• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • april12
    Zinfandel skrev 2013-05-04 22:40:19 följande:
    Varför har du tagit kortison så länge...? Just för att du tagit det så länge så kan det plötsligt ge symptom, var uppmärksam på varje förändring. Du kan även ta Levaxin varannan dag eller dela tabletterna om du vill ändra dosen. Skogsbruden: min dss drar ut IL jag inte behöver ur förpackningen och fyller på med saltlösning så att det blandas. Man kan även sätta saltlösningen i den ena ingången och IL i den andra om den är dubbelgrenad.

    Zinfandel skrev 2013-05-04 22:40:19 följande:
    Varför har du tagit kortison så länge...? Just för att du tagit det så länge så kan det plötsligt ge symptom, var uppmärksam på varje förändring. Du kan även ta Levaxin varannan dag eller dela tabletterna om du vill ändra dosen. Skogsbruden: min dss drar ut IL jag inte behöver ur förpackningen och fyller på med saltlösning så att det blandas. Man kan även sätta saltlösningen i den ena ingången och IL i den andra om den är dubbelgrenad.

    Jag började med kortison innan besöket hos dr D. dr d sa att fortsätt med kortison, men jag börjar undra också hur länge man kan knappra dessa tabletter då han även sa att vi inte skulle försöka denna månaden pga mitt höga TNf värde. Är det så att det inte ger effekt längre, efter ett tag? Eller hur menar du? Trodde jag åt det för att få ner tnf.. Vore det bättre att egentligen starta direkt om man blir gravid för min del.. Än att plötsligt höja upp dosen vid ev graviditet.. Jag har ju typ 1 diabetes också och får kämpa med mitt blodsocker / insulin pga kortisonet. Så egentligen vill jag ju inte alls äta det i onödan. Sitter på flyget hem, längtar tills hemma igen. Fortfarande känningar av levaxinet.. ( eller om det nu är kortisonet) för zinfandel du verkar tro det?? Antar att jag nog måste blanda in min diabetesläkare på måndag o berätta om incidensen, med ny ordination.. Tack än en gång zinfandel för tips o svar. Tack -Emmaoper
  • che71
    Snart lycklig skrev 2013-05-04 22:47:17 följande:

    Tack! Låtsas/intalar mig att jag föddes och lever på 1700-/1800-talet och kommer att lyckas trots hög ålder. Snart 47 år, men känner mig ibland som 85 och ibland som 25 år. Jag är nere i en riktig depp- och hopplöshetsperiod, då förra helgens resa till Aten blev lottlös, alla folliklar var tomma. Särskilt tråkigt då min sambo var med och det skulle varit den enda gången som vi skulle använt färska simmare. Dock lovar Dr D att det inte är sämre f oss med frysta. Vi gör ju alltid ICSI. Nya tag, men denna gång är det riktigt svårt att klättra upp igen. Förlåt negativt inlägg! Hoppas du och alla andra gravida och snart gravida i denna tråd mår bra och känner hopp. Kram. 
    usch va tråkigt Snart lycklig!
    stor kram till dig Hjärta
  • che71
    Zinfandel skrev 2013-05-04 12:16:03 följande:
    Allt kan påverka proverna, inget är exakt såvida man inte tar prover direkt ur biopsi.
    Endo diagnosticeras enbart 100% genom laporaskopi. På mig upptäcktes det först då och gissa hur många vul jag har gjort...
    2 år sen är jääääättelängesen i dessa sammanhang. Du ska ta sköldkörtel, prolaktin, D-vit osv.
    JA, både diskbråck, eksem och magproblem (IBS? Kan också vara endo, även ryggen kan faktiskt vara endo) är klassiska immunologiska symtom och särskilt eksemet är säkert anledningen till TNFet.


    Vissa prover ingick också i missfallsutredningen i början av September förra året.
    Men jag ska ringa CURA o hoppas att de har en gynekolog nu, för innan var det en sjukskriven, o ingen vikarie.
    Får hoppas att de är villiga att 1. ta hormonprover 2. cellprov  3. ge mig recept på progesteron till nästa graviditet

    Ja, men man kan väl inte bara be att få en laparoskopi precis?! Mina IBS liknande besvär yttrar sig som uppblåst mage direkt efter matintag ibland, några gånger i veckan, ibland värre än annars.
    Jag tänkte försöka prova glutenfri kost(svårt när man som jag är galen i mackor, pasta, havregynsgröt, kakor!!)

    Ryggbesvären började ca 2 månader efter första missfallet o jag trodde först att jag hostat sönder något i samband med värsta influensan (som jag i sin tur trodde orsakade missfallet?) för jag fick så ont o var helt stel i ryggen efter ca 5-6 timmar i sängen. Ny säng inköptes, men det blev inte bättre, gick till VC läkare o de tog reumatiska prover men det var ju bara efter ca 2-3 månaders besvär o det kan vara alldeleles för tidigt att se på prover då...så jag tror tyvärr att ryggvärken på morgonen (som blev mycket bättre av cortison nu under graviditeten) är början på Bechterews sjukdom...har provat kiropraktor utan resultat, samt flera sjukgymnaster inkl akupunktur...inget hjälpte..men cortison hjälpte.

    Tomatjuice är inhandlat efter tips här. Varför kan det hjälpa mot ett högt TNF förresten, funkar även tomater ?
    Vad mer ska jag tänka på för att få ner mitt TNF?
    Glutenfritt, tomatjuice, fiskolja för Omega3 ?

    Hoppas få telefonkonsultation med Dr D i veckan, har så många frågor!
  • mumwannaB

    Che: Tomat innehåller lykopen som kan bidra till att sänka TNF. Värmebehandling ger en högre åtkomst till lykopen. Därför ger alla sorters behandlad tomat typ puré o juice högre halt än färska tomater.

    Jag försöker även undvika transfetter. Har slutat med mina älskade chips :(

  • Zinfandel
    april12 skrev 2013-05-05 16:20:10 följande:


    Jag började med kortison innan besöket hos dr D. dr d sa att fortsätt med kortison, men jag börjar undra också hur länge man kan knappra dessa tabletter då han även sa att vi inte skulle försöka denna månaden pga mitt höga TNf värde. Är det så att det inte ger effekt längre, efter ett tag? Eller hur menar du? Trodde jag åt det för att få ner tnf.. Vore det bättre att egentligen starta direkt om man blir gravid för min del.. Än att plötsligt höja upp dosen vid ev graviditet.. Jag har ju typ 1 diabetes också och får kämpa med mitt blodsocker / insulin pga kortisonet. Så egentligen vill jag ju inte alls äta det i onödan. Sitter på flyget hem, längtar tills hemma igen. Fortfarande känningar av levaxinet.. ( eller om det nu är kortisonet) för zinfandel du verkar tro det?? Antar att jag nog måste blanda in min diabetesläkare på måndag o berätta om incidensen, med ny ordination.. Tack än en gång zinfandel för tips o svar. Tack -Emmaoper
    Hmmm, långvarigt bruk är inte super men det är iofs en låg dos. Det tvistas en del om det där, en del sätter in en "chockkur" runt ÄP/ÄL (runt 15 mg) och en del vill hålla en lång upp- & nertrappning. Ja, du får det absolut för att få ner TNF, ska du testa om det? Varför kroppen plötsligt reagerar mot ett läkemedel kan bero på många olika saker och det kan såklart vara en kombo av medicinerna men jag tror mest på Levaxinet ändå. Ja, jag tycker absolut du ska kontakta din diabetesläkare imorrn.
  • Solkattan

    Är inte Aten patient ännu.. men har ändå en fråga till er proffs här inne. Hur sjutton ska jag bete mig för att få ut Fragmin till nästa fet försök ? Har precis tvingats ut i kylan ifrån landstinget o kontaktade förra veckan ett privat alternativ här i stan inför nästa fet. Men blev så himla skeptisk när sköterskan jag fick prata med sa "när du får omslag ringer du bara till din ivf klinik.. inte behöver du komma till oss för nåt ultraljud. Och de mediciner jag frågade om tyckte hon jag skulle kontakta akademiska för att få. Och akademiska nekade mig tidigare Iår med motivering.. "nä, så gör inte vi". Så nu står man här o ska förhoppningsvis göra fet i slutet på maj. Precis börjat blöda idag på ruvardag 12 ... Så nu spar jag på Fragminet (8 st ), trombylen o progesteronet till nästa försök. Nån som har över o vill sälja.. ? Eller som kan tipsa om site på nätet..? Eller möjligen ge mig nummer till villig läkare (som kan skriva ut )... Tacksam för svar!

  • Skogsbruden

    Che71: Nu är jag absolut inte någon expert på sjukdomar, men jag har ganska bra erfarenhet av vad stress gör med kroppen. Jag såg att du trodde att du kunde ha Bechterews sjukdom, och jag säger inte att det är så, men min kompis blev diagnostiserad med både det och fibromyalgi. Hon kunde i princip inte gå på flera år. Men sedan lämnade hon ett destruktivt förhållande och allt försvann på någon månad. Läkarna vägrade erkänna att det hänt eftersom det är kroniska sjukdomar. Samma sak med mig. Jag har också haft sådan ryggvärk i perioder så jag knappt kunnat gå, men det kan vara binjurarna som spökar eftersom de tar så mycket stryk vid stress. Jag har också en kronisk sjukdom, endometrios, som för 6 år sedan höll på att ta livet av mig. Vid operationen för 2 v sedan visade det sig att den gått tillbaka utan konventionell medicin. Läkaren fattade ingenting. men stressen i mitt liv har minskat trots allt det här så jag är inte jätteförvånad. Ett missfall, speciellt om man har svårt att få barn är ju en enorm stress, så det vore ju inte konstigt om du reagerade starkt på det. läkarna är snabba att måla fan på väggen om de inte vet hur de ska behandla något. De flesta accepterar fortfarande inte kopplingen mellan stress och kroppsliga besvär fullt ut. Jag vill bara trösta dig med att det inte behöver vara livslångt. men det kan vara bra att göra så mycket man kan för att minska stressen i sitt liv och försöka vara snäll mot sig själv (lättare sagt än gjort, jag vet). kram och lycka till i fortsättningen

  • che71
    Skogsbruden skrev 2013-05-06 08:03:23 följande:
    Che71: Nu är jag absolut inte någon expert på sjukdomar, men jag har ganska bra erfarenhet av vad stress gör med kroppen. Jag såg att du trodde att du kunde ha Bechterews sjukdom, och jag säger inte att det är så, men min kompis blev diagnostiserad med både det och fibromyalgi. Hon kunde i princip inte gå på flera år. Men sedan lämnade hon ett destruktivt förhållande och allt försvann på någon månad. Läkarna vägrade erkänna att det hänt eftersom det är kroniska sjukdomar. Samma sak med mig. Jag har också haft sådan ryggvärk i perioder så jag knappt kunnat gå, men det kan vara binjurarna som spökar eftersom de tar så mycket stryk vid stress. Jag har också en kronisk sjukdom, endometrios, som för 6 år sedan höll på att ta livet av mig. Vid operationen för 2 v sedan visade det sig att den gått tillbaka utan konventionell medicin. Läkaren fattade ingenting. men stressen i mitt liv har minskat trots allt det här så jag är inte jätteförvånad. Ett missfall, speciellt om man har svårt att få barn är ju en enorm stress, så det vore ju inte konstigt om du reagerade starkt på det. läkarna är snabba att måla fan på väggen om de inte vet hur de ska behandla något. De flesta accepterar fortfarande inte kopplingen mellan stress och kroppsliga besvär fullt ut. Jag vill bara trösta dig med att det inte behöver vara livslångt. men det kan vara bra att göra så mycket man kan för att minska stressen i sitt liv och försöka vara snäll mot sig själv (lättare sagt än gjort, jag vet). kram och lycka till i fortsättningen
    Tack!
    Jo stress är svårt att undvika, både i jobbet o nu i samband med alla missfall o den oron.
    För 4 år sen blev jag lämnad efter ett långt förhållande, han var otrogen med en kollega.
    Det var förstås en mycket jobbig tid o jag trodde knappt att jag skulle överleva.
    Men så träffade jag kärleken igen o vi är lyckliga, passar så bra ihop, har så roligt, o vi vill bägge ha barn.
    Jag är sätt bra på att koppla av när jag är ledig, läsa, promenera o njuta av solen!

    Ingen läkare har sagt detta om Bechterew men en sjukgymnast, o jag har inte sökt igen pga att jag inte kan göra någon behandling ändå nu när vi försöker få barn.
  • che71
    mumwannaB skrev 2013-05-05 20:23:54 följande:
    Che: Tomat innehåller lykopen som kan bidra till att sänka TNF. Värmebehandling ger en högre åtkomst till lykopen. Därför ger alla sorters behandlad tomat typ puré o juice högre halt än färska tomater.

    Jag försöker även undvika transfetter. Har slutat med mina älskade chips :(
    Tack snälla så vet jag!
    kram
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!