• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • Anonym (Remas)

    Den stora förloraren är Ts fru, som råkat gifta sig med en beräknande och snål man. Att överhuvudtaget fundera på att ge bort pengar till föräldrarna som ska spara åt honom visar hur han sakta jobbar sig ut ur familjen och äktenskapet  istället för att jobba för familjen.

    Ts ser dessutom ner på henne, tror så lite om henne att man verkligen undrar hur de två hittade varandra, någon vidare respekt för henne och det stora arbete hon utför nu med deras barn, finns inte.

    Ts, du är en sådan typ av man som inte borde vara gift.

    Hennes enskilda egendom är hennes, det lustiga är att Ts inte visste att det var enskild egendom förrän efter bröllopet, undrar om han skulle ha gift sig annars, om han vetat att han inte skulle ha direkt tillgång till dem,.

    Och alla dessa funderingar på skilsmässa? Var kommer dem ifrån? Varför tänker man så om man lever lyckligt i en familj?

    Och varför tar inte Ts en del av föräldrarledigheten, nä just det han tänker på sin karriär, sin pension och frun då?
    Skäms på dig Ts!

  • sirisdotter
    feministbrud skrev 2011-06-01 18:18:17 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men vill bara inflika att detta är lite typsikt ur jämställdhetssynpunkt. Hade TS varit en kvinna hade alla skrikit att det var orättvist. Nu tycker många att TS är dum i huvudet. Jag är själv inte så förstjust i äktenskapsförord när det gäller pengar, eftersom mycket jämnar ut sig på ett liv tillsammans. Jag förstår TS helt och hållet. Det måste kännas konstigt att stå för försörjningen när frun har egna pengar som bara är hennes.
    Nej,  du kan inte ha läst mycket i den här tråden!    Det står ingenstans att Ts försörjer sin hustru som har föräldrapenning (8  000 i månaden)  nu när hon är hemma med makarnas barn.
  • A von B
    sirisdotter skrev 2011-06-01 20:08:56 följande:
    Nej,  du kan inte ha läst mycket i den här tråden!    Det står ingenstans att Ts försörjer sin hustru som har föräldrapenning (8  000 i månaden)  nu när hon är hemma med makarnas barn.
    Jo sirisdotter TS skriver i trådstarten "om det skulle ta slut så har jag försörjt henne". Det kan inte tolkas på något annat sätt än att han delvis försörjer henne nu (även om hon bidrar med 8000) och att han kommer fortsätta försörja henne om hon inte får en arbetsinkomst efter föräldraledigheten.
  • sirisdotter
    Anonym (Remas) skrev 2011-06-01 20:06:10 följande:

    Den stora förloraren är Ts fru, som råkat gifta sig med en beräknande och snål man. Att överhuvudtaget fundera på att ge bort pengar till föräldrarna som ska spara åt honom visar hur han sakta jobbar sig ut ur familjen och äktenskapet  istället för att jobba för familjen.

    Ts ser dessutom ner på henne, tror så lite om henne att man verkligen undrar hur de två hittade varandra, någon vidare respekt för henne och det stora arbete hon utför nu med deras barn, finns inte.

    Ts, du är en sådan typ av man som inte borde vara gift.

    Hennes enskilda egendom är hennes, det lustiga är att Ts inte visste att det var enskild egendom förrän efter bröllopet, undrar om han skulle ha gift sig annars, om han vetat att han inte skulle ha direkt tillgång till dem,.

    Och alla dessa funderingar på skilsmässa? Var kommer dem ifrån? Varför tänker man så om man lever lyckligt i en familj?

    Och varför tar inte Ts en del av föräldrarledigheten, nä just det han tänker på sin karriär, sin pension och frun då?
    Skäms på dig Ts!


    Står det någonstans att hustrun konsumerar  sin inkomst som fickpengar eller hur tänker du?
  • Anonym
    ardath bey skrev 2011-06-01 13:25:46 följande:
    Eller så skriver de ett äktenskapsförord att upp till 1mkr av hans tillgångar är hans enskilda egendom. (Om det nu är vad hustrun hade fått i gåva)
    Det lär aldrig (äktenskapsförordet) kunna omfatta löpande inkomst, dvs konsumtionsmedel! Eftersom TS har försörjningsplikt för sin hustru faller det dessutom på sin egen orimlighet.
  • Anonym
    A von B skrev 2011-06-01 17:29:25 följande:
    Vänta nu här varför skulle inte frun kunna använda sina pengar som hon vill? Hon har fått dem i gåva, föräldrarna vill att de ska användas till studier eller bostad men det är knappast ett tvång. Hon kan göra vad hon vill med dem.

    Om jag har en miljon på banken i enskild egendom så kommer inte samhället försörja mig i form av socialbidrag bara för att jag vill. Varför ska då TS försörja någon i den situationen?
    Till att börja med för att makars försörjningsplikt mot varandra ser helt annorlunda ut, gentemot samhällets regler för att försörja medborgare utan medel.
  • vetvadjagvill
    feministbrud skrev 2011-06-01 18:18:17 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men vill bara inflika att detta är lite typsikt ur jämställdhetssynpunkt. Hade TS varit en kvinna hade alla skrikit att det var orättvist. Nu tycker många att TS är dum i huvudet. Jag är själv inte så förstjust i äktenskapsförord när det gäller pengar, eftersom mycket jämnar ut sig på ett liv tillsammans. Jag förstår TS helt och hållet. Det måste kännas konstigt att stå för försörjningen när frun har egna pengar som bara är hennes.

    man eller kvinna men om en hade en enskilld egendom som de förbrukade med att köpa en massa saker lyx resor etc åt sig själv utan att unna sin man/fru så hade det varit orättvist.


    <om man har en enskilld egendom men ändå lägger sin levandsstandras jämbördes med sin make/maka och inte har ett liv i överföd av sina egna pengar utan låter pengarna vara och familjen leva ett jämbördes liv trots att man har en enskilld egendom så anser jag att det inte gör något om den ena har en mille i enskilld egendom.


    OM ts fru hade spendera på resor till sig men låtit mannen betala sitt ur egen fick eller int ekunnat följa med så hade det helt klart varot orättvist eftersom de då inte lever samma standard.


    Men att ha pengarna låsta för förökning gör inte att frun lever på annan nivä än sin man.


    jag tycker inte det har med kvinna/man attt göra utan hur man gör och om man gör så det bilr orättvist för den andra.


     


    ts verkar i mina ögon vara en väldigt snål och girig person ch jag kantänka mig att den dagen det ärdags att resa så betalar frun sin egna resa själv medans han kan få ta sin resa på egen kredit.. en kriedit som tillfaller honom efter skijsmässa.


     

  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2011-06-01 20:42:39 följande:

    man eller kvinna men om en hade en enskilld egendom som de förbrukade med att köpa en massa saker lyx resor etc åt sig själv utan att unna sin man/fru så hade det varit orättvist.


    <om man har en enskilld egendom men ändå lägger sin levandsstandras jämbördes med sin make/maka och inte har ett liv i överföd av sina egna pengar utan låter pengarna vara och familjen leva ett jämbördes liv trots att man har en enskilld egendom så anser jag att det inte gör något om den ena har en mille i enskilld egendom.


    OM ts fru hade spendera på resor till sig men låtit mannen betala sitt ur egen fick eller int ekunnat följa med så hade det helt klart varot orättvist eftersom de då inte lever samma standard.


    Men att ha pengarna låsta för förökning gör inte att frun lever på annan nivä än sin man.


    jag tycker inte det har med kvinna/man attt göra utan hur man gör och om man gör så det bilr orättvist för den andra.


     


    ts verkar i mina ögon vara en väldigt snål och girig person ch jag kantänka mig att den dagen det ärdags att resa så betalar frun sin egna resa själv medans han kan få ta sin resa på egen kredit.. en kriedit som tillfaller honom efter skijsmässa.


     


  • Anonym (Men hallå!!)

    Det är en gåva det handlar om och då så har han ingen rätt att kräva/begära någonting, det är hennes och ingen annans, det vore detsamma ovasett om det var han som hade haft pengarna, det är helt upp till frun och det är bara för honom att acceptera vad hon tycker och vill göra med sin gåva.

  • vetvadjagvill
    A von B skrev 2011-06-01 17:29:25 följande:
    Vänta nu här varför skulle inte frun kunna använda sina pengar som hon vill? Hon har fått dem i gåva, föräldrarna vill att de ska användas till studier eller bostad men det är knappast ett tvång. Hon kan göra vad hon vill med dem.

    Om jag har en miljon på banken i enskild egendom så kommer inte samhället försörja mig i form av socialbidrag bara för att jag vill. Varför ska då TS försörja någon i den situationen?

    det är skillnad på att leva på soc och att vara gift med någon med sina gemensamma inkomster kan försörja familjen.


    ts vill uppenbarligen inte betala hennes räkningar och ts fru har min fulla förståelse om detta leder rakt in i skiljsmässa eftersom frun förstår att hennes pengar stör ts att han inte kommer få...


     


     

Svar på tråden Ska jag försörja henne???