• smurfen 11

    ivf / äd 2016/ 2017?

    Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

  • Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73

    Hej på er!

    Har äntligen fått besked från Riga, tyvärr var de inte alls bra... Rynkar på näsan En stycken blastocyst av "not so good quality" (vilket jag tolkar som mkt dålig kvalité annars skulle hon nog inte säga så), och en i Morula-stage vilket embryot borde ha passerat vid det här laget. Så, de två hade även från "the doctor" (embryolog?) fått tummen ner, och det är osäkert om de kan göra PGS överhuvudtaget. Mer info kommer imorgon, men min koordinator sade rakt ut att de inte tror att det blir någon ET denna gång heller. Gråter Ledsen och besviken givetvis, även om det var väntat så hoppas man ju. 

    Det är dags att gå vidare nu. Det blir inget barn som är en blandning av mig och min man på det sättet. Ibland blir det inte som man vill, men det kan bli bra ändå. Antar jag. Obestämd  Får deppa ett liten stund, det brukar inte bli så länge, och sedan kör vi igång med ÄD-processen! Känns ändå skönt att veta att det finns något framför oss som innebär mycket större hopp och chans att det går som vi vill, även om stigen "vek av åt fel håll".

    Ser även fram emot era äventyr i Mars!     

  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-02-13 09:49:18 följande:

    Hej på er!

    Har äntligen fått besked från Riga, tyvärr var de inte alls bra... Rynkar på näsan En stycken blastocyst av "not so good quality" (vilket jag tolkar som mkt dålig kvalité annars skulle hon nog inte säga så), och en i Morula-stage vilket embryot borde ha passerat vid det här laget. Så, de två hade även från "the doctor" (embryolog?) fått tummen ner, och det är osäkert om de kan göra PGS överhuvudtaget. Mer info kommer imorgon, men min koordinator sade rakt ut att de inte tror att det blir någon ET denna gång heller. Gråter Ledsen och besviken givetvis, även om det var väntat så hoppas man ju. 

    Det är dags att gå vidare nu. Det blir inget barn som är en blandning av mig och min man på det sättet. Ibland blir det inte som man vill, men det kan bli bra ändå. Antar jag. Obestämd  Får deppa ett liten stund, det brukar inte bli så länge, och sedan kör vi igång med ÄD-processen! Känns ändå skönt att veta att det finns något framför oss som innebär mycket större hopp och chans att det går som vi vill, även om stigen "vek av åt fel håll".

    Ser även fram emot era äventyr i Mars!     


    Neeeej Maran :( f-n alltså.... Det som verkade så lovande med många ägg och bra befruktning :/ Hur kan de se på en morula att den inte är så bra? är det inte bra att den har blivit en morula? :O jaja gissar att doktorn som är expert vet bäst. 

    Beklagar vännen, men ja äd är också ett sätt. Det blir bra ändå! Har småläst i den här tråden "redan 47 resan efter plus" som är mycket aktiv i forumet och där är några som gjort ED alltså embryodonation så de har inga genetiska band till barnet alls men det verkar ju ha blivit bra ändå...! 

    Ja nya tag och deppningen ska vara avslutat efter minst en vecka-ish :) det blir bra ändå min vän!! Håller alla tummar för er nu!!! Massa kramar!!
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-02-13 10:05:45 följande:

    Neeeej Maran :( f-n alltså.... Det som verkade så lovande med många ägg och bra befruktning :/ Hur kan de se på en morula att den inte är så bra? är det inte bra att den har blivit en morula? :O jaja gissar att doktorn som är expert vet bäst. 

    Beklagar vännen, men ja äd är också ett sätt. Det blir bra ändå! Har småläst i den här tråden "redan 47 resan efter plus" som är mycket aktiv i forumet och där är några som gjort ED alltså embryodonation så de har inga genetiska band till barnet alls men det verkar ju ha blivit bra ändå...! 

    Ja nya tag och deppningen ska vara avslutat efter minst en vecka-ish :) det blir bra ändå min vän!! Håller alla tummar för er nu!!! Massa kramar!!


    Tack! Jodå, deppigheten börjar faktiskt redan ge vika för nytt planerande! Typiskt mig, faller ner i hålet men börjar genast kravla mig upp igen. Kanske är negativt att inte låta sig stanna där nere ett tag, men denna gång var jag faktiskt förberedd. Morula är stadiet innan blastocyst, detta stadium borde vara passerat vid det här laget... KAN vara så att det bara växer långsamt, men tror inte det.... eftersom de gav tummen ner på kvalitén.

    Lite nervös att det är ngt fel på simmarna också, men ja, ÄD är helt ok för oss! UTLED på fabriken, nu är det dags för RESULTAT! Oavsett hur.
  • smurfen 11

    Hej på er!

    Är det bara jag som inte ser att inlägg har skrivits?? Får liksom gå in och kolla..


    Maran73 skrev 2017-02-13 09:49:18 följande:

    Hej på er!

    Har äntligen fått besked från Riga, tyvärr var de inte alls bra... Rynkar på näsan En stycken blastocyst av "not so good quality" (vilket jag tolkar som mkt dålig kvalité annars skulle hon nog inte säga så), och en i Morula-stage vilket embryot borde ha passerat vid det här laget. Så, de två hade även från "the doctor" (embryolog?) fått tummen ner, och det är osäkert om de kan göra PGS överhuvudtaget. Mer info kommer imorgon, men min koordinator sade rakt ut att de inte tror att det blir någon ET denna gång heller. Gråter Ledsen och besviken givetvis, även om det var väntat så hoppas man ju. 

    Det är dags att gå vidare nu. Det blir inget barn som är en blandning av mig och min man på det sättet. Ibland blir det inte som man vill, men det kan bli bra ändå. Antar jag. Obestämd  Får deppa ett liten stund, det brukar inte bli så länge, och sedan kör vi igång med ÄD-processen! Känns ändå skönt att veta att det finns något framför oss som innebär mycket större hopp och chans att det går som vi vill, även om stigen "vek av åt fel håll".

    Ser även fram emot era äventyr i Mars!     


    Maran, det är ju fruktansvärt! Allt lät ju så bra, och så blir det såhär...:(, det var riktigt tråkigt att höra !

    Ingen bra tröst men nu har ni försökt, och då är det lättare gå vidare. Precis som du säger, det blir inte alltid som man vill, men bra ändå. Man bara måste försöka vara positiv i allt elände, men också få landa i det och tycka synd om sig själv.

    Blir det samma klinik eller byte som du pratat om? Går ÄD mediciner på högkostnadsskyddet, tänker eftersom  den vården inte ens finns här. Eller rättare sagt, finns inga ägg här.

    Kan de inte göra fler tester på spermier där i Riga än här? Vi kvinns är ju så jäkla noga kollade, då borde de kolla simmarna också tycker man .
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-02-13 12:42:48 följande:

    Hej på er!

    Är det bara jag som inte ser att inlägg har skrivits?? Får liksom gå in och kolla..


    Maran, det är ju fruktansvärt! Allt lät ju så bra, och så blir det såhär...:(, det var riktigt tråkigt att höra !

    Ingen bra tröst men nu har ni försökt, och då är det lättare gå vidare. Precis som du säger, det blir inte alltid som man vill, men bra ändå. Man bara måste försöka vara positiv i allt elände, men också få landa i det och tycka synd om sig själv.

    Blir det samma klinik eller byte som du pratat om? Går ÄD mediciner på högkostnadsskyddet, tänker eftersom  den vården inte ens finns här. Eller rättare sagt, finns inga ägg här.

    Kan de inte göra fler tester på spermier där i Riga än här? Vi kvinns är ju så jäkla noga kollade, då borde de kolla simmarna också tycker man .
    Hej!
    På datorn ser jag nya inlägg.

    Ja, det var såklart tråkigt, tack! Jag tror egentligen att jag tyckt synd om mig själv klart i ganska hög utsträckning. Har ju sedan ganska länge insett att "ok, detta lär högst troligt inte gå", så jag tror att jag redan bearbetat det ganska mycket. Men det är klart, när det går bra med ägg och befruktning, och kliniken är positiv, så eldas ju hoppet på ganska mycket. Men, jag känner som sagt redan att jag är på god väg upp ur hålet man dimper ned i efter ett sådant besked, det var mycket mycket värre förra gången! Det blir så abrupt med dåliga besked när man först fått bra och positiva besked, var nog egentligen det som var värst. Vi har ABSOLUT gett mina ägg alla chanser, nu får det vara nog!

    Hur som helst, fått mejlsvar från nya kliniken (AVA Riga) redan, snabba puckar. Glad Fått blanketter att fylla i och jag ska även skicka in våra journaler från IVF Riga när vi får dem, vi tog lite blodprover när vi var där och de resultaten vill vi ha in i journalen först, samt förstås resultat från denna behandling. Beträffande medicinerna... ingen aning faktiskt, beror nog på läkare och landsting vilken inställning de har... Det jag skrev sist gäller ju behandling i Sverige, så hur det funkar när man går utomlands är mkt mer tveksamt... Hoppas helt enkelt på min läkares "barmhärtighet" Skrattande

    Tror det är ungefär samma tester på spermier där som här? Typ koncentration, rörelseförmåga och utseende? Vet Jessy?  

    Ok hörrni, om inte annat kan jag äntligen släppa det lite! Även om det förstås blir en hel del bebisfabrik-tankar ändå så känns projektet mycket mer... hoppfullt. Tror det är lättare att lägga det lite åt sidan ibland då. Hoppas jag... Flört 
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-02-13 13:26:02 följande:
    Hej!
    På datorn ser jag nya inlägg.

    Ja, det var såklart tråkigt, tack! Jag tror egentligen att jag tyckt synd om mig själv klart i ganska hög utsträckning. Har ju sedan ganska länge insett att "ok, detta lär högst troligt inte gå", så jag tror att jag redan bearbetat det ganska mycket. Men det är klart, när det går bra med ägg och befruktning, och kliniken är positiv, så eldas ju hoppet på ganska mycket. Men, jag känner som sagt redan att jag är på god väg upp ur hålet man dimper ned i efter ett sådant besked, det var mycket mycket värre förra gången! Det blir så abrupt med dåliga besked när man först fått bra och positiva besked, var nog egentligen det som var värst. Vi har ABSOLUT gett mina ägg alla chanser, nu får det vara nog!

    Hur som helst, fått mejlsvar från nya kliniken (AVA Riga) redan, snabba puckar. Glad Fått blanketter att fylla i och jag ska även skicka in våra journaler från IVF Riga när vi får dem, vi tog lite blodprover när vi var där och de resultaten vill vi ha in i journalen först, samt förstås resultat från denna behandling. Beträffande medicinerna... ingen aning faktiskt, beror nog på läkare och landsting vilken inställning de har... Det jag skrev sist gäller ju behandling i Sverige, så hur det funkar när man går utomlands är mkt mer tveksamt... Hoppas helt enkelt på min läkares "barmhärtighet" Skrattande

    Tror det är ungefär samma tester på spermier där som här? Typ koncentration, rörelseförmåga och utseende? Vet Jessy?  

    Ok hörrni, om inte annat kan jag äntligen släppa det lite! Även om det förstås blir en hel del bebisfabrik-tankar ändå så känns projektet mycket mer... hoppfullt. Tror det är lättare att lägga det lite åt sidan ibland då. Hoppas jag... Flört 
    Visst är det så...sakta men säkert inser man att det inte är lönt mer...dock är jag själv inte där än! Min sambo har i stort sett kommit dit dock.

    Ava Riga, de hade vi ev tänkt göra pgs hos, mejlade mycket med Katerina som svarade snabbt och tålmodigt ! Blir det ÄD så går vi kanske även till dom.

    Ibland tänker jag att det skulle gå vägen naturligt om man väl bestämmer sig för ÄD, för då slappnar kropen av mer kanske, när du själv inte behöver producera bra ägg...

    Men blir intressant höra fortsättningen då!
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-02-13 09:18:45 följande:

    God dag alla!

    Har precis varit hos gyn och tog lite blodprover, dessvärre kunde han inte ta alla då jag inte är på rätt dag av cykeln. Han kunde också se att det inte har blivit nån graviditet (kan man se sånt så tidigt?) så ingen magsjukebebis :/

    Han såg också massor med folliklar, glömde så klart att be honom räkna. Allt såg så fint ut, men ja varför i helskotta blir det aldrig nåt? Har hört detta sen vi började med fertilitetsbehandlingar.... Ser så fiiiint ut...!! grrr...

    Well, han gjorde sctratching av livmodern helt gratis!! Tydligen så är detta något som kan underlätta att ägget fäster. nån som hört tala om det eller gjort det själva?
    Sedan tyckte han att vi skulle prova "japanen" som metod nästan gång. Tydligen så är detta en bra metod så att ägg inte sticker iväg utan växer mer jämnt. Detta är nåt nytt för mig med. Alltså känner att det blir en del googlandes nu här på jobb om japanen och scratching :) men om någon av er har direkt info så berätta gärna! bestämde med sambon att vi kör igång igen i slutet av mars. Ett år efter vi gjorde vår första IVF. Hoppas hoppas att detta år är vårt år!!

    Hur går det för er alla? kram


    Ok, vilka prover togs då? Nyfiken som jag är !

    Bra han såg massa folliklar, och det är ju så, man ligger där i stolen och glömmer varenda fråga, och dom fattar inte att dom ska säga ALLT dom ser!

    Jag undrar ju med hur det kommer sig det aldrig blir nåt...nu satte jag upp oss på ett ivf möte här i Göteborg nästa månad, och då ska jag fråga om de kan kolla immunprover och blodproppsbenägenhet. Och så då äggledarkoll nästa vecka så är jag kollad från topp till tå!

    Vad är scratching för nåt? Vad gör dom liksom? Japanen? Aldrig hört men ska också googla :) Jag fick ju Progynon som jag åt, och en av grejerna den gör är att få ägg mer jämna tydligen.

    Ja, det blir det ingen bebis här heller. Redan i förgår fått små fläckar med brunt i trosan, så nu är lingonveckan på ingång. Blir lite rädd då jag trodde den skulle komma på dag 24 redan, men nu verkar den komma i lagom tid. Blir mensen konstig efter alla hormoner tro??

    Förresten, vad vet ni om ifall man fick mens tidigt i livet, dör äggen tidigare då? Börjar ägg mogna vid mensdebut, eller börjar de mogna redan vid födseln?

    Alltid miljoner tankar!

    Ska ni gå till Triangeln nu då? Massa frågor ja vet :)
  • smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-02-11 20:10:28 följande:

    Hej alla Skrev också ett långt mail på jobbet igår...väntade för länge och pooof borta...nya tag Fast nu kanske jag glömmer svara på ngt...

    Maran så spännande....fast oroligt förstår jag!! Håller tummarna och tårna!!

    Ja denna väntan... jag sätter igång Mars slutet....tråkigt att vänta men men...

    Fina boktips...jag önsjar jag kunde läsa nåt men är alldeles för disträ av detta.....

    Smurfen... 44 år? Får man fråga viljen klinik? Vet ju att Nordic IVF har varit lite mer generösa och dem har ju gott resultat. Fördel såklart om medicinen är "gratis"!

    Skriver mer imorgon! Kram allihopa!


    Japp stämmer 44 år, frågade en gång till idag, men beror nog väldigt mycket på ens hormonvärden mm. Nordic ivf ska vi till.

    Skippar nog Finland, om inte min gyn skriver att mediciner ska gå på högkostnadsskyddet, för räknade ut att det skulle gå på mellan 9-13000 kr. För höra om det imorgon när min gyn är tillbaka.

    Ni skulle starta i mars eller?
  • UndrandeSökare

    Maran73- Hos AvaRiga kan de göra DNA Fragmentations test på sperman. Det testet finns inte i Sverige. Be att få göra det på kliniken i Riga.

  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-02-13 15:59:06 följande:

    Maran73- Hos AvaRiga kan de göra DNA Fragmentations test på sperman. Det testet finns inte i Sverige. Be att få göra det på kliniken i Riga.


    Aha, ok, tack!

    Kan du berätta lite mer, för villka är detta test "standard"? Eller gör de det på alla spermaprov? Min man hade dåligt resultat på "sperm morphology" dvs högt antal spermier med avvikande utseende, men detta sa kliniken "spelade ingen större roll då de ändå skulle göra ICSI". Min gyn hemma viftade också bort det rätt obekymrat... Men visst, det KAN ju även ha med simmarna att göra och inte bara mina ägg... Får väl kolla med kliniken lite länge fram vad de säger. Spermaprovet togs bara några timmar efter att vi haft sex, någon som vet om/hur det påverkade?
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?