• Anonym (Förskolepedagog)

    Gnälliga föräldrar på förskolan

    Vad har ni pedagoger för typer av föräldrar på er förskola? Självklart är de flesta föräldrar fantastiska och förstående. Men det finns alltid de som man stör sig på och som tror till 100% att hens barn är det enda. :)

    Här tänkte jag lista några exempel på föräldrar som gnäller på ALLT.

    * En mamma klagade på att barnen är för kallt klädda på sommaren, så då försökte vi vara noggrannare med det.
    Nu till hösten så har vi klätt alla barn hellre för varmt än för kallt, då klagar föräldrarna istället på att deras barn är FÖR varmt klädda.

    * De föräldrar som aldrig hör av sig till förskolan när barnen är sjuka/sena så att vår kokerska då står där med allergimat som inte äts.

    * De föräldrar som klagar på att hårspännen/snoddar försvunnit och blir arg på oss personal för att vi inte hållt koll på detta

    * De som aldrig märker kläder, men ändå klagar när en t-shirt har hamnat på fel hylla etc.

    Det var bara några av mina exempel.
    Ni som jobbar inom förskola/barnomsorg, vad tycker ni om de anhöriga?
    Har ni exempel och hur hanterar ni sådana situationer? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-13 15:33
    Vill bara förtydliga att jag självklart ÄLSKAR mitt jobb och i 99% är föräldrarna riktigt fantastiska. Det finns dock de som ställer orimligt höga krav på oss i förskolan, som endast tror att det är barnpassning osv. Det är DE föräldrarna jag vill diskutera här :)

  • Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan
  • Anonym
    molly50 skrev 2013-10-14 12:35:54 följande:

    Ja,självklart!  Och det skrev jag också. De borde dessutom informera föräldrarna om vad deras barn har sagt.

    Men att lära barnen,från början,att inte säga sådana saker är föräldrarnas sak,inte förskolans. 

      
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
    Just det!! Alla ni som säger att det enbart är förskolans sak, lyssna nu!! Vilka vänder du dig till? Ingen har ju sagt så.
  • Anonym (Y)
    molly50 skrev 2013-10-14 12:35:54 följande:

    Ja,självklart!  Och det skrev jag också. De borde dessutom informera föräldrarna om vad deras barn har sagt.

    Men att lära barnen,från början,att inte säga sådana saker är föräldrarnas sak,inte förskolans. 

      
    Jag gissar att barnen fått det språkbruket hemifrån.....
  • molly50
    Anonym skrev 2013-10-14 12:38:35 följande:
    Just det!! Alla ni som säger att det enbart är förskolans sak, lyssna nu!! Vilka vänder du dig till? Ingen har ju sagt så.

    Hur menar du nu? Ingen har ju sagt så?

    Jag har aldrig påstått att allt är förskolans sak. Tvärtom! Även föräldrarna har ett ansvar för att det ska fungera bra i förskolan. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Anonym (Y) skrev 2013-10-14 12:39:23 följande:
    Jag gissar att barnen fått det språkbruket hemifrån.....

    Ja,någonstans måste det ju komma ifrån i alla fall. Sen att dessa barn använder det språket med och mot andra barn på förskolan. Det ska pedagogerna däremot ingripa mot.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Hannah76
    Anonym (Y) skrev 2013-10-14 12:39:23 följande:
    Jag gissar att barnen fått det språkbruket hemifrån.....

    Det tror jag inte gäller de flesta barn.
  • Hannah76

    Självklart ska förskolan ingripa om barnen använder fula ord eller andra tillmälen. Och de ska självklart ta upp det med de berörda föräldrarna.

  • siolina
    molly50 skrev 2013-10-14 12:35:54 följande:

    Ja,självklart!  Och det skrev jag också. De borde dessutom informera föräldrarna om vad deras barn har sagt.

    Men att lära barnen,från början,att inte säga sådana saker är föräldrarnas sak,inte förskolans. 

      
    Fast det är ju irrelevant eftersom föräldrarna ytterst ju har ansvaret över sina barn i alla frågor, både på och utanför förskolan. Och samtidigt är en av poängerna med förskolan/skolan ju att kompensera för brister i hemmiljön, det är en demokratisk fråga. Så egentligen kan varken hemmet eller förskolan släppa ansvaret helt, även om förskolan måste tillåta sig att dra en gräns för vad den klarar av att utföra, och föräldrarna måste kunna lämna över åt förskolan.
  • Anonym (......)
    Anonym (Aldrig mer) skrev 2013-10-13 23:00:15 följande:
    Så hur tycker du att barn ska leka då utan att bli lortiga på kläderna!? Ska vi trä svarta sopsäckar på dem?

    Nej jag tycker att när man ätit , tvättar man av sig , är kläder geggiga byter man , klart mina barn får leka och smutsiga och blöta blir de men det är därför jag har med ombytes kläder ? Har inga bekymmer om jag hämtar ute att de är lortiga , men hämta kl 14.00 med matrester på kläder och mat kladd i ansiktet efter lunch vid halv tolv INTE ok !
  • Anonym (Y)
    Hannah76 skrev 2013-10-14 12:42:55 följande:

    Det tror jag inte gäller de flesta barn.
    Var tror du de får det ifrån då?  "Gå och dö din jävla fitta! Ska du hämta din horunge eller!?" är rätt grovt för att komma från en dagisunge...
  • frökenelisabeth
    Mli 014 skrev 2013-10-14 10:11:36 följande:
    Jag har inte så mycket att gnälla över på min sons dagis. Ibland försvinner kläder och saker, men det är i huvudsak tjuvande föräldrar som tar det.

    Jag fattar också att det är svårt att se alla detaljer i en stor barngrupp.

    Men vad jag blir mest sur över är att min son kommer hem och har lärt sig väldigt många fula ord. Och eftersom vi inte använder oss av dessa hemma, så blir jag besviken när pedagogerna inte tillrättavisar barnen som svär.

    Ett exempel;

    Jag hämtade min son i torsdags, och möts i dörren av två pojkar som skriker:

    "Gå og dø din fucking møgfisse! Ska du hente din ludersøn eller hvad!?"

    Direkt översatt:

    "Gå och dö din jävla fitta! Ska du hämta din horunge eller!?"

    Jag blir förbannad och skäller ut. Säger att man inte får använda så fula ord, och att de ska skämmas.

    I hallen står en pedagog som har hört allt men inte säger nåt, ungarna springer iväg och fnissar och verkar inte ta åt sig alls.

    Nw

    Pedagogen säger bara att NN är sån och att det verkar vara ett hopplöst fall.

    Jaha? Då får man väl göra nåt åt det?!

    Eller?



    Men usch vad obehagligt! Var bor du? Jag bor i Köpenhamn, vårt dagis är helt underbart. Enda man ibland kan klaga på är att jag tycker de får rugbröd till lunch lite väl ofta, men det är nog inget udda för en dansk, så jag säger inget.
Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan