• Anonym (snål?)

    400 kr i kuvertavgift?

    Är inte det ganska mycket? (Det gäller alltså ett bröllop)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-06 22:39
    Med kuvertavgift menas alltså det vi som gäster ska betala för att få gå på middagen, inte vad brudparet egentligen betalade. Men om jag förstått saken rätt så "ska" den avgift man kräver av gästerna bara täcka en del av maten?

  • Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?
  • Anonym
    realist skrev 2011-03-08 14:37:02 följande:
    Det är ju en väldigt stor skillnad på att spendera några hundralappar eller dryga tusenlappar mot väldigt många tusenlappar.

    Vill man inte sponsra brudparet kan man gott sitta hemma och sura eller beklaga sig på internetforum. I annat fall kan man betala och se glad ut och få möjligheten att ta del av en fin upplevelse. 
    Men 99% sponsrar garanterat brudparet genom gåva eller pengar om de önskar det, men hur mycket pengar man kan ge per familj skiljer sig väldigt mycket. Därför blir det fult att ta ut ett fast pris; betala eller så är du inte välkommen att fira oss!

    Inom många kulturer anses det dessutom ofint att tacka nej till bröllop utan en riktigt bra osak då man givetvis inte gifter sig varje dag. Då blir det ytterliggare en press "Anna och Klas kom inte, då ska jag sluta umgås med dem när de inte kom på min stora dag!" samtidigt som Anna och Klas försökt vända på varje krona för att ha råd, men inser att de inte kan komma ändå. Eller "Anna och Klas är så fattiga/snåla så de ville minsann inte komma och betala för sig på mitt bröllop!".

    Nej, det är inte roligt. Bättre då gästerna själva, utifrån närhet och relation till brudparet, kan välja hur mycket de kan och vill ge oavsett om gåva önskas eller pengar.
  • Välvillig
    Anonym skrev 2011-03-08 14:35:52 följande:
    Har man inte råd att betala hela bröllopet så ska man inte ha stor fest, skulle aldrig betala för att gå på ett bröllop, har varit på bröllop med 300-500 personer där ingen har betalat kuvertavgift, skulle aldrig drömma om att mina gäster skulle betala för att komma på mitt bröllop!!
    Grattis till dig och mig som uppenbarligen har bra ekonomi. Den dagen jag gifter mig kommer jag inte  heller ta kuvertavgift men vad har det med sakfrågan att göra? Ingenting.
  • Anonym (Gillar fest...)

    Har jag förstått det rätt? Ni vill hellre inte få någon inbjudan alls än att få en inbjudan ni kan välja att tacka ja eller nej till? 

  • Laura03

    Välvillig. I den beskrivningen du ger från Wikipedia så är ju allt det jag skrev inräknat men det är ingen dresscode. Det ger bara gästerna en förvirring om vad man ska ha på sig. Men det är frack, militärdress eller sverigedräkten. www.ne.se/sok/Högtidsdräkt+?type

  • realist
    Anonym skrev 2011-03-08 14:44:03 följande:
    Men 99% sponsrar garanterat brudparet genom gåva eller pengar om de önskar det, men hur mycket pengar man kan ge per familj skiljer sig väldigt mycket. Därför blir det fult att ta ut ett fast pris; betala eller så är du inte välkommen att fira oss!

    Inom många kulturer anses det dessutom ofint att tacka nej till bröllop utan en riktigt bra osak då man givetvis inte gifter sig varje dag. Då blir det ytterliggare en press "Anna och Klas kom inte, då ska jag sluta umgås med dem när de inte kom på min stora dag!" samtidigt som Anna och Klas försökt vända på varje krona för att ha råd, men inser att de inte kan komma ändå. Eller "Anna och Klas är så fattiga/snåla så de ville minsann inte komma och betala för sig på mitt bröllop!".

    Nej, det är inte roligt. Bättre då gästerna själva, utifrån närhet och relation till brudparet, kan välja hur mycket de kan och vill ge oavsett om gåva önskas eller pengar.
    Kontentan är fortfarande den samma. Passar det inte är det bara att strunta i att dyka upp. Därför håller inte argument som "det är fult" osv. 
    Har man inte råd så har man inte. Det har säkert brudparet förståelse för och det är en godtagbar ursäkt. 
    Vill man inte komma av ren snålhet så slipper man ju. Det är ingen som blir tvingad till det.
  • Villimey
    Välvillig skrev 2011-03-08 14:42:54 följande:
    Vill inte betala? Man kanske inte KAN betala?

    Vissa personer som arbetar i låglöneyrken eller är långtidssjukskrivna kommer kanske aldrig ha råd. Tycker du de ska bjuda närmaste släkten på rulltårta och saft?

    För övrigt tycker jag inte du ska uttala dig om folkvett.
    Man får väl anpassa bröllopet efter dem förutsättningar mna har, bröllopsfesten är inte ett måste. Man kan gifta sig ändå
    Lagar man maten själv och är i enklare lokal blir det inte så dyrt.
  • Anonym
    Välvillig skrev 2011-03-08 14:42:54 följande:
    Vill inte betala? Man kanske inte KAN betala?

    Vissa personer som arbetar i låglöneyrken eller är långtidssjukskrivna kommer kanske aldrig ha råd. Tycker du de ska bjuda närmaste släkten på rulltårta och saft?

    För övrigt tycker jag inte du ska uttala dig om folkvett.
    Känns som typisk svensk nutidsanda. Jag kan inte betala själv, snälla kan någon annan betala för jag bara måste ha det som "alla andra" har råd till.... Jag skulle inte själv ha råd till att bjuda så många människor, inte idag, och jag skulle aldrig förvänta mig att någon annan ska betala det till mig.

    Folk måste börja förstå att de inte kan köpa hus för flera miljoner med hellån när de inte ens har råd med handpenningen, eller fördyra bröllop, senaste teknikprylarna m.m.
  • Anonym
    realist skrev 2011-03-08 14:48:51 följande:
    Kontentan är fortfarande den samma. Passar det inte är det bara att strunta i att dyka upp. Därför håller inte argument som "det är fult" osv. 
    Har man inte råd så har man inte. Det har säkert brudparet förståelse för och det är en godtagbar ursäkt. 
    Vill man inte komma av ren snålhet så slipper man ju. Det är ingen som blir tvingad till det.
    Där sa du det ju själv "vill man inte komma av ren snålhet..."

    Och det är fult. Det handlar om en princip, inte pengar.
  • realist
    Anonym skrev 2011-03-08 14:51:17 följande:
    Där sa du det ju själv "vill man inte komma av ren snålhet..."

    Och det är fult. Det handlar om en princip, inte pengar.
     Det är ju sant. Är man för snål för att lägga några hundralappar på en trevlig afton gör man sig bäst hemma i soffan möglig och full av damm. För så snåla människor vill nog inte brudparet ha omkring sig ändå.

    Det är inte ett dugg fult. Tycker jag då, men du är ju fri att tycka vad du vill.
  • Anonym (Usch)
    Välvillig skrev 2011-03-08 14:42:54 följande:
    Vill inte betala? Man kanske inte KAN betala?

    Vissa personer som arbetar i låglöneyrken eller är långtidssjukskrivna kommer kanske aldrig ha råd. Tycker du de ska bjuda närmaste släkten på rulltårta och saft?

    För övrigt tycker jag inte du ska uttala dig om folkvett.
    Men kan gästerna det då?
    Kom inte med några rulltårteargument för det har fixats stora fester till väldigt biliga penningar, det finns det exemple på i alla bröllopstrådar.

    Det handlar om att välja. Vill man fira sitt bröllop med 70 pers men inte har råd att bjuda på middag så får man väl bjuda på rulltårta då. Man blir inte mindre gfit för det och det kan också bli en jättefin tillställning.

    Eller så har man råd att bjuda 40 pers på middag och då bjuder man dem.

    Men att välja att inte anpassa sig efter sin egen ekonomi och låta andra betala - det är inte folkvett nej. Snudd på oförskämt faktiskt.
Svar på tråden 400 kr i kuvertavgift?