• mommys minute

    Vi som har barn som är sena med talet- samlas här!

    Hej!

    Jag har två pojkar som är 3 år respeketive 4 månader.

    Min 3-åring ligger efter med talet med 1 år har man nyligen bedömt. Vi har varit hos en lgoped 3 gånger och snart ska han få gå med i en liten grupp där man tränar extra på tal.

    Han är tvåspråkig- sv/eng, men detta säger man är inte orsaken. Jag har frågat vad orskaen är, men man verkar inte veta.

    Med detta följer en del skuldkänslor - varför har inte jag lyckats lära mitt barn att tala??

    Han ligger i alla fall före i motoriken och han är enormt social. Babblar på fast man inte förstår allt. Det är i alla fall härligt!

    Har du också ett barn i samma sits? Kan vi följas åt och dela erfarneheter? Skulle vara jätteglad att ha någon att prata med om detta!

  • Svar på tråden Vi som har barn som är sena med talet- samlas här!
  • Smultron81

    Min son är med sen i talet. Han är 3 år och säger kanske tio ord. Var hos logopeden och hon tycker att han har inte så bra såråkförståelse. Kan dem verkligen se det på en gång?

  • Trollet Ludenben

    Får jag komma med här? Jag har en pojk på snart 2,5 år som inte säger många ord. Han säger mamma, pappa, hej då, hej och mera (mera mat menar han). Blöja säger han med men det är inte rent. Både dagis och barnmedicin har kommenterat att han är sen i talet. Säkert kommer det i gång men jag är ändå orolig. Jag har en äldre pojk som är autistisk. Jag har mycket kunskap om autism och jag tror inte att lillebrors sena tal skulle bero på det då han gör i princip ALLT ett autistiskt barn inte gör. Han är prematurt född i v 31+4. Hans sena tal kanske hänger i hop med det.


    Älskade ungar
  • safm

    Hoppar in här jag också. Min lilltös har precis fyllt tre år. Vid 2,5 års kontrollen konstaterades det att hon behövde uppföljande besök ang. spårkutvecklingen och det ska hon på om några veckor. Då kunde hon några tiotal ord och det var mycket otydligt. Nu har hon kommit igång ganska bra med talet under det halvår som gått. Hon får in åtminstone fem ord i en mening, hon berättar om händelser (både sånt som har hänt, sånt som händer och sånt som hör framtiden till) och även om tankar och funderingar hon har. Det är otydligt, men jag lyckas oftast tyda vad hon menar. Jag har varit orolig över hennes språk tidigare, men nu känns det som att det lossnat och att hon nog kommer att komma ikapp sina jämnåriga. Det jag funderar lite på är det här med logopedkontakt. Det kan ju bli så att de föreslår det på uppföljningen på BVC. Vad gör egentligen en logoped med så små barn? Vad tillför de som man inte själv gör för att stimulera språket? Hon är väldigt blyg min tjej, så jag har svårt att se henne sitta och prat-träna med en främmande person....

  • EmmieK

    Min dotter som är 2 år kan inte räkna överhuvudtaget, kan inte säga olika färger eller några bokstäver i alfabetet. Hon pratar på mycket och är väldigt social men säger inte 3 ordmeningar klart så att andra klart och tydligt hör vad som sägs. Så jag tycker att det låter som att era barn är jätte duktiga =)

  • chatnoir

    Hej! Jag har en liten kille som har spalt och det påverkar hans tal, men enligt logopeden har han även en språkförsening som inte beror på spalten. Vi adopterade honom från Kina när han var två år, en ålder som inte är idealisk för språkbyte, men han borde ha kommit igång lite mer även med hänsyn till det. Vi är tvåspråkiga, min man är fransman. Verkar som att flera här är tvåspråkiga familjer? Logopeden sa att språkförseningen inte beror på att han har två språk, men jag undrar om det inte kan vara en del av föklaringen ändå. Hur som helst bra att hon är positiv till hans tvåspråkighet. Jag ska läsa tråden när jag hinner. Kram på er!

  • chatnoir
    chatnoir skrev 2011-06-06 10:19:41 följande:
    Hej! Jag har en liten kille som har spalt och det påverkar hans tal, men enligt logopeden har han även en språkförsening som inte beror på spalten. Vi adopterade honom från Kina när han var två år, en ålder som inte är idealisk för språkbyte, men han borde ha kommit igång lite mer även med hänsyn till det. Vi är tvåspråkiga, min man är fransman. Verkar som att flera här är tvåspråkiga familjer? Logopeden sa att språkförseningen inte beror på att han har två språk, men jag undrar om det inte kan vara en del av föklaringen ändå. Hur som helst bra att hon är positiv till hans tvåspråkighet. Jag ska läsa tråden när jag hinner. Kram på er!
    Glömde säga att sonen fyller fyra i veckan som kommer. Han talar mest i treordsmeningar.
  • safm
    EmmieK skrev 2011-06-06 09:37:39 följande:
    Min dotter som är 2 år kan inte räkna överhuvudtaget, kan inte säga olika färger eller några bokstäver i alfabetet. Hon pratar på mycket och är väldigt social men säger inte 3 ordmeningar klart så att andra klart och tydligt hör vad som sägs. Så jag tycker att det låter som att era barn är jätte duktiga =)
    Tycker inte att det du berättar låter sent alls. Mina två barn har varit väldigt olika, medans den ena pratade meningar, räknade, kunde färger mm vid två år kunde den andra inte alls prata vid samma ålder (förutom mamma och pappa då). Enligt vår BVC-sköterska är det helt normalt att barn inte kan färger, siffror och liknande vid två år.  Det kommer såsmåningom Glad
  • 3 barns mamma84

    Intressant tråd.


    Min son var jätte tidig i talet innan han var 8 månader han började dagis vid 9 månader ca 1 årr gammal och kunde prata nästan tydligt han kunde säga massa ord som tack och mamma och pappa och akta och titta och titta där osv men när vi flyttade till danmark försvan allt han tappade bort ALLT och sa ingenting alls. Han blir 3 år 14 aug och nu säger han vissa ord på danska så man typ förstår och sen okej tack akta titta och bil och boll säng sova mamma och pappa och på danska och lite lite till men än är han inte som innan det blir talpedagåg 1 aug då han börjar dagiset än går han hos dagmamman. få se hur det går sen med honom.


    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • Makka Pakka

    Jag skrev om min son tidigare i trådet, som nu har hunnit fylla 3 år.

    Efter 2½ års kontrollen på BVC så fick vi remiss till hörseltest och logped. Hörseln var normal och logopeden bedömde att hans språkutveckling var kanske 6-10 mån efter jämngamla. Vi ska på kontroll snart..

    Men det har hänt mkt på ett halvår. Han pratar mkt mkt mera nu, förstår mer komplicerade instruktioner samt sätter ihop 3-4 ords meningar. Dock är han fortfarande väldigt sen jämfört med andra barn i samma ålder.. plus att han använder mkt "nonsensspråk". Det kan låta så här t.ex: "Mamma, mena mena bila bella pta pta bebis gråter, pta pta ditåt!"   och så säger han det snabbt också!

    Angående ev. diagnoser så har både jag och min man varit lite oroliga för sonen. Jag har ju också läst att språksena barn kan ibland uppfattas som "autistiska" just pga språket. Vet inte om det stämmer.. Sonen är inte direkt social av sig mot andra barn, speciellt i stora grupper. Han leker gärna med barn han känt länge som sina kusiner men inte med okända. nya barn. Då leker han helst själv eller bredvid. Förskolan menar att han är väl medveten om att hans språkutveckling är inte som alla andras.. vilket gör att han drar sig undan ?
          


    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Jelenas

    Jag kanske inte hör hemma här då min son bara är 18 mån men är ändå lite bekymrad över hans tal. Han har eg bara 1 ord som jag vet att han säger och det är apa. Andra saker kanske man kan antyda och han kan jama som en katt och ryta som en tiger. Vi har 18 mån kontrollen i sept så jag får se vad dom säger där

    Men han är väldigt motorisk framåt däremot. Lite för framåt mot vad hans kropp klarar. Sjukgymnsten säger att han egentligen skulle lära sig gå ganska sent då han är väldigt plattfotad och har svaga fotleder men han han utmanar sig själv hela tiden.

    Det kanske gör att han inte riktigt har tid att "lära" sig prata. Men han har i alla fall börjat att "läsa" och att jag ska läsa för honom så det kanske släpper nu.
    Hoppas hoppas. :)

Svar på tråden Vi som har barn som är sena med talet- samlas här!