• Anonym (farmaceut)

    Vad tror du att vi gör på apotek?

    ÄRLIGT TALAT...

    Det är sjukt, hur lite man vet om  vad apotekspersonal gör på ett apotek...
    Jag upplever kunder som VÄLDIGT STRESSADE. Många gånger ber de mig..."skynda på" de ska med buss, eller hinna till ngt annat
    Jag stressar på, för att det smittas av och sen om jag gör ett fel, så åker jag dit för felexpedition..
    Så jag har länge undrat, vad folk tror att vi gör..
    Tror ni att vi jobbar bara över disken och tar betalt..
    Vi råkar tänka en massa, medans vi håller på och fixar recept.....

    när man går till läkare, ber man dr skynda på för att ställa diagnos, för att man har bråttom? Självklart, kan man inte likställa dr jobb med mitt, men gör läkaren fel och jag missar det, så är det jag bl a som åker tid....
              

  • Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?
  • Oligopol
    Anonym skrev 2012-01-04 21:02:22 följande:
    Skumt. Kan inte längre få min medicin då ingen vill tillverka den men inte blev jag arg på den fantastiska personalen som talade om det.
    Är det skumt att andra reagerar på annat vis än du?
  • Hypnotica

    Senaste gången jag var på Apoteket och hämtade ut nya sömnmediciner, bad min farmaceut mig att sitta ner och så försvann hon. Jag väntade rätt länge och kunde inte riktigt förstå vad som tog sådan tid, men det visade sig när hon kom tillbaka att läkaren hade skrivit fel på receptet. Hon hade skrivit "i stämningsstabiliserande syfte" på insomningsmedicinen, och det var ju inte helt korrekt.

  • Hypnotica
    Oligopol skrev 2012-01-04 21:53:54 följande:
    Är det skumt att andra reagerar på annat vis än du?
    Det är skumt att bli arg på en helt oskyldig person?
  • Coyote

    Jag älskar "mitt" apotek, särskilt en kvinna där. Hon är helt enastående, hjälper till med allt som behövs, och allt som inte behövs också, påpekar saker som inte är uppenbara, men viktiga. Diskret och vänlig och har alltid ett leende till övers. De är också så rara där att om de inte har medicinen jag behöver hemma så ringer de runt till alla andra apotek i stan och kollar var det kan finnas så jag ska slippa springa runt och fråga, och de reserverar då till mig också.

    Ni är helt underbara och jag är imponerad av ert fantastiska tålamod!

  • RS89
    olleolle skrev 2012-01-04 20:05:11 följande:
    Hade folket på systembolaget jobbat like sakta som de på apoteket, så hade det blivit kravaller.
    HAHAHA jag dog lite av skratt... tycker du har rätt i övrigt. personalen på apoteket är så himla slöa, ser ut som att dem ska somna hela tiden. 
  • mamma till tre busungar

    Jag vet att ni gör mycket bra men en sak som stör mig är de farmaceuter som trots att jag säger att jag haft medicinen förut och inte behöver info föreläser  om den en lång stund ändå.....

  • Cicek

    Jag har träffat på jättebra farmaceuter, och idioter till farmaceuter. Vissa är jätteotrevliga och gör verkligen ingenting för att hjälpa. När jag äntligen lyckats ta mig till apoteket för att hämta ut ondansetron för att jag spydde som en gris och inte hade ätit eller druckit utan levt på dropp i 5 månader, så fanns det inte på första apoteket. Jag undrade om de kanske kunde kolla om det fanns på något av deras andra apotek men "nää det kan jag inte göra, du får springa runt själv" (jag spydde var 5 minut och hade absolut noll krafter). När jag sen kom till nästa apotek var det också slut, men då sa de åt mig att sätta mig ner medan de ringde runt och kollade tills de hittade ett apotek i närheten som hade det, då bad de personalen lägga undan det åt mig. Sen tog de mitt namn och telefonnummer och sa att de skulle lägga undan åt mig så fort de fick in sin nya leverans, så att det skulle finnas kvar tills jag behövde hämta ut det igen. Jag blev så lycklig!! :) Har aldrig träffat på så omtänksam apotekspersonal förut.

  • Anonym

    Den enda gång jag känt obehag på Apoteket var när det stod en man bakom disken med ett utpräglat arabiskt utseende! Jag är rädd för araber och han var sur och otillgänglig. Han fjäskar ju heller förstås inte för en kvinna?
    När man som kvinna ska hämta ut "känslig" medicin så är det obehagligt med stora svartmuskiga araber. Det tycker och känner jag!

  • Anonym (BM)
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-04 12:04:54 följande:
    Jag upplever kunder som VÄLDIGT STRESSADE...
    Jag stressar på, för att det smittas av och sen om jag gör ett fel, så åker jag dit för felexpedition..

    Vi råkar tänka en massa, medans vi håller på och fixar recept.....
    Tja, mina 'kunder' är också rätt stressade... de är rädda, gråter, kräks, vill skynda på med att skaffa epidural, svär, vill ha snitt och nej, det får heller inte smitta av sig på mig så jag gör fel. Och ja, jag måste också tänka en massa medan jag håller koll på blivande mor, far, journal och fosterljud...

    He he sorry TS, jag kunde inte låta bli  =) 
Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?