• Äldre 26 May 15:17
    153999 visningar
    1460 svar
    1460
    153999

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Äldre 27 May 00:02
    #1

    Jag började med majs, pannkaka, riven ost, mjukt bröd, leverpastej, smör. Även kokta morötter skurna till ca 0,5-1 cm bitar samt mjuka fruktbitar som banan, vindruvor, melon.

  • Kryssa­rinnan
    Äldre 27 May 00:12
    #2

    Vår son gillade från början att äta en hel banan som han sakta sög och malde i sig med sina små tandlösa gommar. Så länge sakerna är rimligt mjuka så fastnar de inte i halsen - så som dock t.ex. oliver och nötter kan göra  utan kan hostas upp. Min son har faktiskt aldrig satt i halsen men dock kräkts om han svalt för stora bitar eller ätit för fort, ett par tillfällen. Jordnötssmör är ett bra klister mellan två brödskivor. Köttbullar är bra. En stor bit bröd att gnaga i sig.

    Min son åt dock ganska lite och helammades i stort sett 95% fram till han var ett år och tre månader. Då slutade vi amma ganska snabbt och det förvånade mig. Han var dock tjock och go på mina (innan amningen) A-kupor. Be alla som ifrågasätter dig att se om de tycker att barnet verkar undernärt. Om inte, så borde det få dem att tystna.

    Vi gjorde dock så att vi matade honom med sked ibland för att han skulle få smaka mer mat som var enklare att bara ge honom från vår tallrik, eller t.e.x. naturell yoghurt. Han har alltid smakat på allt men spottat ut ibland. Han kunde äta med sked som han doppade i yoghurt/gryta rätt tidigt så man behöver inte vara jättesträng med sådant tycker jag.

  • Äldre 1 Jun 00:51
    #3

    Äntligen!
    Tycker det är kul att det finns fler som kör BLW.

    Jag har en dotter som är 5 månader nu och jag är så sugen på BLW
    Min son (2,5) har aldrig velat ha barnmatsburkar och även när jag mosade grönsaker var han inte nöjd. Han ville alltid äta det som vi vuxna åt. Jag ammade honom länge och det med maten kändes inte bra.
    Jag var rätt osäker och visste inte hur jag ska hantera det. Gav honom de mjuka delarna av våran mat som potatismos eller kokta potatis, blandade ofta med sås men lilleman var mycket kräsen. Han älskade potatisbullar! Då var han ca 8 månader gammal.
    Men självständig blev han!
    Han ville alltid äta själv (även joghurt med sked)
    Att bita i ett helt äpple som vi gör ville han också göra ( ca 6 månader gammal)
    Eftersom det inte gick så bra med honom (eller jag var helt inställd på smakportioner och " barnmat" och ledsen att det inte fungerade)  vill jag göra det bättre med dottern.

    Jag tror också att sakerna måste vara mjuka.
    Tänkte börja med kokta potatis, broccoli, banan

  • Äldre 1 Jun 10:13
    #4

    Läs här http://ammavidare.blogspot.com/2011/05/att-borja-med-mat-under-fortsatt-fri.html

    Själv gav jag mest burkmat eftersom jag inte visste bättre. För min pojke utgjorde bröstmjölk huvudelen av födan tills han var ca 15 mån. Detta trosts dagisstart vid 12 mån, dock korta dagar. Slutade amma honom när han var 5 år 10 mån.

  • Äldre 1 Jun 10:18
    #5

    Tack för era svar och bra med tips. Vill gärna ha mer Dottern blir 6 mån på måndag och då hade vi tänkt sätta igång. Tips på bra grej att testa allra först? Det enda jag fått fram från BVC är mosad potatis... Kan man ge ris? Eller nudlarkanske? Vi äter typ aldrig potatis...

  • Äldre 1 Jun 10:40
    #6

    Ris tror jag att du kan ge. En jag känner som kommer från Sydostasien sa att de ger ris som första smakportion. bvc måste väl kunna ge fler tips än potatis?
    Jag tror att jag gav banan ganska tidigt, min son gillade bara banan om den var i bitar, mosad spottade han ut. Tänk bara på att man blir hård i magen av banan.
    Såg att vindruvor rekommenderades ovan. Om du ger vindruvor är det mycket viktigt att dela dem eftersom hela kan orsaka kvävning.

  • ELLEoC­lara
    Äldre 1 Jun 10:40
    #7

    Vi körde inte BLW men min tjej var tidigt intresserad av våran mat och fick från 6-7 månaders ålder alltid något eget att äta till puren.

    Från 5-7 mån fick / gillade hon :
    smörgåsrån
    smörgås med smör/ leverpastej / mjukost
    broccoli / blomkål ( skar bort det mesta av skaftet )
    ärtor /majs ( fick inte riktigt upp dem själv utan man fick hjälpa till att stoppa i munnen )
    makaroner
    banan
     kladdade även gärna med egen sked och stoppade i munnen

    Från 7 -9 mån :
    pannkaka med mosad banan
    falukorv
    köttbullar
    lasange ( gärna lite fast )
    ägg
    clementin ( utan skinn, pilligt och kladdigt )
    fiskbullar
    jasmin ris ( ju klibbigare destå lättare att äta själv )
     

  • Äldre 1 Jun 14:53
    #8

    Åh tack för lite konkreta tips! Tänkte att man kan ju koka riset i lite mer vatten så det blir mjukare och grötigare...
    Ja BVC har väl mer info men de säger att det är bra att börja med potatis. Men vi får se nämnde smörgåsrån på föräldragruppen och de förfärade sig över saltet i, är inte det lite överdrivet??

  • Äldre 1 Jun 19:35
    #9

    jag vill med börja med blw men har inte vågat.
    Rädd att han sätter i halsen då han lyckas göra de med de mesta..
    Fast de fastnar ju inte  egentligen utan blir mest förfärlig hosta..
    Han är 7 månader och äter största delen tutte.
    gör ½ portion gröt på morgonen sen får han äta så mycket han vill av det.
    Han vägrar purer undantag för päron,katrinplommon, potatis med rödspätta...
    jag får trixa jätte mycket och det känns fel att "lura" i honom maten.. :(

    Men allt han håller i hand åker in i mun.
    Så om man ger mat borde det rent tekninskt åka in i munnen?
    Kan dom inte sätta makaroner i halsen?
    Vilken sort, sånna små?

    Jag är så nojjig men jag  tror  (nästan vet)  att blw metoden är den metod som kommer
     till  att fungera för mig & min son
    (om jag bara kunde sluta oroa mig)

    Så jag hänger gärna i tråden, vill gärna följas åt, utbyta tankar ideer m.m
    Hur börjar man med detta som tex ..  om det är ok?

    Man säger ju att gluten ska introduseras under amningstiden..
    Smörgåsrånen vi hittat innehåller salt med samtidig har det varit tradition länge och inget har hänt med barnen?
    borde väl vara ok?

  • ELLEoC­lara
    Äldre 1 Jun 20:35
    #10

    Det är inget totalt saltförbud!
    Men man ska inte salta extra på maten eller i ex. risvattnet.

    Info får ni från BVCs matrial eller SLV hemsida ( livsmedelsverket )

    I mitt bvc matrial ( -09 ) står det bara att man ska undvika att salta extra och att från ca 8 mån kan man ge "salt" mat ibland som falukorv eller färdiga fiskbullar. 

Svar på tråden Baby led weaning