• Yaran

    Jesus i Islam!

    Hej!

    En del tror tyvärr att för muslimerna är det inte en tradition att prata om Jesus. Jag tror det är många som inte vet vad Jesus SAW har för roll i islam och vilka mirakel han utförde.

    Det är inte en tradition att prata om Jesus i islam utan det är EN PLIKT för varje muslim att tro på Jesus som en av de STÖRSTA och ÄRADE profeterna. Den muslim som förnekar Jesus och hans mirakel och hans uppkomst innan domedagen är INTE muslim. Det är varje muslims ansvar att berätta för sina barn VEM Jesus var som det står föreskrivet i koranen.

    Koranen i MÅNGA ställe talar om för oss om Jesus och hans ärade mor Maria (Guds frid och välsignelser vare över dem)

    I koranen finns en HEL kapitel om Maria. Allah SW säger om Jesus födelse:

    16. Relate in the Book (the story of) Mary, when she withdrew from her family to a place in the East.

    17. She placed a screen (to screen herself) from them; then We sent her our angel, and he appeared before her as a man in all respects.

    18. She said: "I seek refuge from thee to ((Allah)) Most Gracious: (come not near) if thou dost fear Allah."

    19. He said: "Nay, I am only a messenger from thy Lord, (to announce) to thee the gift of a holy son.

    20. She said: "How shall I have a son, seeing that no man has touched me, and I am not unchaste?"

    21. He said: "So (it will be): Thy Lord saith, 'that is easy for Me: and (We wish) to appoint him as a Sign unto men and a Mercy from Us':It is a matter (so) decreed."

    22. So she conceived him, and she retired with him to a remote place.

    23. And the pains of childbirth drove her to the trunk of a palm-tree: She cried (in her anguish): "Ah! would that I had died before this! would that I had been a thing forgotten and out of sight!"

    24. But (a voice) cried to her from beneath the (palm-tree): "Grieve not! for thy Lord hath provided a rivulet beneath thee;

    25. "And shake towards thyself the trunk of the palm-tree: It will let fall fresh ripe dates upon thee.

    26. "So eat and drink and cool (thine) eye. And if thou dost see any man, say, 'I have vowed a fast to ((Allah)) Most Gracious, and this day will I enter into not talk with any human being'"

    27. At length she brought the (babe) to her people, carrying him (in her arms). They said: "O Mary! truly an amazing thing hast thou brought!
    28. "O sister of Aaron! Thy father was not a man of evil, nor thy mother a woman unchaste!"

    29. But she pointed to the babe. They said: "How can we talk to one who is a child in the cradle?"

    30. He said: "I am indeed a servant of Allah. He hath given me revelation and made me a prophet;

    31. "And He hath made me blessed wheresoever I be, and hath enjoined on me Prayer and Charity as long as I live;

    32. "(He) hath made me kind to my mother, and not overbearing or miserable;
    33. "So peace is on me the day I was born, the day that I die, and the day that I shall be raised up to life (again)"!

    34. Such (was) Jesus the son of Mary: (it is) a statement of truth, about which they (vainly) dispute.

    35. It is not befitting to (the majesty of) Allah that He should beget a son. Glory be to Him! when He determines a matter, He only says to it, "Be", and it is.

    36. Verily Allah is my Lord and your Lord: Him therefore serve ye: this is a Way that is straight.

    Allah SW säger i koranen att vi SKA tro på Jesus:

    (Say ye: "We believe in Allah, and the revelation given to us, and to Abraham, Isma'il, Isaac, Jacob, and the Tribes, and that given to Moses and Jesus, and that given to (all) prophets from their Lord: We make no difference between one and another of them: And we bow to Allah (in Islam)." ) 2:136

    (O ye who believe! Believe in Allah and His Messenger, and the scripture which He hath sent to His Messenger and the scripture which He sent to those before (him). Any who denieth Allah, His angels, His Books, His Messenger., and the Day of Judgment, hath gone far, far astray. ) 4:136

    (And (Jesus) shall be a Sign (for the coming of) the Hour (of Judgment): therefore have no doubt about the (Hour), but follow ye Me: this is a Straight Way. ) 43:63

    Jag rekommenderar varmt en sida om just hur islam ser på Jesus:

    www.jesuswillreturn.com/

  • Svar på tråden Jesus i Islam!
  • Halal

    Fia sthlm

    ''Skulle vilja fråga en sak om eran tro.
    Jag har för mig att jag läst tidigare att ni tycker att man har rätt att stena någon för tex otrohet, hoppa jag har fel
    Men om det är så hur funkar detta isf, måste man ha vittnen till händelse osv och varför straffar man inte personen på annat vis tex böter exil ja du förstår vad jag menar? ''

    Ja det ar ett straff som kan utmatas enligt Shariah. Men det betyder inte att gemene man far ta lagen i sina egna hander och utdoma straffet. Det ar domstolen som gor det. Nar det galler aktenskapsbrott sa kravs det att 4 personer bevittnat sjalva akten, att de skyldiga ar muslimer, myndiga, vid sina fulla sinnens bruk bla. Bara det forsta kriteriet ar svart att uppna. Sex ar inget man skyltar med i Islam utan det ar nagot som bara beror de tva inblandande och handlar det dessutom om smusslande, som aktenskapsbrott ar, sa lar dom lasa in sig annu mera kan jag gissa. Stening galler i de fall de inblandade ar gifta pa annat hall.
    Detta straff ar ett ett straff som Allah SWT anser vara lampligt for brottet och darfor finns det. Det finns aven i GT som du kanske vet. Varfor straffet fortfarande kan utmatas beror pa att Islams budskap ar oforanderligt och vi manniskor kan inte och har ingen ratt att andra i det gudomliga budskapet.

  • RadixLecti

    Fia:

    "Har inte så stor koll på när eller hur det ändrades, men vet att det gjorde det."

    Nu måste jag fråga... Förbudet mot griskött hävdes alltså i.o.m. NT, tillsammans med i princip allt annat i GT, eller hur? Kristna ska koncentrera sig på NT?
    Och ändå håller Jehovas vittnen benhårt på saker som förbudet mot blodtransfusioner? Som står i (har jag för mig) exakt samma mosebok som grisförbudet?

  • elims

    Tänkte bara flika in att det_inte_är förbjudet att dricka vin enligt judendomen. såg att det tagits upp tidigare... Vin är den finaste drycken enligt judendomen och vinet (en silverbägare med vin) välsignar man speciellt vid varje judisk högtid, tex på sabbaten.
    Vad man däremot inte för göra att att dricka sig berusad, det är inte tillåtet att bli så full att man inte klarar av att ta ansvar för sina egna handlingar.

    Jag skulle därför tro att även Jesus drack vin...

  • Yaran

    elims

    Det vi skriver här ÄR om vad vi muslimer tror på, att berusande drycker som vin är inte tillåtet, så det är även otillåtet för kristna och judar att dricka vin ENLIGT islam. Vi tror INTE att profeterna drack vin från Adem till Muhammed SAW.

  • elims

    eh, ok yaran, men det var faktiskt du som drog upp en massa citat från ordspråksboken angående vin och det var någon annan som skrev nåt om att "jaha, jag visste inte att det förbjudet att dricka vin enligt judendomen" så det var därför jag skrev mitt inlägg.

    du kan gå tillbaka och kolla själv om du är osäker.

    Förstår förresten inte hur något kan vara förbjudet för en kristen/jude enligt islam??

  • Yaran

    elims

    Jag tror du har inte läst inläggen i ordning för hela resonemanget var om vad vi muslimer tror på. Och efter det citerade jag verser från bibeln om drickandet av vin. Du får gärna förklara de verserna :

    Ords 23:21 (ty drinkare och frossare blir utblottade, dåsandet klär dem i trasor.)

    Ords 23: ( Bli inte en sådan som dricker vin)

    Ords 20:1 (Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus.)

    Ords 31:4 ( Kungar anstår det inte, Lemuel, kungar anstår det inte att dricka vin, furstar inte att trakta efter rusdrycker, Ords 31:5 så att de dricker och glömmer lagen)

    Hos 4:11 (hor, Vin och druvmust gör mitt folk från vettet)

    "Förstår förresten inte hur något kan vara förbjudet för en kristen/jude enligt islam?? "

    Ja hur ska man förklara det, du vet att kristna tror på Jesus att han var Guds son men judar tror att det inte stämmer. Ungefär på samma sätt har vi det att vi tror att det inte var tillåtet för kristna och judar att dricka alkohol.

  • Halal

    Elims

    ''Förstår förresten inte hur något kan vara förbjudet för en kristen/jude enligt islam?? ''

    UTIFRAN Islams laror Elims. Utifran ISLAMS laror. Du maste tanka om nar du tittar in i en annan religions laror, inte ha pa dig dina glasogon, da kommer du inte forsta den lara som du soker inblick i.

  • elims

    Skrev ett inlägg inatt som tydligen inte kom med?blir hela tiden urloggad från Fl. jaja, försöker väl igen då.

    När jag läser ett inlägg där det står såhär:
    ?Hum... är det mot judendomen att dricka vin? Det visste jag inte?
    så tolkar jag det som att den personen tänker att judendomen förbjuder drickandet av vin, inte att den personen tänker det enligt islam är förbjudet för judar att dricka vin. Men jag såg nu att det var RadixLecti som skrivit det inlägget, så vi kan ju alltid ta och fråga honom vad han menade?!

    Verserna handlar om att man inte får dricka sig redlöst berusad, de handlar om hur en människa blir då. Och om man tar tex. versen i Ords 31:4 och tittat på vad det står i ursprungstexten, dvs på hebreiska, så står det faktiskt inte att det inte anstår kungar att dricka vin, utan det står att det inte anstår kungar att dricka_mycket_vin. Den exakta engelska översättningen av den versen (kap 31 vers 4) i min bibel lyder: ?It is not proper for king who belong to God, it is not proper for kings to drink much wine.?
    Verserna motsäger inte det faktum att det är tillåtet att dricka vin enligt judendomen.

    Din jämförelse med Jesus är märklig tycker jag. Det ena handlar ju om tro (att tro eller inte tro att Jesus var/är messias) och det andra handlar ju om lag/påbud (förbjudet eller inte förbjudet att dricka vin)
    Att säga att ??så det är även otillåtet för kristna och judar att dricka vin ENLIGT islam? skulle ju vara samma sak som att säga att enligt judendomen är det otillåtet för en muslim att tända ljus på sabbaten och att enligt judendomen är det otillåtet för en kristen att äta gris. var är logiken?

Svar på tråden Jesus i Islam!