• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • betula

    E är 7 månader nu o plockar m småbitar riktigt bra. Det e svårt att få in i munnen, men oftast får han till det om han vill. Börjar se ett allt tydligare pinsettgrepp på grabben nu med! Idag åt han en liten bit kyckling för första gången. Han har ratat ALLT vad kött och animaliskt heter, så vi blev glada :)

  • betula

    När börjar ni låta ungen äta själv m skeden? alltså så att ungen själv har tallriken m mat oxå och får ladda skeden själv?

    E har förstått konseptet m att jag fyller skeden jättebra nu. Frågar jag om jag skall ladda skeden räcker han mig den om det är vad han vill och sen tar han emot den och in munnen när den är laddad. Är det läge att börja låta honom slabba helt själv snart?

  • scharlotta

    Du kan ju testa! Låta honom slabba med en egen sked, och mellan varven ge honom en laddad också?

    Moa har verkligen inte fattat att en sked är nåt mer än en leksak.. Hon är rätt duktig på att stoppa in den i munnen, så suger hon lite på den om det är nåt gott på. Men hon släpper den inte, inte ens om jag ger henne en ny med mat på.. Men vi äter sällan mat som hon behöver sked till heller..

  • Mornie Alantie
    Michelle90 skrev 2012-04-28 15:03:02 följande:
    Vad är BLW? :)
    Läs tråden

    Kort sagt så låter man barnet lära sig äta helt i sin egen takt, med amning eller ersättning vid sidan om. I stället för puréer ger man mat som barnet själv kan plocka och äta med händerna.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Heffa

    Spännande tråd (tack Betula). Min lilla är 7,5 månad och det ända hon äter förutom bröstmjölken är en halv portion gröt ibland. Men nu har jag ju då upptäckt att småbitar gurka, banan och macka är gott. :)
    Jag har skummat igenom några sidor i tråden men tänkte höra hur ni gör med köttbullar, tomatsås skrev någon och kyckling, kryddar ni och i såfall hur?

    Måste all fisk/kött kokas eller kan man steka?

  • betula

    E får inte stekt (m stekyta) mat och saltad mat, men alla andra kryddor som vi har på vår mat. Ibland blir det lite salt (som idag då han ville ha tacofärs från oss), men det blir sällan.

    Pannkak/våffla utan salt är MUMMA tycker E.

  • SolSolSol

    När ni gör pannkaka, använder ni komjölk då? Hur gamla var era bebisar när de började få komjölk? Jag har fått rekommenderat att inte börja med komjölk förräns bebisen är 1 år.

Svar på tråden Baby led weaning