• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • miljarden
    Bonanza skrev 2011-09-14 19:17:23 följande:
    Alltså, har man nötallergi i släkten bör man avvakta. Har man inte det (eller annan anledning att misstänka nötallergi) så behöver man inte låta bli nötter. Dock är det ju bra om man maler dem först så att de inte sätts i halse. 

     
    Se där! Som barn av allergifamilj är jag kanske lite överdrivet ängslig helt enkelt.
    Men ja, hela nötter är ju så klart en historia för sig. Fast det var allergin jag oroade mig för.
  • aud

    Jag har börjat göra smoothies som T äter med tesked. Fast han har lite taskig teknik. Han griper tag i själva skålen på skeden, istället för handtaget, och så suger han i sig smoothien. När jag tar skeden för att fylla på, då jävlar blir det ljud i ungen. :D Så det är bra att ha två skedar så att han snabbt kan få en ny. Han älskar det!

    I den vi delade på idag hade jag: banan, squash, jordgubbar, björnbär, havregryn, broccoli.


    Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • LadyWeaver

    Är det någon mer än jag här som har en småtting om aldrig ammat? Tösen är (tyvärr) flaskmatad från start och om man läser Gill Rapleys bok så låter det som om den saken skulle kunna ställa till en hel del men än så länge har jag inte stött på några direkta problem som kan härledas till detta. Är det någon annan som har erfarenhet av det hela?

  • 1969
    LadyWeaver skrev 2011-09-15 22:04:29 följande:
    Är det någon mer än jag här som har en småtting om aldrig ammat? Tösen är (tyvärr) flaskmatad från start och om man läser Gill Rapleys bok så låter det som om den saken skulle kunna ställa till en hel del men än så länge har jag inte stött på några direkta problem som kan härledas till detta. Är det någon annan som har erfarenhet av det hela?
    Aha, så uppfattade jag det aldrig. Måste ha missat det i boken, varför skulle det vara så? För att det är lättare att få i sig mat snabbt från flaskan? (så man inte vill anstränga sig att äta mat, typ)
  • Kryssarinnan
    miljarden skrev 2011-09-14 14:51:15 följande:
    Fast jordnötter är ju ingenting för barn som inte ens är ett år gamla. Och salt rekommenderas ju att man undviker åtminstone första året.
    Andra har kommenterat det där med nötterna, och saltet tycker jag inte att man behöver hetsa så mycket med. Det är ju inte så att de på ettårsdagen från en dag till en annan kan äta fritt från att dagen innan inte tålt det alls. Äter man i övrigt lite salt så tror jag inte att en tesked eller två med jordnötssmör gör skillnad, men ger man sitt barn mycket chips, skinka och korv i övrigt så kan det ju bli mycket totalt sett. Man ska inte salta maten, men normalt med salt i råvaror går bra, det säger experterna. Så saltat smör osv funkar för alla i familjen om man inte som sagt överdriver det totala intaget per dag.
  • miljarden
    Kryssarinnan skrev 2011-09-16 20:06:47 följande:
    Andra har kommenterat det där med nötterna, och saltet tycker jag inte att man behöver hetsa så mycket med. Det är ju inte så att de på ettårsdagen från en dag till en annan kan äta fritt från att dagen innan inte tålt det alls. Äter man i övrigt lite salt så tror jag inte att en tesked eller två med jordnötssmör gör skillnad, men ger man sitt barn mycket chips, skinka och korv i övrigt så kan det ju bli mycket totalt sett. Man ska inte salta maten, men normalt med salt i råvaror går bra, det säger experterna. Så saltat smör osv funkar för alla i familjen om man inte som sagt överdriver det totala intaget per dag.
    Jo, det stämmer ju. Vi är inte nitiska utan vår 10-månaders får ju vissa grejer med salt i också. Jag erkänner att min "protest" var lite överdriven. Skyller på pms!
    Egentligen var nog det jag innerst inne ville ha sagt att jag funderar över hur folk förhåller sig till tillsatser och konserveringsmedel. Själv undviker jag det så långt det bara går utan att verka galen eller excentrisk, vilket många verkar tycka ändå. Det har inte riktigt med den här tråden att göra egentligen, men vi tyckte det blev krångligt att låta vår son äta helt och hållet själv med tanke på att vi inte vill ge honom annat än rena naturliga råvaror. Ingen annan som upplevt samma sak?
  • Daeminimon
    miljarden skrev 2011-09-16 20:23:30 följande:
    Jo, det stämmer ju. Vi är inte nitiska utan vår 10-månaders får ju vissa grejer med salt i också. Jag erkänner att min "protest" var lite överdriven. Skyller på pms!
    Egentligen var nog det jag innerst inne ville ha sagt att jag funderar över hur folk förhåller sig till tillsatser och konserveringsmedel. Själv undviker jag det så långt det bara går utan att verka galen eller excentrisk, vilket många verkar tycka ändå. Det har inte riktigt med den här tråden att göra egentligen, men vi tyckte det blev krångligt att låta vår son äta helt och hållet själv med tanke på att vi inte vill ge honom annat än rena naturliga råvaror. Ingen annan som upplevt samma sak?
    Jag började också så, allt skulle vara ekologiskt, gjort från scratch, helt naturligt osv. Ju äldre han blev, desto mer avslappnad blev jag. Jag lagar från grunden med bra ingredienser typ 90% av tiden, men visst, han har fått ravioli på burk. Gick bra det med! Barnmat däremot tvärvägrar han!
  • Kryssarinnan

    Jag tycker att det är svårt med tillsatser. Å ena sidan så är ju C-vitamin också ett E-nummer och jag litar på att de svenska myndigheterna håller bort det värsta och att jag som förälder kan göra hyffsat bra väl 90% av tiden och att resten inte spelar så stor roll.

    Å andra sidan har jag läst från pålitliga källor om att inte alla tillsatser är så bra. (traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/ som är skrivet av två pålästa proffs inom träning och kost, en riktigt bra sida förresten som bl.a. ägnar mycket energi på att slå hål på billiga myter och säljknep om kost och träning)

    Samtidigt kan man i seriösa tidningen Filter i ett granskande reportage läsa om hur föreningen KRAV inte heller är helt att lita på (www.magasinetfilter.se/artiklar/filter-21!.aspx) så jag känner inte att jag vill köpa deras produkter "bara för att vara på den säkra sidan".

  • miljarden

    Jag tror jag också kommer bli mer avslappnad med tiden men hittills känns det jätteviktigt att undvika tillsatser. Men han får ju typ ekologisk pasta ibland. Och han har fått äta lite korv en gång.
    Däremot blev jag irriterad i smyg när svärmor gav honom uncle ben-ris och en semper-smoothie (även om den ser ut att innehålla bara naturliga ingredienser) och blir kinkig om min tjej glömmer köpa ekologiska ägg eller ekologiskt kött. Alltså inte för att allt är perfekt om det står ekologiskt på, men det känns ändå som att det hellre ska vara ekologiskt än inte.
    Vet inte om jag är töntig och gör mig besvär i onödan men jag tror att han får i sig mindre onödigt tjafs än om jag inte hade hållit på.

Svar på tråden Baby led weaning