• Nikki GBG

    är det normalt att jämföra kilo-pris på falukorv när man tjänar 40.000kr/mån!??

    är så jävla förbannad! måste få prata av mig för jag funderar nu starkt på att göra slut med min fästman enbart pga hans snålhet Rynkar på näsan
    vi bor ihop i min bostadsrätt han tjänar 40.000 i månaden och får ut ca 30, jag får ut 14! han har inga lån eller större utgifter förutom sin bil och så låter han mig betala hälften av allt och mer därtill!! jag får även betala alla amorteringar ensam på bostadslånet eftersom det är min lägenhet.
    jag har pga min låga lön samlat på mig en del lån under åren och har sammanlagt räkningar för 10.000 + matkostnad 3000 per månad alltså knappt 1000 kr kvar att leva på under en hel månad!
    jag har varken råd att gå till frisören eller köpa kläder eller annat jag behöver och så lever min kille riktigt bra, behöver aldrig kolla prislappen när han köper kläder tex och spelar golf som inte e billigt.
    när vi handlar mat kollar han kilo-pris på falukorv som redan e billigt!!! är inte det höjden av snålhet när man tjänar 40!!?
    vet inte om jag klarar att leva med någon så snål resten av mitt liv, hans höga lön har jag inte den minsta glädje av, jag kommer få fortsätta leva på öret.. har man inte som sambos och förlovade gemensam ekonomi!??
    vad skulle ni gjort?
    allt jag såg fram emot som vi planerat känns nu väldigt långt borta som tex köpa hus och skaffa barn Rynkar på näsan
    egentligen vet jag vad enda utvägen är.. göra slut.. men behövde bara skriva av min ilska...

  • Svar på tråden är det normalt att jämföra kilo-pris på falukorv när man tjänar 40.000kr/mån!??
  • jådåsåatt
    Virriga Vera skrev 2011-09-06 22:49:29 följande:
    Om du står för lånen och får hela försäljningssumman vid en försäljning så tycker jag att han inte skall betala något mer än halva hyran. Om han däremot köper in sig på halva lägenheten så skall ni dela allt på hälften.
    Fast han sparar ju pengar på att bo i TS bostadsrätt. En hyresrätt hade med all säkerhet blivit dyrare för honom.
  • Nikki GBG
    jådåsåatt skrev 2011-09-06 22:55:36 följande:
    Fast han sparar ju pengar på att bo i TS bostadsrätt. En hyresrätt hade med all säkerhet blivit dyrare för honom.
    såå sant! visst tjänar han massor på det! säkert därför han ville flytta ihop hos mig såå jävla snabbt! Rynkar på näsan
  • Virriga Vera
    jådåsåatt skrev 2011-09-06 22:55:36 följande:
    Fast han sparar ju pengar på att bo i TS bostadsrätt. En hyresrätt hade med all säkerhet blivit dyrare för honom.
    Ja, men det gör ju TS också. Hade inte han bott där så hade hon fått betala allt själv. Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

    TS äger lägenheten och har lånet på den. TS kan göra avdrag i sin deklaration på räntekostnaden, TS behåller hela försäljngssumman. Varför skall hennes sambo betala räntekostnader samtidigt som han också sparar till ett gemensamt boende?
  • Apocalypso

    Förstår inte varför din sambo ska straffas för att han har ett bättre avlönat jobb än vad du har? Du har själv dragit på dig dina lån och du har den inkomst du har pga ditt yrkesval. Varför ska han betala dina dåliga val?


    Only weak men fear strong women!
  • jådåsåatt
    Virriga Vera skrev 2011-09-06 23:01:11 följande:
    Ja, men det gör ju TS också. Hade inte han bott där så hade hon fått betala allt själv. Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

    TS äger lägenheten och har lånet på den. TS kan göra avdrag i sin deklaration på räntekostnaden, TS behåller hela försäljngssumman. Varför skall hennes sambo betala räntekostnader samtidigt som han också sparar till ett gemensamt boende?
    Men frågan är ju om han sparar gemensamt till boendet eller om han sparar till sin del och Ts får ta lån på sin del som hon sen får betala ränta och amorteringar för.

    Sen handlar ju inte allt om ekonomi, när det kommer till förhållanden måste man ju lägga in moral och empati med. TS mår dåligt och klarar inte sin ekonomi, hennes sambo vägrar hjälpa henne fast han har råd. Jag hade aldrig levt med en man som skulle ha separat ekonomi till varje pris, och då är jag ändå den som "förlorar" ekonomiskt i mitt förhållande.
  • Nikki GBG
    Virriga Vera skrev 2011-09-06 23:01:11 följande:
    Ja, men det gör ju TS också. Hade inte han bott där så hade hon fått betala allt själv. Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

    TS äger lägenheten och har lånet på den. TS kan göra avdrag i sin deklaration på räntekostnaden, TS behåller hela försäljngssumman. Varför skall hennes sambo betala räntekostnader samtidigt som han också sparar till ett gemensamt boende?
    fel fel fel!! jag behåller inte hela försäljningssumman för den får banken tillbaka! bara ett lån ju, inte mina pengar som jag får glädje av och jag gör inget avdrag för räntekostnader i deklarationen, väljer att få tillbaka på skatten istället till sommaren eftersom jag inte har betald semester i mitt arbete, jag får semesterersättning inräknat i lönen. annars hade den varit ännu lägre än 14.000 i månaden!
    gör jag inte så har jag inte råd att ta semester ens ett par v på sommaren Rynkar på näsan
  • Hillbilly

    Ok, om vi bortser från lgh hus mm så tycker jag ändå du ska prata med honom och komma överens om hur ni ska göra. Man är ändå ett team som hjälper varandra i livet. Det är väl inte meingen att en ska gå i trasor, ingen semester och knappt mat på bordet oxh den andra har tiotusentals kronor att röra sig med. Nä det är en jätteviktig grundsten att ni har samma syn på ekonomin, annars kommer förhållande krascha i slutändan pga ekonomin, och då står ni där med hus mm. Nej, gör upp det nu!!!

  • Bordeaux
    Nikki GBG skrev 2011-09-06 23:11:07 följande:
    fel fel fel!! jag behåller inte hela försäljningssumman för den får banken tillbaka! bara ett lån ju, inte mina pengar som jag får glädje av och jag gör inget avdrag för räntekostnader i deklarationen, väljer att få tillbaka på skatten istället till sommaren eftersom jag inte har betald semester i mitt arbete, jag får semesterersättning inräknat i lönen. annars hade den varit ännu lägre än 14.000 i månaden!
    gör jag inte så har jag inte råd att ta semester ens ett par v på sommaren Rynkar på näsan
    i min deklaration har räntekostnaden redan varit i fylld så jag har gjort avdrag för den automatiskt. Om dina räntekostnader inte varit ifyllda så är det korkat att gå miste om ännu mer pengar tillbaka. Man ska alltid hur tråkigt det än må vara kolla igenom så man inte går miste om några avdrag.

    Sen tycker jag som många andra att en diskussion med din karl nog är på sin plats, hur ser han på ekonomin? Vad tänker han om sina sparade hus pengar? och andra frågor borde du ta upp.
Svar på tråden är det normalt att jämföra kilo-pris på falukorv när man tjänar 40.000kr/mån!??