• Fragile Angel

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

    Stora tråden om Gastric bypass (GBP)


     Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

    -------------------------------------

    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.


    2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

    3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

    4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

    5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

    Bra sidor som är värda ett besök:




    Två jättebra forum om viktoperationer:



    Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx


    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • FMEmbla

    Ok, det var ju en hel del olika svar ni har kommit med (Tack alla för det..), MEN vad är då skillnaden på Fritt Vårdval och Vårdgaranti?


    Nala: Sen var det ju typiskt att det BMI 40 i VG och någon diabetes vet jag inte om jag har. Troligtvis inte.
    Vad gör man i så fall?
  • ChokladMoshin
    JohannaL skrev 2010-05-11 20:28:35 följande:
    vill bara att vårdgarantin funkade hyfsat för mig med, skickade egenremiss mitten av noveber och blev opad nu i början av maj.Sex frågan, hur länge väntade ni med sex efter op? och hur lång tid tog det innan all smärta och orolighet försvann från magen?pöss alla goingar!
    Angående 6-frågan så väntade jag tills jag kom hem från sjukhuset
    Smärta i magen har jag inte haft, bara att det stramar och kliar där agrafferna satt.
  • lisalove
    trollbottom skrev 2010-05-11 19:26:34 följande:
    Jag har en fråga. Jag har nu fått remissvar från Lycksele om att de fått in min remiss och att läkarträffen är det 12 månaders väntetid på. Hur gör jag nu? Jag kan inte vänta 12 månader, min kropp håller ju på att gå sönder och nu tror dom att jag håller på att få artros i knäna vilket gör att jag måste kunna röra på mig ännu mer men det gör ju så ont och det är ju så svårt med tyngden. Vet ju att man kan hänvisa till fritt val men vart gör jag det? Ringer jag till kirurgen eller vart ringer man?
    Du ringer detta nummer 090-785 44 60, och säger att du inte vill vänta i 12 månader. då får du välja mellan att åberopa vårdgarantin eller fria vård valet. Det kan vara så att det andra alternativet går fortare nu.
  • Nala
    Mli79 skrev 2010-05-11 18:49:02 följande:
    OK, alltså bara genom att du åberopade vårdgarantin till Västra götaland, dvs inte valde sofiahemmet aktivt?Tänk om det kunde funka så bra här i Skåne.. vad jag har förstått så skickar köper de in platser från Aleris, och när de är slut så är de inte särskilt positiva till att anstränga sig och skicka patienter någon annanstans.
    Nej jag använde mig av valfrihet i vården.......men i Västra Götaland tror jag att vårdgarantin funkar rätt så bra...
  • trollbottom
    lisalove skrev 2010-05-11 20:57:46 följande:
    Du ringer detta nummer 090-785 44 60, och säger att du inte vill vänta i 12 månader. då får du välja mellan att åberopa vårdgarantin eller fria vård valet. Det kan vara så att det andra alternativet går fortare nu.
    Tack, då ska jag göra det till veckan.

    Ja, vad är skillnaden mellan vårdgarantin och det fria valet? Vad innebär skillnaderna? Jag trodde det var samma sak, bara olika namn på samma
  • lisalove
    trollbottom skrev 2010-05-11 21:02:51 följande:
    Tack, då ska jag göra det till veckan. Ja, vad är skillnaden mellan vårdgarantin och det fria valet? Vad innebär skillnaderna? Jag trodde det var samma sak, bara olika namn på samma
    Vårdgarantin: så betalar landstinget resorna ToR för både bedömningsmötet och vid själva operationen. Jag flög, och det var inga problem att få det betalt. Övernattning +mediciner (de som behövs efter operation)+vårdavgiften står du själv för.

    Det fria vårdvalet: Du står för resor +övernattning +mediciner +vårdavgiften: Landstinget står bara för operationen.
  • sabina1983
    storkvinnan9901 skrev 2010-05-11 16:50:25 följande:
    Hej igen ja du vissa kommuner har det bättre. har överklagat idag med hjälp. tack för svar.
    Klart du ska klaga...de e jhu för din hälsas skull..
  • sabina1983
    ericas mamma skrev 2010-05-11 18:04:30 följande:
    jag kände mej mätt, åt 5-6 påsar om dan.
    oki tack så mkt för svar
  • trollbottom
    lisalove skrev 2010-05-11 21:14:26 följande:
    Vårdgarantin: så betalar landstinget resorna ToR för både bedömningsmötet och vid själva operationen. Jag flög, och det var inga problem att få det betalt. Övernattning +mediciner (de som behövs efter operation)+vårdavgiften står du själv för. Det fria vårdvalet: Du står för resor +övernattning +mediciner +vårdavgiften: Landstinget står bara för operationen.
    Tack, det var ju rätt bra att få veta skillnaderna. Så man är beredd på vad det innebär. Med tanke på vår ekonomi får jag nog ändå välja vårdgarantin då så jag inte råkar sätta oss på pottkanten helt och hållet. Gör ju inget om det tar någon månad extra men inte ett helt år
  • JohannaL

    skillnaden på vårdgarantin och fria valet är ju också att med våårdgaratin är det upp till sjukhuset att välja vem som ska op just dig, och försöka hitta snabbaste möjliga.  Fritt val innebär att du själv letar upp det sjukhus du vill bli opererad på och ber att bli flyttat dit.

    =)

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)