• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Zinfandel

    Robsab: beklagar verkligen

    Vilaa: nejnej så skulle det inte gå. Hoppas så ni finner en väg tillbaks till varann. <3

    Linnea: det är jättesvårt att råda om, det är så olika för alla. Men jag tror tyvärr inte det är en vinst ju mer man tar, man ska ta det man behöver ta och inte för att alla andra tar det. Så först ska man nog komma fram till vad och varför och vad målet är (bortsett från graviditet såklart..,). Jag tar t ex inte samma alltid, det beror på väder & vind, hur jag mår, hur livet ser ut, var i behandling jag är osv. Så man ska nog känna sig för innan en näve piller åker in

  • Snart lycklig

    Ego: TD imorgon. Har ingen lust alls att ta blodprover imorgon, då jag är helt säker på negativt resultat. Inget påminner om förra ruvningen, absolut inga dragningar runt livmodern, det som gav mig hopp och var helt nytt för mig förra gången. Har bara ömma bröst som jag fick senare förra gången (närmare den tid hcg antagligen började gå ner), och som jag ibland brukar ha innan mens. Svettats som en gris, dag och natt, under helgen, men är ju fullproppad med immunmediciner, så vi kan ju inte tillsätta mera.

    Det är bara att konstatera att vår "jättesatsning" inte gick ända in i mål. Har inte orkat ta ngt hemmatest.

    Mycket ledsen.

  • Snart lycklig
    Vilaa skrev 2014-07-26 13:11:45 följande:

    Hej alla... Har varit borta från tråden och kommer nog fortsätta vara det ett tag. Mannen vill inte längre :( vi har tillfälligt gått i sär och så får vi se hur det blir längre fram. Jag är ändå glad över att jag gjort grekland och operationen och kände mig mer peppad än någonsin men tydligen var det inte samma känslor för sambon. Depp här, orkeslös och less. Kommer tillbaks när jag orkar och har något att skriva om. Blir det fortsatt isär blir det ju inga barnförsök heller så att säga, så då måste jag koppla bort det här. Ett medicinskåp fyllt med bredden och allt fixat för droppet och äntligen så allt var på plats så bara slog olyckan ner. Ensamstående? Vi får se.. Kram till er alla som kämpar, får negativa och positiva besked. Verkligen, ta hand om er.


    Usch, blir så ledsen av att läsa ditt inlägg. Jag känner så för dig. Lider verkligen med dig. Jag hatar när tajming blir så fel. Har upplevt det hela tiden i mina barnförsök. Allt har liksom blivit några steg for sent hela tiden. Jag hoppas att ni kan komma närmare varandra igen efter en paus. Visst är det väl så att ni har ett gemensamt barn sedan innan? Stor kram.
  • Ingrid1989

    Hej alla!

    Var ett tag sedan jag kikade in nu. Mycket som hänt. Ledsen för så mångas skull här :(

    Mitt liv är det mycket i just nu... Och många tankar.

    Imorgon öppnar Falun igen.

    Jag har inte fått svar på blodproverna på nk-celler eller amh värden eller fsh/tsh än. Kanske att man får det inorgon månne??

    Läkaren sa åt mig att äta predenisolon MINST en månad innan nytt försök. Kom på att jag nu ätit i fyra veckor men kommer inte göra ivf än på någr månader. (Varför skriver jag snart)

    Fråga: kan kroppen "bli van" predenisolon? Det är bara 5mg. Detta skall vid nästa ivf sedan ökas succesivt

    Jag fick igenom min begärnan om titthåls op av livmoder. Den skulle göras i slutet av augusti men vi gifter oss 30/8 så sa åt dem att ta detta i beaktning.

    Hur fungerar det efter? Ont? Infektionsrisk? Vill veta allt!!

    Hur "snabbt" efter bör man göra ivf??

    Vi ska på bröllopsresa 6/11.

    Ivf före eller efter? (Korta metoden)

    Mycket i huvudet nu. Glad jag fick igenom op men samtidigt orolig.

    Dessutom upptäckte jag att bim kommer vara samma dag som bröllopet. Jag har fått primolut nor utskrivet.

    Kan det vara smartare att skjuta på cykeln FÖRE bröllopet. Så slipper man knapra piller då? Jag blir lite stingslig av dem ;)

    Mååånga frågor. Sorry! Men vänder mig till experterna mitt i nstten då tankarna blir för många.

    Kram på ef

  • Zwillinge86

    Hej Ingrid, kul att se dig igen! Har tyvärr inga svar på dina frågor (men det finns det säkert andra som har) utan jag ville mest hälsa dig välkommen tillbaka :)

  • Zwillinge86

    Vill börja med att beklaga de minus och tråkiga livssituationer vi fått ta del av i tråden den senaste tiden. Önskar att vi alla förr eller senare uppnår det efterlängtade målet. Ber om ursäkt i förväg då mina problem känns väldigt bagatellartade i jämförelse, men då jag känner mig lite villrådig vänder jag mig ändå till er för lite input.

    Är på cd20 idag och ägglossningen lysen återigen med sin frånvaro. Detta är 3:e cykeln i rad och då har jag ändå tagit dubbel pergo-kur. Känner mig stressad över att mina förutsättningar för spontant graviditet stadigt försämrats sedan missfallet i vintras. Kan det vara så illa tror ni, att de svenska läkarna har rätt att allt beror på min låga äggreserv? Bör jag "ge upp" och istället invänta den ÄD som landstinget erbjuder inom ett år? Min tanke var att på egen hand göra en mild stimulering (japaner) nästa cykel, men det kanske inte är någon ide nu när ÄL ej fick någon skjuts av pergo.....

    Har pratat med D om situationen och han uppmuntrar fortfarande till tålamod då den rätta cykeln kommer. Jag får dock känslan av att även han börjar tvivla :( jag menar hälften av immunsupporten "brinner ju liksom inne" varje månad nu när jag inte får ÄL. Jag hinner ta AC, omega3 och kortison men IL, trombyl och fragmin ska jag ju börja med först efter ÄL och ändå menade D att behandlingen i mitt fall är att stabilisera kroppen långsiktigt men frågan är hur stor effekt behandlingen har när den bara blir halvdan!? Tycker ni att jag ska köra hela paketet med dropp och allt även fast jag inte ägglossar för att få effekten? Just nu tar jag inte ens några blodprover då det känns meningslöst att stressa ihop det när jag ändå inte kan bli gravid.

    Jag lyfte funderar på ivf till årskiftet då vi till vintern kört immunsupport lite drygt ett år. Jag vet att jag att jag kommer att vara sjukt stressad om inget händer de kommande månaderna, så att ha en plan B lugnar mig (men stressar sambon). D var hur som helst positiv till de tankarna....

    Förlåt för ett långt ego-inlägg, vet att ni har fullt upp med ert eget. Behövde nog mest skriva av mig för att skapa lite ordning i tankar och känslor.

  • Katt12

    LinneaSvea, jag är som du, känner redan några dgr e ÄL att det inte tagit sig... En sak jag funderar på bara: om man tycker sig känna redan e 3-4 dagar vid hemmaförsök att det är kört, så är man ju i ett läge där man vid motsvarande tidpunkt vid en IVF behandling m blasto inte ens skulle gjort ET ännu? Hur kan kroppen signalera ett misslyckat hemmaförsök så tidigt, långt innan en implantation skulle skett om det hade gått vägen? Jag förstår inte riktig hur kroppen funkar här, den borde ju vara ovetande och beredd på att ta emot ett befruktat ägg vid den tidpunkten i processen om ni förstår hur jag menar? Ngn som vet hur det hänger ihop?

    Stort lycka till idag, SL!!

  • lillebob

    Zwillinge-vi sitter i exakt samma situation! För 1år sedan jag var gravid senast och dr d tror att det skulle fungera på egen hand, vilket det inte verkar göra även med all medicinering + pergo mm. Vi har beslutat att köra ivf till hösten m äggplock till frysen hos dr d....har skjutit på det länge och hoppats på spontan graviditet, vilket tyvärr inte verkar fungera!!! Är precis som dig, ville ha en plan b, så jag kan fortsätta kämpa!

  • trex2013
    RobSab skrev 2014-07-25 23:59:26 följande:

    Hej alla kära här inne.
    Idag varvår testdag och det var ett solklart minus.
    Vi gjorde fbc


    Åh vad ledsamt! :( Stor kram
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!