• Anonym

    Hur mycket pengar har ni lagt undan?

    Hejsan!

    Läste en artikel i Aftonbladet härom dagen och blev mörkrädd. De skrev att de flesta i Sverige har sparat TRE löner på sitt sparkonto - inför svåra tider. Herre gud!! TRE löner! Är det ens möjligt? tänker jag som småbarnsmamma. Jag har EN lön sparad och tycker jag är myyycket duktig. Hur sparar ni? Vi bor ändå i hus och måååste ju spara ifall något händer. Intressant att se om den där artikeln verkligen stämmer, tänkte jag. Hoppas många vågar svara! Man kan vara anonym så jag hoppas fler väljer att svara då. ;)

  • Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?
  • IsaViolia

    Enda sparandet just nu är pensionssparandet vi har varsitt. Bufferten rök när jag vart sjuk, men de är bara att börja om från början igen:) vi har hus som vi skulle kunna värdera upp och sammanlagda skulder på under 800.000.

  • Anonym

    Jag har väl strax över 100 000 på sparkontot och 200 000 i fonder.. Vad min sambo har vet jag inte riktigt, men det är väl något liknande, lite mindre kanske eftersom han köpte en bil för ett par år sedan.

    Jag är arbetslös och hoppar in som timvikarie så ofta jag kan, tjänar inte direkt bra. Men bor billigt och känner att jag kan unna mig det jag vill. Dock köper jag sällan kläder och sånt till mej själv, det blir helt enkelt inte av och dessutom intresserar det mig inte direkt mycket.
    Känns skönt att ha pengar på kontot

  • Anonym (kontrollfreak)
    Anonym skrev 2011-06-22 12:15:36 följande:
    OT Intressant hur olika referensramar man har för vad som är bra löner. Den lönen är det många som har som sitter med flera hundra tusen i studielån och det hade ju inte din sambo...

    Stämmer, har själv ca 21 500 e skatt men betalar ca 2 300/mån till csn efter 5,5 års studier.

  • Anonym (kontrollfreak)

    Nu kanske jag är lite väl nyfiken, men ingen tvingas ju svara, men jag skulle gärna vilja veta hur ni som har hundratusentals kr på sparkonton, har lyckats med detta.

    Är det vinster på t ex lgh/hus köp?
    Vinster på bilar som är sålda?
    Arvspengar?
    Vunnit pengar?
    Eller bara sparat av lönen varje månad i flera år?

    Jag lägger ingen som helst värdering i hur utan jag skulle bara ilja vet av ren nyfikenhet, om någon vill svara.
    Själv har jag bara alltid sparat, aldrig sålt ngt som gett vinst, inget arv och aldrig vunnit mer än 25:- på Triss. Glad

  • Anonym (hmm)

    Vi har nog 35 000 på vårt sparkonto o dottern har kanske 6-7 000 på sitt.  Det känns viktigt för oss att ha en buffert så att man inte behöver få ont i magen när bilen går sönder eller ngt annat inte går som det var tänkt. Jag kommer även spara alla pengar som jag jobbar in i juli/aug o lägga dem mot att dryga ut min fp med ett par kr när barn 2 kommer eftersom lägsta ersättningen känns lite väl låg.

  • Anonym (31)
    Anonym (kontrollfreak) skrev 2011-06-22 12:35:27 följande:
    Nu kanske jag är lite väl nyfiken, men ingen tvingas ju svara, men jag skulle gärna vilja veta hur ni som har hundratusentals kr på sparkonton, har lyckats med detta.

    Är det vinster på t ex lgh/hus köp?
    Vinster på bilar som är sålda?
    Arvspengar?
    Vunnit pengar?
    Eller bara sparat av lönen varje månad i flera år?

    Jag lägger ingen som helst värdering i hur utan jag skulle bara ilja vet av ren nyfikenhet, om någon vill svara.
    Själv har jag bara alltid sparat, aldrig sålt ngt som gett vinst, inget arv och aldrig vunnit mer än 25:- på Triss. Glad
    Största summan kommer från att jag jobbat MYCKET och lyckats lägga undan.
    Fått ett arv från mor/far förälder
    Fått två lite större gåvor i form av pengar från förälder
    Sparat lite sedan barn, födelsedags pengar och julklappspengar från föräldrar och mor/farföräldrar.
  • Anonym (olika)

    Vi har ett sparkonto där det brukar finnas drygt 100 tusen, men ibland kan det vara 50 tusen mer o ibland 50 tusen mindre. Kontot är både buffert o ett konto för större inköp och resor, därför det varierar upp och ner. När jag jobbade sparade vi mellan 15-20000kr i månaden, nu är jag mammaledig utan att ta ut några pengar så just nu sparar vi 5000-8000 i månaden.

  • Anonym (inte mycket)
    Anonym (olika) skrev 2011-06-22 12:46:33 följande:
    Vi har ett sparkonto där det brukar finnas drygt 100 tusen, men ibland kan det vara 50 tusen mer o ibland 50 tusen mindre. Kontot är både buffert o ett konto för större inköp och resor, därför det varierar upp och ner. När jag jobbade sparade vi mellan 15-20000kr i månaden, nu är jag mammaledig utan att ta ut några pengar så just nu sparar vi 5000-8000 i månaden.
    Oj, ni måste ha grymt bra löner som kan lägga undan så mycket varje månad! Har vi 1000 kronor över någon månad efter att mat är köpt och räkningar betalada så är det jättebra. Önskar jag kunde vara mammaledig utan att känna stress över att dagarna tar slut och barnet måste börja på dagis för att jag måste börja jobba igen .
  • ZillyChili

    Vi har olika sorters sparkontot... ett nödkonto där vi har ca 70 000 kr i dagsläget... till det kontot förs det över 1 000 kr varje månad och det är också så vi har fått ihop kontot. Detta är endast till eventuella nödsituationer och tas aldrig till nöjen. Vi har dock haft turen att inte haft några sådana nödsituationer utan bara mindre små, som vi tar från vårt vanliga sparkonto. På det kontot plockar vi lite som vi själva vill så det är helt olika varje månad, men det sätts in ca 6 000 kr där varje månad och är nu på 50 000 kr.

    Sen har jag ett s k drömkonto som jag "precis" har börjat med, som endast är till min drömresa... sparar dock bara 600 kr i månaden och där är nu 6 000 kr... så sammanlagt 126 000 kr som vi kan ta av om det verkligen behövs, sen att de alla har egna syften är ju en annan sak.

    Utöver detta så sparar vi 300 kr i månaden var till vår pension.

    Vi sparar alltså sammanlagt 8 200 kr i månaden, vilket snart kommer att minska drastiskt eftersom jag snart ska vara mammaledig och vi har ganska mycket utgifter... eller jag snarare, haha!

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-22 12:28:20 följande:
    Jag har väl strax över 100 000 på sparkontot och 200 000 i fonder.. Vad min sambo har vet jag inte riktigt, men det är väl något liknande, lite mindre kanske eftersom han köpte en bil för ett par år sedan.

    Jag är arbetslös och hoppar in som timvikarie så ofta jag kan, tjänar inte direkt bra. Men bor billigt och känner att jag kan unna mig det jag vill. Dock köper jag sällan kläder och sånt till mej själv, det blir helt enkelt inte av och dessutom intresserar det mig inte direkt mycket.
    Känns skönt att ha pengar på kontot
    Jag har halvdålig lön (strax över 20 000) men jag brukar inte handla så mycket så det blir en del att spara varje månad
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?