• Madeeleenee

    Utredning på gång, stötta varandra?

    Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

    Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

    Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

    Kram på er!

  • Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Medberoende
    Madeeleenee skrev 2016-09-18 19:16:29 följande:

    Ja, vilket datum ska du gå? Känns jätteskönt att ha ett datum att förhålla sig till nu, även om det känns långt dit! Är bara glad att vi äntligen (förhoppnibgsvis) får nåt svar på varför min mens är så oregelbunden, hormon rubbning eller pco är min och sambons absoluta hypotes. Har en del symptom på pco dock inte övervikt. Hoppas såklart på något 'enkelt' fel som kan rättas till relativt lätt men ska väl vara inställd på att det kan ta tid och vara mer problematiskt. Men jag försökerse det positivt! Hur känns det för dig?


    Den 14:e! Jo det är mycket blandat. Det känns skönt att det är på gång och hoppas vi kan få lite svar. men samtidigt skuldkänslor om jag gjort något mot mig själv. Sen är jag orolig att jag ska bli nongalerad (stavas?) av sjukvården. Så det är en mix av känslor!!!
  • Hope7

    Hej! Hoppar in här! Är 29 år och min man 39. Vi har en son på 4år tillsammans. Vi har försökt med ett syskon i tre (!) år hade ett missfall efter ett år. Vi har tagit tag i det och sökt hjälp, har dragit på det länge..

    Jag har lämnat blodprov och börjat med levaxin och ska ta vaccination för röda hund. Min man ska lämna spermaprov på torsdag.

    Jag undrar vad som händer sen när man får komma dit på första besöket? Och vad menar Life02 med att dem gör undersökning på båda? Alltså vad för undersökning görs? ????

    Jag har så dålig koll på vad som görs ????

    Skönt att hitta några att ventilera med och kanske få svar på mina frågor! ????????????

  • Life02
    Hope7 skrev 2016-09-19 12:44:02 följande:

    Hej! Hoppar in här! Är 29 år och min man 39. Vi har en son på 4år tillsammans. Vi har försökt med ett syskon i tre (!) år hade ett missfall efter ett år. Vi har tagit tag i det och sökt hjälp, har dragit på det länge..

    Jag har lämnat blodprov och börjat med levaxin och ska ta vaccination för röda hund. Min man ska lämna spermaprov på torsdag.

    Jag undrar vad som händer sen när man får komma dit på första besöket? Och vad menar Life02 med att dem gör undersökning på båda? Alltså vad för undersökning görs? ????

    Jag har så dålig koll på vad som görs ????

    Skönt att hitta några att ventilera med och kanske få svar på mina frågor! ????????????


    Ultraljud för mig och min sambo undersöks också.
  • johannajw

    Rutinerna är olika beroende på vilket län man bor i, och vad man har för "problem". Men oftast så bruka kvinnan ta blodprover för att kolla hormoner och utesluta sjukdomar, kissprover (utesluta sjukdomar) och vul. Och för männen är de väl spermier prov. Vad som mer undersöks på männen vet jag dock inte, ska ju på mitt första besök med mannen om vecka,så jag kan meddela då ; och jag tycker inte att ni ska oroa er om att bli ignorerad, det är bara att ringa och trakassera dom isåfall, haha!

  • Medberoende

    Välkommen Life02!

    Vet inte så mycket heller! Har inte lämnat någon hälsodeklaration eller blodprover ännu men ett besök i mitten av oktober.

    Vart håller ni hus då? :)

    Men här är det snart mens dags om typ 6 dagar och som alltid går jag å undrar å testar varannan dag.. vänder å vrider gärna på dom åxå...

    Dock så va min mens tre veckor sen förra cykeln det va jävligt irriterande... det gick åt många test då..

  • Marrelita85

    Vi har fått tid den 17/11 för vårt första informationssamtal. Hoppas jag får lämna blodprov redan då. Vi ska ha fyllt i en varsin hälsodeklaration. 

    Jag går och väntar på ÄL. Hade typ 4 tabletter rosenrot kvar sedan förra vändan jag försökte bli gravid. Har dock haft flera mellanblödningar/spotting nu innan ÄL som jag inte brukar ha, har haft det de senaste åren efter ÄL. Har sett att det ev. kan bli så av rosenrot? Har även haft rejält ont i äggstockarna till och från.
    Har börjat med NC (naturalcycles) denna cykeln för att få full koll på min kropp, lika spännande varje dag vad tempen skall visa. Nu jäklar ska det optimeras, hoppas ju kunna bli gravid på egen hand in i det sista för att slippa hålla på med fertilitetsutredning igen, tyckte det var SÅ otroligt jobbigt sist. Särskilt eftersom det kändes som att personalen var så känslokalla och inte brydde sig. Kör med clearblue ÄL test nu, ingen glad gubbe ännu. Evig väntan.  

  • Marrelita85
    Medberoende skrev 2016-09-21 19:31:39 följande:

    Välkommen Life02!

    Vet inte så mycket heller! Har inte lämnat någon hälsodeklaration eller blodprover ännu men ett besök i mitten av oktober.

    Vart håller ni hus då? :)

    Men här är det snart mens dags om typ 6 dagar och som alltid går jag å undrar å testar varannan dag.. vänder å vrider gärna på dom åxå...

    Dock så va min mens tre veckor sen förra cykeln det va jävligt irriterande... det gick åt många test då..


    Jobbigt med väntan, men hoppas att det blir positivt för dig denna gång. Dock skulle jag aldrig klara av att hålla på att ta gravtest, har till och med lyckats hålla mig fastän mensen varit "sen" 4 dagar. 

    Vad kör du för gravtest, billiga stickor eller clearblue? Blir ju så välldigt dyrt att köra med de vanliga från apoteket. 
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?