• Anonym (farmaceut)

    Vad tror du att vi gör på apotek?

    ÄRLIGT TALAT...

    Det är sjukt, hur lite man vet om  vad apotekspersonal gör på ett apotek...
    Jag upplever kunder som VÄLDIGT STRESSADE. Många gånger ber de mig..."skynda på" de ska med buss, eller hinna till ngt annat
    Jag stressar på, för att det smittas av och sen om jag gör ett fel, så åker jag dit för felexpedition..
    Så jag har länge undrat, vad folk tror att vi gör..
    Tror ni att vi jobbar bara över disken och tar betalt..
    Vi råkar tänka en massa, medans vi håller på och fixar recept.....

    när man går till läkare, ber man dr skynda på för att ställa diagnos, för att man har bråttom? Självklart, kan man inte likställa dr jobb med mitt, men gör läkaren fel och jag missar det, så är det jag bl a som åker tid....
              

  • Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?
  • Anonym (dsk)
    Anonym (Leg Apotekare) skrev 2012-01-08 19:56:28 följande:
    På mitt apotek har vi ofta problem med hemtjänsten då de kommer och ska hämta "något" men de vet inte vad. Det händer flera gånger i veckan och tar sån tid! De tror att det var en kräm. Vi letar och letar... tillslut får de ringa och fråga och då visar det sig att det var antibiotika..suck! Så det kan vara rörigt åt båda håll.
    Förstår att det blir rörigt om hemtjänst säger att de ska hämta ut kräm fast det är antibiotika som ska hämtas, blir ju heeeeelt fel!
    Vi brukar faxa mellan VC och hemtjänst för att få svart på vitt vad som behöver hämtas ut, eller om hemtjänst upptäcker att recept är slut så vet vi exakt vad som behöver ordnas förskrivning på. 
  • Anonym (farmaceut)
     
    Jag undrar lite varför folk alltid är så arga på apotek? Det känns som att personalen där får utstå ganska mycket..

    Jaaaa, vi får stå ut med ganska mycket. SJÄLVKLART är inte personalen alltid på topp heller. Det finns bra och det finns dåöigt personal. Jag vet med mig, att jag bemöter alla med ett leende och försöker göra det bästa för kunden...men ibland så spelar det ingen roll......
    Folk är som de är...
    Som ni vet, så måste vi fråga: Går det bra, att vi byter ut detta läkemedel mot billigare alternativ...
    OCH SOM VISSA BLIR ARGAAAAAAAAAAAAAA

    En del säger: Försök inte fiffla med detta nu, jag är inte försökskanin bla bla..

    Jag s*iter totalt i vad su väljer...
    Det är DU som ska betala extra och inte jag...
    men jag hatara att just ta upp denna disskusionen om byte, när man kan prata om andra viktigare saker; t ex om läkemedelsrelaterade problem...

    Läkare , ja de kommer undan med mycket idag. Jag beskyller dem, för att de är ibland(läs ofta) slarviga med att informera kunder om de läkemedel, de skriver ut och det går tyvärr, ut över oss :(
    Om varje läkare sa: Ni kommer bli erbjudna på apotek, alternativ till detta läkemedel och det är helt okej, inget som kommer påverka effekten...

    Detta hade underlättat....

                     
  • Anonym

    Förr när man gick på apoteket så satt det ofta en sur och ogin kärring där som tyckte att man störde!! Nu när man kommer till ett apotek så blir man vänligt bemött. Leende trevlig personal som slår knut på sig för att hjälpa till. Men jag undrar hur många apotek som kommer att försvinna för det känns som om det är en överetablering. Doc Morris slog på stort här i sundsvall men har nu fått bomma igen.

  • Dorian Ertymexx
    Severus skrev 2012-01-08 14:25:18 följande:
    Däremot är homeopatiska vätskor och piller rena skiten Bättre dricka ett glas vatten än kosta på såna bluffkurer Finns de som påstår det kan bota det ena än det andra Finns även de som säger sig må bättre av sockerpiller i div studier där några får verksamma substanser och några placebo Placeboeffekt helt enkelt

    Word. Det är kvarkillumination som gäller numera.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (också farmaceut)
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-18 18:03:41 följande:

    Jaaaa, vi får stå ut med ganska mycket. SJÄLVKLART är inte personalen alltid på topp heller. Det finns bra och det finns dåöigt personal. Jag vet med mig, att jag bemöter alla med ett leende och försöker göra det bästa för kunden...men ibland så spelar det ingen roll......
    Folk är som de är...
    Som ni vet, så måste vi fråga: Går det bra, att vi byter ut detta läkemedel mot billigare alternativ...
    OCH SOM VISSA BLIR ARGAAAAAAAAAAAAAA

    En del säger: Försök inte fiffla med detta nu, jag är inte försökskanin bla bla..

    Jag s*iter totalt i vad su väljer...
    Det är DU som ska betala extra och inte jag...
    men jag hatara att just ta upp denna disskusionen om byte, när man kan prata om andra viktigare saker; t ex om läkemedelsrelaterade problem...

    Läkare , ja de kommer undan med mycket idag. Jag beskyller dem, för att de är ibland(läs ofta) slarviga med att informera kunder om de läkemedel, de skriver ut och det går tyvärr, ut över oss :(
    Om varje läkare sa: Ni kommer bli erbjudna på apotek, alternativ till detta läkemedel och det är helt okej, inget som kommer påverka effekten...

    Detta hade underlättat....

          
    Håller med om detta. Det är inte mitt beslut vad kunden väljer, kunden får bestämma själv. Kunden blir dock ändå sur över att jag frågar. Kunden blir även sur för att den måste betala extra om den inte vill byta till billigare. (Vissa kunder säger till och med att de ska gå till ett annat apotek, som om det skulle hjälpa) Det är väldigt tröttsamt att behöva ha dessa ständiga diskussioner när man, som du skriver, skulle kunna prata om viktigare saker. 

    Håller också med om att läkare borde informera sina patienter bättre om att de kommer att få frågan på apoteket om de vill byta till billigare och att det går bra. Har dock även varit med om läkare, som sagt till patienten att vi kommer fråga på apoteket om det går bra, men att patienten ska säga nej, men läkaren har inte skrivit i receptet att läkemedlet inte får bytas ut, och så får kunden ändå betala extra. Där undrar jag verkligen hur läkaren tänker...
  • Anonym (också farmaceut)
    Anonym skrev 2012-01-19 05:33:35 följande:
    Förr när man gick på apoteket så satt det ofta en sur och ogin kärring där som tyckte att man störde!! Nu när man kommer till ett apotek så blir man vänligt bemött. Leende trevlig personal som slår knut på sig för att hjälpa till. Men jag undrar hur många apotek som kommer att försvinna för det känns som om det är en överetablering. Doc Morris slog på stort här i sundsvall men har nu fått bomma igen.
    Alltså. Vi ger den service vi kan till alla kunder. Dock tycker inte jag att vi slår knut på oss själva. Inte på mitt apotek iaf. Jag skulle gärna ge mycket mer service, men min arbetsgivare kommer med besparingskrav och krav på att varje kund inte får ta mer än fem minuter. Det dras ner på både personal och lager. Jag kan hålla med om att det är överetablerat. Mitt apotek ligger i ett köpcentrum, där finns även två andra apotek varav ett tillhör samma kedja som mitt apotek. Iofs praktiskt, då kunden inte behöver gå så långt om vi inte har en vara i lager. Men jag kan tycka att man kanske kunde låtit bli att öppna så många nya apotek och satsat mer på de befintliga apoteken och personalen som finns där. Då hade man kanske gått med mindre förlust än man gjort och sluppit dra ner på personal och lager och därmed kunnat behålla kunderna. Detta gäller inte bara min egen apotekskedja, utan alla. Just nu känns det mer som ett stort skämt. Man vill att vi ska ge kunderna en bra service, samtidigt vill man att vi minskar vårt lager, och man drar ner på personalen. Fast det är klart, finns inga varor i lager så behövs ju ingen personal, men vad är det då för mening att ens ha öppet?
  • Fia 28
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-18 18:03:41 följande:
    Jaaaa, vi får stå ut med ganska mycket. SJÄLVKLART är inte personalen alltid på topp heller. Det finns bra och det finns dåöigt personal. Jag vet med mig, att jag bemöter alla med ett leende och försöker göra det bästa för kunden...men ibland så spelar det ingen roll......
    Folk är som de är...
    Som ni vet, så måste vi fråga: Går det bra, att vi byter ut detta läkemedel mot billigare alternativ...
    OCH SOM VISSA BLIR ARGAAAAAAAAAAAAAA

    En del säger: Försök inte fiffla med detta nu, jag är inte försökskanin bla bla..

    Jag s*iter totalt i vad su väljer...
    Det är DU som ska betala extra och inte jag...
    men jag hatara att just ta upp denna disskusionen om byte, när man kan prata om andra viktigare saker; t ex om läkemedelsrelaterade problem...
                     
    Jag förstår inte varför de blir sura? Jag blev jätteglad senast då apotekaren frågade om jag ville byta till en billigare version av min svindyra medicin (som jag inte ens visste att fanns). Den andra var 1/3 av priset och fungerade lika bra, så ja tack!
  • Cristally
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 15:52:41 följande:
    fast det finns ju faktiskt folk som inte vågar fråga.. det är inte lätt att tala om för en vilt främmande att man inte kan läsa..

    Sen finns det också folk som tror sig veta ....

    Jag var tex jättesäker på att jag visste hur jag skulle ta en medicin jag fick under min ivf-behandling men fick veta av apotekspersonalen att jag skulle göra på ett annat vis, jag är jättetacksam för detta annars hade hela min behandling gått i stöpet....

    I andra länder är det mycket man får göra som man inte får göra här.. jag tycker du har en ganska trist syn på människor rent allmänt och du verkar inte ha förståelse för att alla inte funkar som du.

    SJÄLVKLART ska etiketterna klistras på eftersom det är så det SKA vara, rpecis som att momsen ska stå på alla kvitton och kunden ska upplysas om hur medicinen ska tas...

    du kanske ska åka till ett annat land och köpa medicin i fortsättningen. Jag hade tyckt det var mycket värre om personalen sket i att upplysa oss om effekterna och metoderna för medicinen, men uppenbarligen finns det folk till allt.

    VARFÖR är det så hemskt.. kan du motivera vad det är som är fel i att de ger dig instruktioner? Är det ditt ego? Din femåriga "Kan-själv" som protesterar"?? Det är väl bara att stänga öronen och inte lyssna om du nu kan allt så bra, och så bråttom att du inte hinner vänta medans de klistrar etiketterna kan du väl ändå inte ha
    Jämför med vilken affär som helst: du skall t ex köpa ett par byxor. Expediteten förvissar sig om att du verkligen kan dra upp gylfen och knäppa knappen själv! Eller Systembolaget: expediteten ger dig en lång föreläsning om hur skadligt alkohol kan vara och uppmanar dig att inte köra bil etc etc. Ja, listan kan göras hur lång som helst. Varför tror ju apotekspersonal att kunderna har ett IQ på 10????
  • Dorian Ertymexx
    Cristally skrev 2012-01-19 11:29:56 följande:
    Jämför med vilken affär som helst: du skall t ex köpa ett par byxor. Expediteten förvissar sig om att du verkligen kan dra upp gylfen och knäppa knappen själv! Eller Systembolaget: expediteten ger dig en lång föreläsning om hur skadligt alkohol kan vara och uppmanar dig att inte köra bil etc etc. Ja, listan kan göras hur lång som helst. Varför tror ju apotekspersonal att kunderna har ett IQ på 10????

    För att de fram till nyligen var offentliganställda förstås. Alla vet ju att om man jobbar offentligt så är man per automatik dummare än en kotte, latare en sengångare och mer inkompetent än en amöba. Juuuu!!! Flört
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?