• Anonym (levavidare)

    Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann

    Min man (vi har en 18 år lång relation) fick en livskris och hade en några månader lång hemlig affär med hela "kitet" som välte hela förhållandet över ända. Äktenskapet fick sig en rejäl törn men vi har barn, och efter övervägande (ett halvår), så beslöt vi att fortsätta. Skadan blev dock rejäl för min del. Jag är inte trygg i relationen och litar inte alltid på vad han säger (vilket jag alltid gjorde förut). Ibland kan jag få ångest över att jag blir lurad igen, bara att han är skickligare denna gång. Lika ofta som jag tror på att han gjort ett "brutalt misstag" när han var vek och feg. Min man hoppas dock att det ska bli bättre, och att tiden ska få den här dumheten att blekna i framtiden. Har ingen aning, men att bryta upp 18 års bygge och lämna någon som fortfarande har många egenskaper jag tycker om, känns inte ok alls. Vill inte ge upp än men otroheten har fått mig, världens trognaste, att bete mig annorlunda och jag är mycket mer uppmärksam för andra män som visar mig intresse (dock fortfarande se men inte röra). Det känns som ett sätt att "må bra" i all känsla av svek och jag tror att det är ett sätt att inte gräva ner sig. Någon som känner igen sig och vill utbyta tankar...? 

  • Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann
  • Anonym (Kämpe)
    Anonym (levavidare) skrev 2012-07-23 21:51:49 följande:
    Hej vännen, var det länge sedan det hände...? Du, jag tycker du ska öppna dig för några nära vänner, eller en syster, bror i förtroende ungefär som här - drick lite vin (eller varför inte mycket...=) och älta på, det gr mer nytta än att hålla inne med skräpet. Du måste låta processen ha sin gång - och som en av mina vänner sa nyligen - X, du kommer att gå ut starkare än någonsin ur detta - när du är färdig.

    Kram - jag är på din sida - vad behöver du - känn efter.Hjärta
    Ungefär ett år sedan.. min bästa kompis lyssnar och lyssnar hur mycket som helst och jag älskar henne över allt annat för det. Hon tycker att jag är så stark som orkar ens försöka stanna och reda ut allt. Tror vi skulle behöva gå till terapeut igen ett tag, han och jag... måste orka dra i det bara.
    Anonym (I nöd och lust) skrev 2012-07-24 01:41:59 följande:
    Att ibland tappa fotfästet och nästan drunkna i känslor, av mer negativ sort... hur länge orkar man med det.
    Som nån skrev tidigare, Andas... det känns som man glömmer det ibland.

    Jag famlar efter halmstrån... vill inte släppa taget, fast en del av mej känner att jag inte kommer att bli lycklig på detta sätt.
    Jag vill ju leva tillsammans, med våra barn... andra på väg...
    Vill bara gråta nu....

    Hoppas morgondagen blir bättre!
    Det är lika dumt att hålla kvar i någon som gör en illa som att släppa taget om någon man alltid velat ha... någonstans har man kanske en gräns, men tills man når den får man nog försöka ta sig framåt ändå. Man orkar det man måste orka och klarar mer än man tror.
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (I nöd och lust) skrev 2012-07-24 01:41:59 följande:
    Det känns som det är sååå vanligt med att partnern går bakom ryggen, och är otrogen på något sätt... känns som jag förlorar tron på att någon gång få vara riktigt lycklig.
    Att ibland tappa fotfästet och nästan drunkna i känslor, av mer negativ sort... hur länge orkar man med det.
    Som nån skrev tidigare, Andas... det känns som man glömmer det ibland.

    Jag famlar efter halmstrån... vill inte släppa taget, fast en del av mej känner att jag inte kommer att bli lycklig på detta sätt.
    Jag vill ju leva tillsammans, med våra barn... andra på väg...
    Vill bara gråta nu....

    Hoppas morgondagen blir bättre!

    kram på er
    Så känner jag med... stanna och veta att man aldrig kan bli "riktigt" lycklig, eller släppa och chansa och hoppas på något bättre... det går väl till en gräns... om vi nu försöker tills vi/jag känner att det inte är värt det längre, då vet vi iaf att vi har provat en andra gång, men inte fick till det ändå... den dagen barnen sedan kommer att fråga och ifrågasätta kan iaf jag med gott samvete ärligt säga: "Pappa och jag försökte, men det gick verkligen inte...."
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Jag med) skrev 2012-07-24 18:45:08 följande:
    Så känner jag med... stanna och veta att man aldrig kan bli "riktigt" lycklig, eller släppa och chansa och hoppas på något bättre... det går väl till en gräns... om vi nu försöker tills vi/jag känner att det inte är värt det längre, då vet vi iaf att vi har provat en andra gång, men inte fick till det ändå... den dagen barnen sedan kommer att fråga och ifrågasätta kan iaf jag med gott samvete ärligt säga: "Pappa och jag försökte, men det gick verkligen inte...."
    Ja, närmare min egen sanning än så kan det nog inte bli. Jag tänkte i kväll när vi satt hos vänner och sneglade på min man under samtalet och middagen att det blir nog svårt detta i framtiden, för jag kände inte att jag tyckte om honom (fast den känslan växlar...), det är som om vi håller kvar i hela familjekonstellationen för att den behövs för barnen och så tänker jag på alternativet, att hitta någon som känns trygg och som i en relation kan ge en verklig känsla av kärlek (istället för att vänta på att reparationen ska bli klar och en sorts ny kärlek eller vad det nu blir ur kaoset som varit). Vet inte ens om det är möjligt att reparera. Ja, vänner jag tror att jag kommer närmare och närmare en verklighet som är mer svart och vit än gråzon (som den varit hittills. Jag vill vara lycklig med mina barn, inte uppoffrande ....få se hur länge denna känsla hänger i.
    Kram/TS
  • Anonym (levavidare)
    Anonym (Kämpe) skrev 2012-07-31 08:45:49 följande:
    Lek med tanken att han sviker er igen. Vad gör ni?
    Hej "Kämpe"

    Den tanken har jag lekt med av och till sedan i höstas, saken är den att ordspråket "first cut is the deepest" är väldigt användbart i det här sammanhanget. Jag tror redan nu att jag är avtrubbad efter all smärta som har bearbetats av och an efter avslöjandet för snart ett år sedan. Förmodligen är det någon slags själslig skyddsmekanism, men jag tror att jag skulle tänka att "ja, helt förvånad är jag ju inte...", självklart bli ledsen  - men min värld skulle inte vältas över ända som den först gjorde i höstas. En orsak till den reaktionen är ju också att man inte är lika hängiven relationen (än), som tidigare - det vågar man inte...(än). Sedan skulle jag nog till slut inse mitt eget bästa och söka upp en genuint trygg kärleksrelation (välja länge och väl, sålla hårt - och förmodligen välja vad jag bedömer är ett "säkert kort" när det gäller otrohet), där jag kan leva i lugn och ro.

    Kram TS
  • Mallan1987

    Det har nu gått 2 år och 3 månader sen han berättade och som levavidare skriver, man blir aldrig lika hängiven sin relation som innan. Först kämpade jag som ett djur efter det men har nu insett att hans svek gjort mig till en lite hårdare person. Jag älskar min man och lever kvar med honom men hängivenheten till vårt äktenskap är bara hälften av vad det var innan. Däremot är hans hängivenhet oss tredubbelt vad den var innan och han kämpar och stretar på för ett bra äktenskap. Det oket låg på mina axlar förut. Kanske nån dag kommer vi dela på tyngden men det tror jag inte tyvärr. Den som bedrar får bära både hundhuvudet och ansvaret för den fortsatta relationen så länge som relationen håller

  • Anonym (lurad)

    Vilken bra tråd! Den sätter verkligen fingret på de tvetydiga känslor man har inom sig efter att ha blivit utsatt för en otrohet.

    För snart fyra månader sedan kom det fram att min sambo sedan 3,5 år varit otrogen mot mig i samband med sina resor till hemlandet. Han har då umgåtts med sitt ex och vid flera tillfällen haft sex med henne. De har visserligen olika versioner av hur djupgående relationen har varit, men de är överens om att de har träffats varje gång han varit "hemma" och att de senaste gången, för 4 månader sedan, hade någon form av sex. De var ett par när vi träffades och hon väntade på att han skulle komma hem och gifta sig med henne. Till mig sa han att han var singel och jag hade ingen anledning att ifrågasätta det när vi började träffas.

    Det har verkligen varit ett helvete. Hela min tillvaro har vänts uppchned och jag vet fortfarande inte om jag är beredd att ge honom en andra chans. De tre första månaderna bodde vi tillsammans men nu bor han sedan en dryg månad hos en vän medan jag är kvar i lägenheten. Jag har börjat gå i terapi och vi har bokat tid på familjerådgivningen. Jag tvivlar inte på att han vill vara med mig och att han älskar mig. Han är otroligt ångerfull. Frågan är om jag vill vara med honom.

    Många har skrivit om behovet av att flirta med andra och få bekräftelse av andra män - det har alltid varit mitt beteende när jag har lämnat en relation...och det har i många fall lett till att jag inlett relationer av fel skäl. Denna gång har jag självklart haft behov av bekräftelse, men jag har inte gjort något av det. I stället har jag börjat jobba med min självkänsla (som har fått en rejäl törn). Jag försöker lära mig att känna ett värde i mig själv och att jag inte behöver en man vid min sida för att känna mig hel. Jag vill först och främst vara trygg i mig själv innan jag går vidare i en relation.

    Jag älskar fortfarande min sambo. Men jag är rädd för att det inte är tillräckligt. Han har visat så många obehagliga sidor av sig själv i samband med detta. Han har dragit upp saker för att ställa mig i sämre dager, som inte har alls med otrohet att göra. Och hans familj och många av hans bekanta har lagt sig i och kan inte förstå varför jag har så svårt att förlåta detta. De kan inte förstå att jag behöver tid för mig själv och funderar på om jag kanske har hittat någon annan.

    Hur ser ni andra på att utomstående lägger sig i?

    Jag har hållt det hela till en begränsad krets av människor som jag vet kommer respektera mitt val, vad det än blir. Men jag blir så förbannad på sambon som har spridit ut det till hela sin familj, alla sina arbetskamrater och övriga bekanta...jag blir förbannad på att de tycker att jag gör en för stor grej av det.

    Jag har rätt till mina känslor. Och jag vill inte kompromissa med mig själv i detta. Ingen kommer att bli lycklig av det.

  • Anonym (levavidare)
    Anonym (lurad) skrev 2012-07-31 12:39:43 följande:
    Vilken bra tråd! Den sätter verkligen fingret på de tvetydiga känslor man har inom sig efter att ha blivit utsatt för en otrohet.

    För snart fyra månader sedan kom det fram att min sambo sedan 3,5 år varit otrogen mot mig i samband med sina resor till hemlandet. Han har då umgåtts med sitt ex och vid flera tillfällen haft sex med henne. De har visserligen olika versioner av hur djupgående relationen har varit, men de är överens om att de har träffats varje gång han varit "hemma" och att de senaste gången, för 4 månader sedan, hade någon form av sex. De var ett par när vi träffades och hon väntade på att han skulle komma hem och gifta sig med henne. Till mig sa han att han var singel och jag hade ingen anledning att ifrågasätta det när vi började träffas.

    Det har verkligen varit ett helvete. Hela min tillvaro har vänts uppchned och jag vet fortfarande inte om jag är beredd att ge honom en andra chans. De tre första månaderna bodde vi tillsammans men nu bor han sedan en dryg månad hos en vän medan jag är kvar i lägenheten. Jag har börjat gå i terapi och vi har bokat tid på familjerådgivningen. Jag tvivlar inte på att han vill vara med mig och att han älskar mig. Han är otroligt ångerfull. Frågan är om jag vill vara med honom.

    Många har skrivit om behovet av att flirta med andra och få bekräftelse av andra män - det har alltid varit mitt beteende när jag har lämnat en relation...och det har i många fall lett till att jag inlett relationer av fel skäl. Denna gång har jag självklart haft behov av bekräftelse, men jag har inte gjort något av det. I stället har jag börjat jobba med min självkänsla (som har fått en rejäl törn). Jag försöker lära mig att känna ett värde i mig själv och att jag inte behöver en man vid min sida för att känna mig hel. Jag vill först och främst vara trygg i mig själv innan jag går vidare i en relation.

    Jag älskar fortfarande min sambo. Men jag är rädd för att det inte är tillräckligt. Han har visat så många obehagliga sidor av sig själv i samband med detta. Han har dragit upp saker för att ställa mig i sämre dager, som inte har alls med otrohet att göra. Och hans familj och många av hans bekanta har lagt sig i och kan inte förstå varför jag har så svårt att förlåta detta. De kan inte förstå att jag behöver tid för mig själv och funderar på om jag kanske har hittat någon annan.

    Hur ser ni andra på att utomstående lägger sig i?

    Jag har hållt det hela till en begränsad krets av människor som jag vet kommer respektera mitt val, vad det än blir. Men jag blir så förbannad på sambon som har spridit ut det till hela sin familj, alla sina arbetskamrater och övriga bekanta...jag blir förbannad på att de tycker att jag gör en för stor grej av det.

    Jag har rätt till mina känslor. Och jag vill inte kompromissa med mig själv i detta. Ingen kommer att bli lycklig av det.
    Hej!
    Ja, sannerligen - du har verkligen rätt till dina känslor i detta. Många här har lagt ner stor hängivenhet i sina relationer innan otroheten, beviset är den kränkning som många beskriver. Det är viktigt att bygga sin självkänsla - verkligen. Och bra tänkt att stärka den rejält innan man går in i en ny relation - om det blir så till slut. Jag tror jag skrev någonstans att ibland är kränkningen av självkänslan så djup efter ett sådant här svek, att man liksom bara behöver hitta något att "dra sig upp med ur avgrunden" innan man börjar jobba på allvar med sig själv och såren man har. Det är väl där de "manliga bekanta" kommer in i bilden. Det är viktigt att inte känna skam eller skuld för att man vill ha omedelbar bekräftelse, men försöka tänka klokt så att man inte förstör något för sig själv. Flirt är stort ok - skulle jag säga. Herregud, i sammanhanget är det ju en droppe i havet. Jag hade ingen som självmant la sig i, tyvärr hade vi en äkta man på andra sidan spelplanen som var galen av svartsjuka och såg till att informera där det gick (för att skada min man antar jag...). Det var fruktansvärt i det som redan var svårt nog att hantera. Jag brottas varje dag med frågan om det är värt att stanna. antar att jag befinner mig mitt i bearbetningen fortfarande ...?
    /TS
  • Anonym (levavidare)
    Mallan1987 skrev 2012-07-31 12:23:41 följande:
    Det har nu gått 2 år och 3 månader sen han berättade och som levavidare skriver, man blir aldrig lika hängiven sin relation som innan. Först kämpade jag som ett djur efter det men har nu insett att hans svek gjort mig till en lite hårdare person. Jag älskar min man och lever kvar med honom men hängivenheten till vårt äktenskap är bara hälften av vad det var innan. Däremot är hans hängivenhet oss tredubbelt vad den var innan och han kämpar och stretar på för ett bra äktenskap. Det oket låg på mina axlar förut. Kanske nån dag kommer vi dela på tyngden men det tror jag inte tyvärr. Den som bedrar får bära både hundhuvudet och ansvaret för den fortsatta relationen så länge som relationen håller
    Jag associerar direkt till när vi efter en vecka efter avslöjandet satt i chock hos parterapeuten (alldeles för tidigt förresten, det var nu vi skulle ha behövt denne), och jag var helt besatt av att  "detta måste gå att lösa, detta ska repareras". ....den känslan har definitivt ändrats och mattats av. Min man har blivit ödmjukare, ber om ursäkt oftare när han gör fel men, som Mallan säger, skammen och skulden ligger kvar och  ibland blir hela relationen ett olustigt maktspel p g a otroheten. "jag har gjort rätt, du har gjort fel..., därför har jag rätt att ...., och har mer utrymme att ..". Frågan är om det är sunt i längden. Otrohet skapar märkliga kreativa uttryck för vad som kan betraktas som läkande, kan inte förneka att jag ibland undrar om det skulle vara läkande att få höra honom kärleksfullt och hängivet säga: "Gör det du måste, ha en affär så att det blir "öga för öga" om det är det som är enda vägen ur detta till ett bättre liv för oss". Jag väntar på dig. Inte så troligt ...=), men man kan ju leka med tanken, som sagt.=)
  • Mallan1987

    Min man och jag hade ett lååångt samtal för nån vecka sen, snackade om otroheten och jag tog upp det scenario om jag varit otrogen hade han stannat då? Först sa han nej men nu vacklar han. Han säger att han älskar mig för mycket och att då hade udda varit jämt. Vet i fan om jag tror honom

Svar på tråden Vi som vill leva kvar i relation trots otrohet - kom hit så stöttar vi varann