• Dustpuppy

    Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

    Hej!

    Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

    Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

    Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

    www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

    Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

    Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

    Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

    Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

    Jag återkommer när jag vet mera.

    /Dustpuppy

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

    En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

    1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

    Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

    Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

    Paragraf 11 är det intressanta:

    "Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

    Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

    www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

  • Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Hemliga damen

    Mirakel - jag har inte barn sen tidigare men det har min sambo. Vi fick ersättning för våra två ÄD utomlands. Det borde gå alltså.

  • WildaMathilda
    mirakel skrev 2012-04-25 14:46:03 följande:
    o hej igen :)
    kollar på blanketten för ansökan om ers. i efterhand....vad fyllde ni i på tex. 

    för vilken sjukdom/lr skada: infertilitet lr. barnlöshet lr sekundär barnlöshet....lr??

    När fick du vården? ÄD-dagen- ett datum- eller från man började medicinera lr när sambon lämnade sperma.??  

    är vårdgivaren ansluten till allmänna sjukvårdssystemet?? AVA finland - någon som VET? 
    visade ni EU-kort? skulle man gjort det?? 

    planerade du att söka vård utomlands: ja..det gjorde man väl...
    skiljer sig den vård du skulle fått i S. från den du fått utomlands... : nej, antar jag? 

    läste någonstans här att båda i ett sambopar skulle skriva på men blanketten riktar sig ju bara till en person..hur gjorde ni där?

    Känns ju som om det är viktigt att allt blir rätt .... min fasa o "kryssa fel" o så skiter det sig - ska tillägga att jag ryyyyser vid tanken på FK så om ni kan hjälpa mig här är jag mer än glad!! Kram

         

     
    Jag hade skrivit infertilitet. Sekundär barnlöshet är det ju inte eftersom du har en ny sambo (och DÅ får man ersättning!)
    Jag fyllde i datum då behandlingen startade (medicinering).
    Jag har läst någonstans att AVA Finland är anslutna men är inte säker. så jag skrev "vet ej".
    Vården är likadan som i Sverige.
    Båda måste skriva på annars skickar de tillbaka ansökan.

    Lycka till!
  • Hemliga damen

    Mirakel- allra bäst är om du skriver en bilaga och berättar kronologiskt. Var inte rädd för att fylla i för lite, saknar de något vill de ha kompletteringar. Bättre skriva och skicka med för mycket än för lite tror jag. Jag hade ingen riktig journal men fick kliniken att skriva i efterhand när och hur de hade behandlat mig. Jag angav tiden vi var där för behandling men skickade med medicinplanen som en bilaga för att styrka vilken vård jag fått. Jo, den riktar sig till dig men de vill ha mannens underskrift också - en komplettering jag fick göra. Det är jätteviktigt med kvitto och/eller faktura, det räcker inte med banktransaktion t ex!!! Jag angav i Euro och visade vad kursen var vid tillfället m hjälp av bankpappret och satte = svenska kronor på summan. Jag var också över 43. Ang ansluten skrev jag vet ej. Om vården skiljer sig - skrev att jag inte tror att det är någon skillnad men att vi inte hade något val . Att ställa oss i svensk äggdonationskö med tanke på att den är lång och vi inte ville bli för gamla var inget vettigt alternativ liksom. Och det där m EU kort tror jag inte är så viktigt, jag skrev nej. Lycka till! Själv väntar jag på beslut för vårt tredje försök.

  • RigaMaria

    Det kom ett brev från FK i veckan med besked om att ersättning beviljats.
    Nu har vi fått ersättning 3 gånger (för behandlingar på Ava Åbo).
    Senaste gången jag gjorde behandling i Åbo var jag 45 år.
    Vi behövde inte komplettera, och de frågade inte om någonting. Vi verkade ha fått med allt!

  • mirakel
    Vad gulliga ni är!!
    TACK för alla svar!! BollanB, RigaMaria, Hemliga damen och WildaMathilda!
    Nu ska här ansökas :) KRAMAR
  • mirakel
    RigaMaria,(lr någon annan som vet) 3 behandlingar.... menade du hela ÄD-försök då ? lr ett o två frysförsök?
    Jag ska göra ett frysförsök nu snart, o funderar om man ska ansöka på nytt (som försök 2) när man betalat det..
    Har ännu ej fått svar på min ansökan, men HOPPAS!! 

      
  • RigaMaria

    Hej Mirakel!

    Jag har aldrig gjort någon FET, så jag vet inte hur det är med ersättning vid en sådan behandling. Men jag skulle alla gånger testa att söka ersättning även för FET.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?