• Anonym (?)

    Varför tar så många föräldrar barnfrias val som kritik?

    Varför är det så?

  • Svar på tråden Varför tar så många föräldrar barnfrias val som kritik?
  • EnAnonumius
    Anonym (F) skrev 2017-01-12 13:16:41 följande:
    För övrigt har jag aldrig försökt "pracka på" någon någonting. Jag skiter högaktningsfullt i hur folk lever sina liv. Det jag skrivit är att de inte kan veta känslan då de inte upplevt den.
    Jasså INTE det?

    Jag citera dig och dina egna ord.
    Anonym (F) skrev 2017-01-11 21:43:31 följande:
    Du har inte upplevt det. Helt uppenbart.
    Du väljer att utgå från att personen inte "har barn"  bara för att hen svara på ett visst sätt mot dig.

    Så jo här har du ett indirekt påprackande.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (F)
    EnAnonumius skrev 2017-01-12 13:35:43 följande:

    Åter igen.

    Med vilken rätt har du att KRÄVA att andra MÅSTE tycka och anse som du gör? 

    Med vilken rätt har du att sitta och tvinga på folk att de måste tycka att det är det "mest fantastiska" med ett barn?

    Du har ju sjunkit så otroligt lågt med dina kommentarer och suttit och direkt anklagat folk att de inte har barn bara för att de inte svar på det sättet DU anser skall vara de rätta sättet att svara på.

    Du fortsätter ju att göra det här, indirekt, mot andra som deltar i tråden som valt bort barn.Här bevisar du ju _indirekt_ att du har svårt att fatta egentligen. Då du kommer med en så ful jabb här som baseras på en snävsynt svartvit tankesätt från din sida som visar på att du vägra att acceptera oliktänkande när det kommer till barn.

    F.Y.I  Jag älskar mitt barn högt och ärligt och även gå i döden för mitt barn om det skulle komma ett sådant läge, även om mitt barn _inte_ är "det mest fantastiska" som har hänt i mitt liv.  

    Dock är mitt barn EN AV de fantastiska sakerna som har hänt mig hitintills i mitt liv. Men "den mest fantastiska" kommer det aldrig att bli.


    Nej ingenstans KRÄVER jag att andra MÅSTE tycka och anse som jag ;).

    Återigen. Bryr mig verkligen inte om andras val. Hävdar fortfarande bara att det inte går att sitta och säga att "mitt liv skulle inte bli bättre ". Skit samma. Det är ju bara bra att vissa inser att de inte bör bli föräldrar. Tyvärr finns det ju många sådana som inte borde skaffat barn.
  • Anonym (F)
    EnAnonumius skrev 2017-01-12 13:52:01 följande:

    Jasså INTE det?

    Jag citera dig och dina egna ord.Du väljer att utgå från att personen inte "har barn"  bara för att hen svara på ett visst sätt mot dig.

    Så jo här har du ett indirekt påprackande.


    Nej. Hon har i ett annat inlägg skrivit så att man lätt kan utläsa att hon inte har barn. Jobbigt va?
  • AnooYoo
    Anonym (F) skrev 2017-01-12 14:04:24 följande:

    Nej. Hon har i ett annat inlägg skrivit så att man lätt kan utläsa att hon inte har barn. Jobbigt va?


    Kan du utläsa om jag har haft barn?
  • Anonym (F)
    AnooYoo skrev 2017-01-11 19:55:58 följande:

    Det är ju lite av ett problem att det blir så besvärligt att testa att ha barn för att se om man gillar det.

    Jag tycker mig veta att jag inte kan göra det jag vill göra med barn. Om jag hade barn skulle de ju till exempel bo hos mig och kräva min uppmärksamhet, minst sagt. Jag skulle också behöva ta med dem i beräkningen i planeringen av mitt liv. Det vet jag att jag inte vill.

    Så något kan jag ju veta.


    AnooYoo skrev 2017-01-12 13:22:00 följande:

    Om det är som du säger krånglar naturen till det onödigt mycket. Jag lider inte av psykisk ohälsa, jag vill bara leva mitt liv på ett sätt där barn inte passar. Mitt personliga val har inte dämpat fertiliteten på något sätt vilket jag har hanterat på det sätt jag anser lämpligt, och stoppat de graviditeter som uppstått. Naturen har inte gjort någonting i sammanhanget.


    AnooYoo skrev 2017-01-11 21:27:29 följande:

    Då kan du ju inte säga att det är den starkaste längtan ALLA kan ha. Det kanske är den starkaste du har haft. Det är en annan sak.

    Jag tror inte att det är en drift alls. Barn föds som resultat av att vi har sexdrift.

    Jag är irriterad, ja. Det irriterar mig när du påstår att längtan efter barn är den starkaste längtan någon kan ha, när du i själva verket pratar om dig själv och dina känslor. Vänligen tala inte för alla när du menar dig.

    Avundsjuka känner man vanligtvis inför något man önskar sig. Det borde ha framgått att jag inte vill ha barn.


    AnooYoo skrev 2017-01-12 14:06:01 följande:

    Kan du utläsa om jag har haft barn?


    Någon som haft och förlorat barn skriver inte såhär. Det hade du inte klarat av. Inte någon med stabilt psyke i alla fall.
  • AnooYoo
    Anonym (F) skrev 2017-01-12 14:23:52 följande:

    Någon som haft och förlorat barn skriver inte såhär. Det hade du inte klarat av. Inte någon med stabilt psyke i alla fall.


    Än en gång framhåller du din förmåga att veta mer om andra än de gör själva. Inte bara kan du veta hur de fungerar nu, utan även i framtiden och det förflutna.

    Det står oavsett allt annat alldeles klart att du inte saknar tilltro till din kompetens. Det måste vara barnafödandet som frigjort all denna lycka och välgång.

    Du kan tydligen inte förstå att du inte vet mer om andras liv, önskningar och drifter än de själva gör. Du verkar inte ens inse hur fantastiskt inbilsk det får dig att framstå.

    Andra människor lever sina liv på helt andra sätt än du kan föreställa dig. Så tråkigt det måste vara att ha så liten fantasi.
  • Anonym (F)
    AnooYoo skrev 2017-01-12 14:36:17 följande:

    Än en gång framhåller du din förmåga att veta mer om andra än de gör själva. Inte bara kan du veta hur de fungerar nu, utan även i framtiden och det förflutna.

    Det står oavsett allt annat alldeles klart att du inte saknar tilltro till din kompetens. Det måste vara barnafödandet som frigjort all denna lycka och välgång.

    Du kan tydligen inte förstå att du inte vet mer om andras liv, önskningar och drifter än de själva gör. Du verkar inte ens inse hur fantastiskt inbilsk det får dig att framstå.

    Andra människor lever sina liv på helt andra sätt än du kan föreställa dig. Så tråkigt det måste vara att ha så liten fantasi.


    Haha ja visst. Och än en gång visar du att du inte förstår känslan överhuvudtaget. Du gör det ju själv bara klarade och klarare :D.

    Men visst. Du har säkert en massa barn som dött. Och sen sitter du på nätet och skriver att barn inte är något du önskar i ditt liv och att "det borde framgått att jag inte vill ha barn".

    Du kan hålla på hur du vill. Någon som förlorat barn uttrycker sig inte så.
  • Anonym (njä)

    Jag delar inte trådskaparens erfarenhet. Det händer att folk har åsikter om mitt val att inte skaffa barn, eller att de ställer många frågor om varför och har lite svårt att förstå mitt perspektiv. Däremot har jag inte upplevt att de skulle ta mitt val som kritik. 

  • AnooYoo
    Anonym (F) skrev 2017-01-12 14:54:38 följande:

    Haha ja visst. Och än en gång visar du att du inte förstår känslan överhuvudtaget. Du gör det ju själv bara klarade och klarare :D.

    Men visst. Du har säkert en massa barn som dött. Och sen sitter du på nätet och skriver att barn inte är något du önskar i ditt liv och att "det borde framgått att jag inte vill ha barn".

    Du kan hålla på hur du vill. Någon som förlorat barn uttrycker sig inte så.


    Du bara smashar in min poäng.

    Du vet inte hur andra människor känner.
  • Anonym (yy)
    Anonym (F) skrev 2017-01-12 14:02:16 följande:
    Nej ingenstans KRÄVER jag att andra MÅSTE tycka och anse som jag ;).

    Återigen. Bryr mig verkligen inte om andras val. Hävdar fortfarande bara att det inte går att sitta och säga att "mitt liv skulle inte bli bättre ". Skit samma. Det är ju bara bra att vissa inser att de inte bör bli föräldrar. Tyvärr finns det ju många sådana som inte borde skaffat barn.
    Precis. Alltså är det inte "tillräckligt" för många människor att skaffa barn, eftersom de kan behandla barnen illa, trots att de är föräldrar. Alltså finns det föräldrar som inte känner precis som du gör inför dina barn.

    Det tråkiga är att diskussionen i slutänden i såna här trådar alltid hamnar där: "du är inte förälder, så du vet inte vad det innebär". Det finns oändligt många situationer vi diskuterar där man inte är i exakt den situationen som diskuteras men ändå försöker sätta sig in i den. Jag tror inte att föräldraskap är helt och hållet omöjligt att förstå även för människor som inte har barn. Det finns dessutom de som ÄR föräldrar som håller med mig i den saken, så det hela kanske beror på hur mycket man har funderat på saken? Jag tror att jag, som frivilligt barnlös, (och nej, jag säger inte att det gäller alla frivilligt barnlösa, men för många är det ett svårt val) troligen har funderat på barnaskaffande betydligt mer än många föräldrar.

    Jag FÖRSTÅR att jag väljer bort något som säkert skulle ge mycket glädje. Nej, jag har inte barn, men jag är ganska övertygad om att jag skulle älska och beskydda mitt barn, känna enorm stolthet och omhändertagandekänslor. Jag tror faktiskt att jag har ett hum om vad det skulle innebära känslomässigt att vara förälder. Det är ändå möjligt att känna att det inte är värt det.
Svar på tråden Varför tar så många föräldrar barnfrias val som kritik?