• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Mornie Alantie
    Giraff skrev 2012-04-07 21:18:41 följande:
    Vi brukar för det mesta lägga maten direkt på bordet eller på brickan till IKEAs Antilop-stol. När vi varit borta har vi lagt mat på en vanlig lite större bricka istället för på en tallrik.  
    Så gör vi också. Dottern har inte förstått poängen med tallrikar, så de åker i golvet efter ca 10 sekunder. Vi lägger fram kladdig mat också, hon gillar sås. Visst blir det kladdigt, men hon äter i alla fall. Ett tips är att lägga en billig vaxduk (vi hittade en på metervara på IKEA) under stolen. Då slipper man moppa 4 gånger per dag. Vaxduken går att tvätta i maskin när den blir för kladdig. Får hon extra kladdig mat får hon sitta i bara blöjan och äta också så slipper vi tvätta kläderna.

    Jag matade med puréer i början och jag tycker faktiskt inte det blir så mycket mer kladd när hon äter själv. Dessutom får man ju äta i lugn och ro själv, så på det stora hela är det mindre jobb med BLW tycker jag. 
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • scharlotta
    Giraff skrev 2012-04-07 21:18:41 följande:
    När vi gör grytor lyfter vi ur grönsaker och kött och låter det rinna av lite till bebisen. Sen får han hugga in bara! 

    Vi brukar för det mesta lägga maten direkt på bordet eller på brickan till IKEAs Antilop-stol. När vi varit borta har vi lagt mat på en vanlig lite större bricka istället för på en tallrik.  
    Ja, det är ju inte krångligare än så egentligen..

    Innan vi började ge Moa mat så fick jag för mig att jag skulle köpa en vaxduk att täcka över bordet med, för att lätt kunna torka av allt kladd.. Det slutade med att jag köpte en duk i akrylatväv, som jag har täckt bordet med, och den är skitsvår att få ren! 
    Jag borde ta bort den, för det är inte så att vi har ett tjusigt matbord som är känsligt för fukt och lätt får fläckar, nej det är ett fult kantstött och repigt heemmasnickrat bord fån 50-talet
    Men bordet blev ju snyggare med duk på, så nu vill vi ju inte ta bort den,  men jag får nog vika mig, och låta kladdandet börja på allvar
  • betula

    Idag har ungen producerat sin första lilla lösa korv i blöjan! *stolt*

    annars så spenaderade vi påsken hos min mor och det blev aningen begränsat ätande för grabben. Det enda som han egentligen ville ha var banan och mamma macka + vatten så klart.

    ang kladdig mat, tallrikar mm få kör vi på vaxduk och kladdig mat som serveras genom att vi laddar en sked och räcker grabben (Eller lägger på bordet framför honom). Kladdigt som tusan, men det funkar. Vi har hundar som tar hand om golv och stol sen när vi är klara så det blir inte så jobbigt att torka efteråt.

  • SolSolSol

    Hej! Jag favoritar denna tråden från mobilen tills jag har tid att läsa igenom. Min tjej fyllde 6 mån igår så nu är det dags att börja med mat här hemma. Jag bor i Spanien och jag tycker råden skiljer sig ifrån dessa i Sverige när det gäller att börja med mat. För att inte tala Om BLW. Det har de flesta här aldrig hört talas om. Här ger många puréer till två-tre åringar. Helt galet!

  • Irit

    Nu är Tzirel snart 11 månader och nu har det helt plötsigt kommit en ändring - jag behöver inte längre torka golvet under hennes stol efter varje måltid! Härligt :)

  • scharlotta

    Betula: Hurra!
    (det är kul att bli stolt över bajs)

    Jag tror att jag har kommit på varför Moa bara leker med skeden.. Det har aldrig varit nåt gott på den!
    Idag fick hon köttfärssås, och mums så gott det var! Då var det helt plötsligt inga problem. Visst åkte mycket utanför, och hon är ju ingen naturbegåvning med skeden, men hon stoppade in den i munnen, och maten åkte in i munnen också, sen släppte hon den tomma skeden och stoppade in den laddade istället. Framsteg!

  • Nimah

    Min pojke är sju månader nu. Idag åt han ugnsbakad laxfilé och kantarellrisotto. Det var verkligen gott. Tuggade svamparna rätt bra med. Så roligt att se honom testa nya grejor!

    När har era lärt sig plocka mindre saker som majs och ärtor? E lyckad efter lite pill få upp dem men tappar dem oftast innan de når munnen. Men det är kul att pyssla med iaf!

  • melodi

    lite fundersam o smått desperat...! 

    Har sedan lillan visade intresse för mat vid 7 månader, försökt hålla mig till BLW så gott det går. Oftast plockmat, ibland puré, samt hela tiden ammat parallellt. Hon har smakat och varit nyfiken men inte så mycket mer. Har hela tiden tänkt att barnet kommer bli mer och mer matglad och vilja amma mindre av sig självt. Men saken är den att jag fortfarande väntar på att det ska ske, nu vid 11 månader. Vi är kvar på smakprovsstadiet känns det som. Har iofs varit en del förkylningar och sjukdom som sänkt matlusten, men nu borde väl ändå lusten att äta tagit fart på allvar?? Hon är ju snart 1!!! 

    När har era små börjat äta mer mat (så att de också blivit mätta)? Har de velat amma mindre och mindre eller har ni behövt styra upp det med systematisk nertrappning? 
    (Hon vill inte dricka välling) 

  • scharlotta

    Moa kan få tag i nåt majskorn om hon försöker, men hon är rätt lat.. Om det hon äter går sönder i mindre bitar så bryr hon sig inte om det längre, utan sträcker sig efter en större bit, orkar inte ens försöka få tag på småbitarna :) hon är 7,5 månader.

    Svamp har vi inte riktigt vågat ge än, just eftersom hon vill ha ganska stora bitar, det känns svårtuggat.

    Moa som ända sen vi började ge henne nåt annat än bröstmjölk, har älskat broccoli! Har alltid valt det först om vi erbjudit det. Nu har hon lämnat broccolin i två dagar, knappt tittat på den. Jag gjorde köttfärsbiffar idag, och mixade ner lite broccoli i, men hon vägrade äta biffarna! Det är klart att hon kan ha tyckt att själva biffarna var äckliga, men för mitt självförtroendes skull så väljer jag att tro på att det var pga broccolin

Svar på tråden Baby led weaning