• johnjohn

    ge barn smisk?

    jag såg ett pogram i veckan, tror det var svt som handlade om barnaga att dt blivit vanligare på senare tid i sverige. 

    har du som är uppvuxen efter att Aga försvann typ 1979 fått smisk under din uppväxt? (med smisk menar jag smisk på rumpan) vad anser du om det?

    skulle du själv kunna ge smisk till dina barn?

  • Svar på tråden ge barn smisk?
  • Maggis

    Väldigt ofta så känns det som att de som inte tycker smisk är så farligt får för sig att barn som inte smiskas blir ouppfostrade och oregerliga. Och så behöver det inte alls vara. Väldigt många klarar att fostra sina barn till helt normala, relativt lydiga ungar utan att ta till våld. För mig känns det som en form av maktutövande som jag inte vill blanda in i mitt föräldraskap.

    Fick en smäll av min pappa en gång som barn (och det var innan aga-förbudet) och minns än hur chockad jag blev. Och hur otäck känslan var som jag fick i magen. Det skadade inte vår relation; vi har bra kontakt än idag. Men jag minns det fortfarande med visst obehag. Jag vill inte att mina barn ska känna så när de ser på mig. Aldrig.


    //Maggis
  • Seroster

    Jag har aldrig fått smisk (född tidigt 90tal) men jag har fått en del rejäla lusingar.


    Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • yoppeifk

    Jag är född 79 jag med och jag fick smisk som barn hela min uppväxt fram tills dess jag flyttade hemifrån. Det spelade ingen roll om det var förbjudet. Fick min första omgång när jag var 6 år då men handen över pappas knä när man blev äldre ris,rotting,mattpiska,pappas bälte,paddel,hårborste.
    Skulle aldrig göra det mot mina barn.

  • ladysoul77

    Jag fick en dask på rumpan då jag var liten EN GÅNG. Men det minns jag faktiskt ännu. Skulle aldrig göra det med mina barn. Just därför att det faktiskt satte spår hos mig.. Är född sent 70-tal. 

  • ThePointOfItAll

    Har fått en örfil en gång av farmor, hade gjort illamin syster med flit. Mamma blev jättearg, hon och pappa använde inte såna metoder. Jag skämdes för jag visste att jag ghort fel, men blev ändå chockad eftersom jag inte var van vid stryk.
    Vi använder inte aga så klart, och speciellt inte smisk, kan knappt tänka mig något mer förnedrande.

  • ThePointOfItAll
    RainMan1x7x skrev 2011-04-16 02:29:32 följande:
    Ja självklart. Jag anser att om man inte formar sina egna barn så är man inte mycket till förälder. Sedan tycker jag att folk blandar ihop smisk med övergrepp/misshandel. Smisk kan mycket väl vara misshandel, om det ges på ett felaktigt sätt. Jag har förlorat två barn och vet hur det är. Med mina nuvarande barn är jag otroligt noga med att visa min oändliga kärlek för dem.

    Har smiskat min son en gång och min dotter en gång. Båda gångerna var jag väldigt noga med att varna i förskott, så de visste att det de gjorde var fel. Kan berätta om när det hände min ängel. Kommer inte ihåg i detalj hur allt hände men ändå.

    Jag bor i USA och här är det lagligt.

    Hon hade fått en ny cykel och det första hon gjorde var att glida ut mot gatan. Där vi bor är det galet med traffik och en del äckel stryker omkring här. Jag ropade på henne ett par gånger men hon stannade inte. Jag sa till en gång på skarpen men även då fortsatte hon. Jag sprang efter och stannade cykeln. Jag berättade för henne att man inte får cykla på gatan förrens man är äldre och vet hur. Jag var minst sagt upprörd. Orolig förälder som man är hade man sett ett och ett annat scenario spelas fram när hon gled mot gatan. Jag var noga med att hålla hennes hand när vi gick mot huset. Jag satte mig ner på knä och berättade vad som skulle hända och att jag älskade henne. Jag lyfte upp henne och gick in. Det blev kanske 4 swats på baken innan vi kramades. Efter det åkte vi och köpte glass :)!

    Hon cyklade inte mot gatan fler gånger så det fungerade bra. Det är inte roligt när det händer men jag tror att de kommer att vara tacksamma för det när de blir äldre. Jag förespråkar det bara under dessa 10 förutsättningar;

    1. Att du känner att du gör det för en ovilkorslös kärlek.
    2. Att du och ditt barn är väldigt nära varandra.
    3. Att du har varnat i förväg och du vet att ditt barn vet att det h*n gör är fel.
    4. Att barnet är mellan 4-14 år gammalt.
    5. Själva proceduren ska vara över snabbt. Inga löjliga "stå i hörnet med byxorna nere i en timme efteråt" eller "gå upp och vänta på oss" grejer.
    6. Känner du att det inte biter på ditt  barn som en uppfostran så bör du byta metoder till icke-fysiska sätt.
    7. Proceduren ska ske mellan förälder och barn.
    8. Inga verktyg ska användas.
    9. Någon form av 'belöning'  borde ges efteråt. Stick och köp godis eller nåt.
    10. Var noga med att berätta att du älskar henne/honom och gör det så tryggt för h*n som möjligt.

    Hoppas att jag har gett ett annat perspektiv på det. Ska berätta att jag inte blev uppfostrad med smisk. Mina föräldrar (addopterad) blev bara vädligt kyliga mot mig. Detta har naturligtvis satt djupa spår. Skulle hellre ta smisk med kärlek än ta emot kylan. Känslan av att ens föräldrar tycker att man är luft är bland de värsta som finns.
    Det här var nog något av det dummaste jag läst, snacka om förvirrande. Hur kan man tillfoga någon man älskar ovillkorligt smärta?
  • mumama

    aldrig fått stryk av mina föräldrar och skulle aldrig aga mitt barn heller. Jag tror att barn tar efter mig i beteende vilket leder till att jag visar att det år "ok" att slåss bara man har en ordentlig anledning...

  • Hästtjejen78

    Har fått ta emot enstaka örfilar som äldre barn jag var väl kanske en 10 år första gången. Nu upplever jag inte att jag har tagit direkt skada av det, men FY vad jag kände mig kränkt i ögonblicket (har dock i vuxen ålder fått en uppriktig ursäkt av mina föräldrar, men jag tycker ändå att beteendet ät oförsvarbart vilket dom vet!).

    Skulle aldrig, aldrig, aldrig utsätta mitt barn för samma behandling. Det MÅSTE finnas vettigare metoder...!


    Älskade lilla Jasper född 110131
  • RainMan1x7x

    Att bli överkörd av en lastbil eller bli nermejad av pundare gör garanterat ondare en några daskar på baken kan jag lova. Den lilla smärtan som blir vid agan som är över på ett par sekunder gör en väldig nytta.

  • Maggis
    RainMan1x7x skrev 2011-04-20 14:50:54 följande:
    Att bli överkörd av en lastbil eller bli nermejad av pundare gör garanterat ondare en några daskar på baken kan jag lova. Den lilla smärtan som blir vid agan som är över på ett par sekunder gör en väldig nytta.
    Men du måste ju ändå förstå att det inte handlar om det ena eller andra? Eller är den enda "boten" mot att springa ut i vägen smisk? Jag tycker mest det känns som en enkel utväg. För den vuxne.
    //Maggis
Svar på tråden ge barn smisk?