• Kyrkby

    Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

    www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20989623.ab

    vill säga direkt att jag är långt ifrån M.

    Detta var det bästa jag hört på länge, låt barnen gå tre terminer.
    Tänk så mkt det underlättar familjernas planeringar och stök med barnvakt, barnpassning och jag säg vad som inte blir lättare !

    Kan tänka mig att de rika familjerna blir irriterade då dessa inte kan åka till sina sommar hus så länge som vanligt.
    Men tänk på alla stackars barn som slipper vara ensamma hemma under lovet för att de vuxna arbetar.

    BRA FÖRSLAG !

  • Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!
  • sextiotalist
    summer63 skrev 2015-06-21 10:58:44 följande:

    Hur blir det bättre för dessa barn som är på fritids om du ska få ihop sex veckor på sommaren och två lov till på två veckor vardera, det blir ju ännu svårare om alla som har barn ska vara lediga två veckor i två omgångar på exakt samma tid på året.

    Har alla dessa barndamiljer inte mor och farföräldrar som kan ha barnen lite på sommaren?

    Politiker som själva är lediga tre månader på sommaren vet inte hur vanliga människor lever, och borde inte ha veto på hur ledighet i skolan ska läggas upp.


    Jag tycker inte att det finns någon anledning att ta bort de långa sommarloven.

    Jag bara berättade att det inte alls är en omöjlighet att 10-åringar kan vara ensamma hemma
  • summer63
    sextiotalist skrev 2015-06-21 11:13:34 följande:

    Jag tycker inte att det finns någon anledning att ta bort de långa sommarloven.

    Jag bara berättade att det inte alls är en omöjlighet att 10-åringar kan vara ensamma hemma


    Förlåt, det var fel inlägg jag citerade, det skulle varit det som var före ditt.
  • beccagranen
    summer63 skrev 2015-06-21 10:58:44 följande:
    Hur blir det bättre för dessa barn som är på fritids om du ska få ihop sex veckor på sommaren och två lov till på två veckor vardera, det blir ju ännu svårare om alla som har barn ska vara lediga två veckor i två omgångar på exakt samma tid på året.

    Har alla dessa barndamiljer inte mor och farföräldrar som kan ha barnen lite på sommaren?

    Politiker som själva är lediga tre månader på sommaren vet inte hur vanliga människor lever, och borde inte ha veto på hur ledighet i skolan ska läggas upp.
    Är inte riktigt med på vad du menar..

    Jag ser iaf att det hade vart till mer nytt för barnen att ha kortare sommarlov, och haft längre skoltermin. Än att majoriteten utav barnen sitter på fritids samma tider som skoltiden, och bara spelar spel och kollar film. Eller alternativt sitter hemma själv och kanske spelar tv-spel hela dagen medans föräldrarna jobbar.

    Om en förlängd skoltermin kan resultera i att skolmiljön över lag blir mindre stressig och mer tid för att lära ut, kanske t.om mindre andel läxor för att man hinner klart i skolan istället för att fortsätt sitt arbete på hemmaplan. Alt att man kunde klämma in mer tid för lärorika utflykter, som barnen ofta finner både roligt och lärorikt. Men tyvärr finns det inte så mycket tid för nöjen i skolan.

    Ofta har jag tänkt att det saknas kurser i vardags lära, visst hemkunskapen finns men allt för kort period. Men att få barn i mellan/högstadiet att lära sig hur man jämför priser, lägger upp en buffert, vad ett kreditlån kostar längden, miljöpåverkan av val man gör, yrkesveckor där barnen får möjlighet att finna sin väg i livet, första hjälpen kurs. Ja det finns en uppsjö av vettiga saker som alla barn borde få en möjlighet att lära sig, för att klara sig i livet. Om det fanns mer tid så kanske möjligheten fanns att barnet lärde sig något dom verkligen fick nytta av i livet.
  • Tow2Mater
    menhallå skrev 2015-06-20 21:32:50 följande:
    Dessutom är inte USAs system något att sträva efter eftersom det är så otroligt trasigt och barnen där är sönderstressade. 
    huh??
  • summer63
    beccagranen skrev 2015-06-21 20:46:12 följande:

    Är inte riktigt med på vad du menar..

    Jag ser iaf att det hade vart till mer nytt för barnen att ha kortare sommarlov, och haft längre skoltermin. Än att majoriteten utav barnen sitter på fritids samma tider som skoltiden, och bara spelar spel och kollar film. Eller alternativt sitter hemma själv och kanske spelar tv-spel hela dagen medans föräldrarna jobbar.

    Om en förlängd skoltermin kan resultera i att skolmiljön över lag blir mindre stressig och mer tid för att lära ut, kanske t.om mindre andel läxor för att man hinner klart i skolan istället för att fortsätt sitt arbete på hemmaplan. Alt att man kunde klämma in mer tid för lärorika utflykter, som barnen ofta finner både roligt och lärorikt. Men tyvärr finns det inte så mycket tid för nöjen i skolan.

    Ofta har jag tänkt att det saknas kurser i vardags lära, visst hemkunskapen finns men allt för kort period. Men att få barn i mellan/högstadiet att lära sig hur man jämför priser, lägger upp en buffert, vad ett kreditlån kostar längden, miljöpåverkan av val man gör, yrkesveckor där barnen får möjlighet att finna sin väg i livet, första hjälpen kurs. Ja det finns en uppsjö av vettiga saker som alla barn borde få en möjlighet att lära sig, för att klara sig i livet. Om det fanns mer tid så kanske möjligheten fanns att barnet lärde sig något dom verkligen fick nytta av i livet.


    Det som inte passar dig betyder inte att det inte passar andra, varför ska skolan lära barnen allt?

    Jag har uppfostrat tre barn tillsammans med deras pappa och vi jobbade olika tider för att barnen inte skulle vara på dagis, och jag kan lova dig att trots långa sommarlov så har dom lärt sig allt det du räknar upp. Du som förälder har ju ansvar för att dina barn ska kunna kliva in i vuxenlivet.

    Det blir ju dessutom inte mindre lov om dom ska ha sex veckor på sommaren och två tvåveckorslov till, sedan hackas dessa terminer sönder av påsk, jul och andra helgdagar.
  • hammarhajen

    Det är ett väldigt respektlöst förslag tycker jag. 

    Vill man förbättra skolan finns inga genvägar. Man MÅSTE betala lärarna ordentligt och ge dem förutsättningar att klara sitt uppdrag, det vill säga tillräckligt med tid och pengar. Hur man ens kan komma på tanken att genomdriva ÄNNU en jobbig reform utan att förbättra villlkoren för lärarna och tro att det ska hjälpa... varför inte lägga de pengarna på att höja lönerna istället? När man dessutom VET att höjda löner och tid att planera god undervisning är det som faktiskt har effekt? Varför ska det vara så otroligt motigt att betala just lärarna en okej lön?

    När skolans lärarkris är avhjälpt och när de som arbetar i skolan har förutsättningar att hinna med och göra ett gott arbete, DÅ kan man fundera på om man ska satsa pengar på eventuella andra reformer. 

  • nihka
    Kyrkby skrev 2015-06-18 13:42:10 följande:

    www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20989623.ab

    vill säga direkt att jag är långt ifrån M.

    Detta var det bästa jag hört på länge, låt barnen gå tre terminer.
    Tänk så mkt det underlättar familjernas planeringar och stök med barnvakt, barnpassning och jag säg vad som inte blir lättare !

    Kan tänka mig att de rika familjerna blir irriterade då dessa inte kan åka till sina sommar hus så länge som vanligt.
    Men tänk på alla stackars barn som slipper vara ensamma hemma under lovet för att de vuxna arbetar.

    BRA FÖRSLAG !


    Skolan ska organiseras så eleverna utvecklas så långt som möjligt. Det är inte skolans uppgift att stå med barnomsorg.
  • En blå giraff
    Aniiee skrev 2015-06-18 17:16:35 följande:
    I Sverige löses detta enkelt med den samhällsservice vi har. Fritids går väldigt många 7-14åringar på redan under hela eller delar av sommarlovet. Första 2-3 och sista 2-3 veckorna är vanligast. Whoop, "det faktiska sommarlovet" (då ungarna faktiskt är bara hemma) är redan ungefär 6 veckor för väldigt många.
    Så är det för oss. Men fritids är iallafall här ren förvaring. Massor av barn och jättelite personal. De försöker hitta aktiviteter men inte lätt att komma iväg på något som inte ens får kosta. Jag skulle ju mycket hellre se att barnen gick i skolan de här veckorna och hade lektioner. Mycket mer meningsfullt.
  • summer63

    Som sagt, bara för att några inte kan ordna barnomsorg ska alla andra barn lida, lite egoistiskt att tänka så.

  • hammarhajen

    Att lära sig vara ledig utan styrda aktiviteter och klara sig själv är väl också en slags utbildning.. tänker jag.

    Är man i 10-årsåldern är det väl bara nyttigt att träna på att vara hemma ensam, ha lite småtråkigt och hantera det, träna på att laga enklare mat och faktiskt klara sig UTAN vattenland/resor/pooler/museum/strandbesök/bio/bowling och föräldrar som ständigt hittar på kul saker.

    Även fritidsverksamhet utan hundra aktiviteter kan ju vara nyttigt - vad är felet med att "tvingas" umgås med lite andra barn än de vanliga och hitta på egna lekar utomhus?

    Meningen med sommarlov är inte att barnen ska ha tio veckor med fullt party, ständigt ha kompisar nära och alltid vara på resande fot. Det är INTE farligt att ha "tråkigt" en vecka på fritids i början på sommaren och en vecka hemma ensam i slutet. Gå till biblioteket och låna en hög böcker, tillåt ungarna att dega i TV-soffan till lunch och köp dem en hög med nya serietidningar/pussel/pysselböcker och en storpack Billy´s pizza att värma. De är BARN. De behöver inte (ska inte!) vara effektiva jämt. Och de måste LÄRA sig att stå ut med "tom tid" och fylla den med egna påhitt. 

  • ttiittii

    Inga kommer vilja jobba som lärare med en ändring till 3 terminer 63% är emot så risken är nog liten att det skulle ske

  • Lurvenpajsaren

    Jag fortsätter inte med läraryrket om det ändras. Ledigheten är en bonus för allt man lägger ner under terminerna.

    Då kan jag lika gärna jobba med annat för högre lön.

  • Astima

    Jobbat som lärare i 12 år. Eleverna slutar skolan ca en vecka innan midsommar ich börjar skolan igen runt den 20 augusti. De är alktså lediga i ca 2 månader då vårt mörka och kalla land bjuder på lite solsken, bad och värme åt våra växande barn!

    Vi lärare är lediga 7 veckor som vi arbetat in med våra 45 timmars arbetstid i veckan. Förmodligen skönare för oss lärare med tre terminer och 40 timmars arbetsvecka och då med fler anställda lärare för att hinna med... men är det bäst för barnen? Kunskapsmässigt kanske... men iövrigt?

Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!