• Anonym (Girlfriend)

    Hämnd som gick fel, väldigt fel...

    Min sambo var otrogen mot mig för tre månader sen med en tjej han träffat när han var ute med kompisarna. Jag blev förstås jätteledsen. Vi har varit ett par i tio år och så händer det här. Han bad om förlåtelse och jag sa att jag skulle försöka men det har varit svårt. Vi var båda oskulder när vi träffades och jag tror att det gjorde det värre. Vi skulle bara vara varandras och han kastade bort det för nån tjej. Jag kunde inte röra i honom ens. Just den orättvisan gnagde i mig och till slut så var jag också otrogen med en bekant. Det var inte bra sex eller nåt men efter det kunde jag lättare släppa det min sambo hade gjort. Det kändes som att vi var jämställda igen på nåt sätt. Jag berättade vad jag gjort för sambon direkt efter och han blev ju ledsen men vi bestämde gemensamt att gå i parterapi. När vi gått där i tre månader kändes det bättre, vi lyckades hitta tillbaka till varnadra sexuellt och även om allt inte är 100 nu så är det mycket bättre än innan. Vi har båda hopp om att vi kommer att lösa det här och vi älskar varandra.

    Nu till det stora problemet. Jag var för att göra ett cellprov för livmoderhalscancer nyligen, ni vet sånt där som är rutin och då tyckte läkaren att min livmoder kändes stor och kollade med ultraljud. Och jag är gravid! I vecka 16 (17 imorgon). Det är jättekonstigt för jag använde kondom när jag var otrogen men det måste ha hänt då för jag och min sambo hade inte alls sex på några månader innan och efteråt pga vår kris.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Hade jag varit i v 6 eller så efter otroheten hade jag självklart gjort abort men det är så långt gånget och fostret har ju känsel nu! Men jag kan ju inte få barn med min bekanta?! Har ingen aning om vad jag ska göra och har inte vågat berätta för nån. Jag vet att min sambo var otrogen först och jag ville ju verkligen inte att det här skulle hända och skyddade mig men ändå. Ett barn med en annan är ju 100 ggr värre än en otrohet. Hjälp?

  • Svar på tråden Hämnd som gick fel, väldigt fel...
  • Anonym (...)
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-27 01:19:01 följande:

    Jag har inte jämfört dem. Du sa att alla som ångrar sitt barn behöver vård. Det är ett jävligt hårt uttalande. Kan finnas många anledningar till att ångra ett barn.


    Ok, då förtydligar jag: De som ångrar sina barn behöver hjälp av något slag, för den normala instinkten går emot det. Beroende på omständighet/mående så kan den hjälpen se olika ut efter behov.

    Allt normalt och alla mår bra = Ingen ånger
  • Anonym (Noni)
    Anonym (...) skrev 2016-05-26 16:45:33 följande:

    Intressant... Vad är det för orsaker?


    Det räcker att hon säger att hon inte visste att hon var gravid och att hon nu mår väldigt dåligt av det. Tyvärr är det såhär det funkar trots att de flesta aborter endast sker om det finns svåra missbildningar hos fostret alt sjuk mamma.
  • Anonym (Noni)
    Anonym (Noni) skrev 2016-05-27 07:59:17 följande:

    Det räcker att hon säger att hon inte visste att hon var gravid och att hon nu mår väldigt dåligt av det. Tyvärr är det såhär det funkar trots att de flesta aborter endast sker om det finns svåra missbildningar hos fostret alt sjuk mamma.


    Inlägget ändrade sig självt. Det jag egentligen skrev var att "det är tyvärr så här det fungerar trots att de flesta tror att det inte förekommer sena aborter av friska foster. Det är inte alls ovanligt och anledning kan man alltså uppge i princip vad som helst. Har varit med om ett enda avslag från socialstyrelsen under min åtta år på Gyn.
  • Anonym (...)
    Anonym (Noni) skrev 2016-05-27 08:13:49 följande:
    Inlägget ändrade sig självt. Det jag egentligen skrev var att "det är tyvärr så här det fungerar trots att de flesta tror att det inte förekommer sena aborter av friska foster. Det är inte alls ovanligt och anledning kan man alltså uppge i princip vad som helst. Har varit med om ett enda avslag från socialstyrelsen under min åtta år på Gyn.
    Oj då, det var ny informartion för mig. Sånt här får man ju inte reda på om man inte får veta det direkt från någon som är insatt. Undrar också vad det avslaget berodde på?
  • Anonym (Noni)
    Anonym (...) skrev 2016-05-27 11:19:49 följande:

    Oj då, det var ny informartion för mig. Sånt här får man ju inte reda på om man inte får veta det direkt från någon som är insatt. Undrar också vad det avslaget berodde på?


    Anonym (...) skrev 2016-05-27 11:19:49 följande:

    Oj då, det var ny informartion för mig. Sånt här får man ju inte reda på om man inte får veta det direkt från någon som är insatt. Undrar också vad det avslaget berodde på?


    Det var en mamma som helt enkelt hade ångrat sig för att mannen lämnat henne. Hon var även mkt långt gången och det var på håret att de hade hunnit göra det före v 21+6. Sådana här fall har jag dock haft hand om ett flertal gånger tidigare så varför just hon fick avslag vet jag inte. Vi blev rätt förvånade då det som sagt är väldigt ovanligt med avslag.

    Ja det är inte många som vet att det fungerar såhär. Jag är ABSOLUT INTE abortmotståndare. Har själv gjort en tid abort. Sen kan man kanske diskutera dessa fall där friska foster aborteras i veckor där de till och med lever en stund när de kommer ut.
  • Anonym (...)
    Anonym (Noni) skrev 2016-05-27 11:52:32 följande:
    Sen kan man kanske diskutera dessa fall där friska foster aborteras i veckor där de till och med lever en stund när de kommer ut.
    Jo, abort är ju nödvändigt i vissa fall, men just det kan jag inte förstå. Tycker att man åtminstone kan döda barnet innan förlossningen så den slipper uppleva den för att sedan självdö. Jag förstår att det finns barnmorskor som inte vill utföra aborter när det är på det viset. Jag hade också vägrat.
  • Anonym (Jobbigt)

    Nu har jag inte läst allt ännu, men det är en jobbig sits du har. Hoppas du orkar samla dig och prata med din sambo och att han tar det så bra som möjligt. Ni har inga barn sen tidigare? Hur gamla är ni?

  • Anonym (bedrup)

    Inte för att vara sån men jag ifrågasätter det anonym noni säger om sen abort. Så lätt är det inte att bli beviljad sen abort och verkligen inte av skäl där fostret är livsdugligt.

    Det strider mot lagstiftning. Man kan inte få sen abort beviljad av i princip vilket luddigt skäl som helst.

    Enligt socialstyrelsens egna siffror är sena aborter väldigt få per år.

    Bara här på Fl i abort-forum finns många trådar om kvinnor som inte fått sen abort beviljad , bara att läsa innantill om anledningarna.

Svar på tråden Hämnd som gick fel, väldigt fel...