• Anonym

    Hur mycket pengar har ni lagt undan?

    Hejsan!

    Läste en artikel i Aftonbladet härom dagen och blev mörkrädd. De skrev att de flesta i Sverige har sparat TRE löner på sitt sparkonto - inför svåra tider. Herre gud!! TRE löner! Är det ens möjligt? tänker jag som småbarnsmamma. Jag har EN lön sparad och tycker jag är myyycket duktig. Hur sparar ni? Vi bor ändå i hus och måååste ju spara ifall något händer. Intressant att se om den där artikeln verkligen stämmer, tänkte jag. Hoppas många vågar svara! Man kan vara anonym så jag hoppas fler väljer att svara då. ;)

  • Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?
  • Anonym (Undrande)

    För oss är det mkt svårt att lägga undan pengar, vi har gått igenom några ekonomiska förluster och skattesmällar! Har även ett privat lån som vi betalar av på, och vi försöker lägga undan 1500 i månaden, men tyvärr nallar vi av de pengarna med jämna mellanrum.
    Har ingen direkt buffert, men vi jobbar på det.
    Både jag och min man är 40+, vi har 3 barn + ett som vi betalar underhåll till och bor i radhus.
    Jag har jobbat deltid och pluggat och varit arbetslös och sjukskriven i perioder.

    Vårt mål är att betala tillbaka vårt privata lån och ha en skaplig buffert inom 5 år.
    Men tre månadslöner vete tusan om vi kommer kunna spara ihop.

    Som ni förstår har vi varken tjusig bil, sommarställe, båt eller möjlighet att åka på semestrar heller

    Jag fattar inte att folk KAN ha det så bra ekonomiskt (och samtidigt gnälla och klaga som många gör!)
    Vi har gemensam ekonomi, alla pengar kommer in på samma konto, och därifrån betalar vi alla räkningar och utgifter, samt drar till det lilla sparkontot vi har.

  • Mayen

    Jag har circa 375.000, men samtidigt har jag ett CSN-lån som växer varje år och som är circa 330.000

    Sambon har circa 450.000, men samtidigt har vi ett huslån på 1.800.000
    Bor i Italien och här är huskostnaderna helt otroliga. Vi har köpt ett litet radhus med trädgård och det kostade 3.000.000, vi betalade 1.200.000 kontant men resten tog vi lån.

    Vi har valt att ha ett stort lån och ha en del på kontot istället för att vara barskrapade med ett litet lån.
    Min sambo har egen affär och vissa år tjänar han mer vissa mindre.

  • Anonym

    Vi är ett ungt par med en dotter på 5 månader och har ca 120000 på sparkontot.

  • Anonym

    Har lån på halva värdet av lägenheten ca 1.400.000..


    Har kontant köpt bil och båt.


    KÖper det vi har lust med och gör det vi känner för när som.


    Har nästan aldrig under våra 6 år ihop haft ett heltidsjobb samtidigt mer än max 6 månader,


    ena stunden har den ena varit a-lös eller studerat. O nu e det föräldraledighet på gång.


    Har ca 70.000 tillsammans å ett konto och kan sara ca 10.000kr / månad numera då vi tillsamans har inkomster på ca 30.000 kr efter skatt varje månad på en lön o en ersättning.


     


    Tycker det är lättare att spara när vi är två. Men det beror nog å att ingen av oss hade riktigt inkomst innan vi träffades utan höll å med studier osv så när vi flytta ihop kunde vi leva "lyx"----


     


    Puss!

  • Anonym (Inte så mycket..)
    Anonym (Inte så mycket..) skrev 2011-06-22 10:48:01 följande:
    Har ca 47.000:- sparat nu,men har beslutat mig för att betala av alla mina krediter som ligger på ca 31.000:-,så då blir det inte så där jättemycket över,men jag blir iallafall av med krediterna....
    Glömde,jag pensionsparar även en slant varje månad. Är 24 år,sambo,inga barn, bor i eget hus som vi köpte för ca 2,5 år sen (där försvann våra största sparpengar), har två hundar och en häst. Jobbar och får ut ca 16.000/mån efter skatt.
  • Anonym

    Inget alls.

    Jag är arbetslös. Sambon är lågavlönad, så alla pengar gå till hyran, bensin och mat, samt har vi två småbarn, har vi tur så går det precis runt 

  • Anonym (slösa)

    Hejsan.
    Vi bor i hus med tre barn. Min man tjänar väl ganska bra. Har ut en lön på runt 25 000/mån och jag har valt att gå hemma mycket så jag har inte så hög inkomst. Just nu är jag föräldraledig och ligger på runt 5-6000/mån

    Vi sparar inget mer än lite till barnen var månad.
    Vi väljer just nu att handla, renovera och unna oss grejor som vi vill ha. jag har aldrig förstått det där med att spara.. spara till vad? Vill jag ha något så köper jag det. Visst lite dyrare grejor kanske man kan spara några månader för att sen handla. Men jag förstår inte poängen ed att ha 200 000 sparade pengar.. till vad?

  • Anonym (handlat upp allt)

    Vi är en trebarnsfamilj i 35-års åldern. I våras sålde vi vår br och köpte ett radhus. Gjorde en ganska bra vinst på br:en så vi la in 15 %, betalade pantbrev och lagfart på nya boendet (som kostade 2,6 milj). Löste de krediter vi hade (typ ikeakonto och mediamarkt) och köpte i stort sett nya möbler till hela huset samt renoverade/fräschade upp det som vi ansåg behövdes och köpte massa "onödiga" prylar som tv-spel, tv-apparater, ny cykel till äldsta, ny barnvagn till yngsta mm mm. Köpte också torktumlare, alla trädgårdssaker som möbler och gräsklippare, häcktrimmer, gasolgrill m mycket mera!


    På ett konto har vi nu alltid ca 10 000 kr, det är ju inte så mycket men alltid något! Sen har vi en semesterbuffert också.


    Jag tycker vi har det bra, inga andra lån än bolånet och ett litet sparande. Jag är föräldraledig, (annars har jag studerat sista 2 åren och har ca ett år kvar efler min fl) och min sambo tjänar inte precis jättemycket ca 18-20000 efter skatt, men vi klarar oss. Vi verkligen njöt av att kunna unna oss och barnen alla de saker vi köpte för det är inget vi kunnat förut. Visst hade vi som så många andra i tråden kunnat haft alla dessa pengar på ett sparkonto, eller instoppat i huset, men så här gjorde vi och det kändes bra!

  • Anonym

    vi sparar ganska mycket. jag har ca 200.000 kr på mitt sparkonto + ca 100.000 kr på  fondkonto. Mannen har lite mer än mig. Sedan har vi även lån (CSN & huslån) på sammanlagt ca. 1,7 miljoner.

Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?