att du blev lydigare av att få smisk?? eller va det tom tvärtom att du blev mer bråkigare aggresiv? 

    vilket va det mest pinsamma att ligga över knäet eller själva grejen att få smisk?
    hhar du barn idag?
Svar på tråden ge barn smisk?