• Anonym (Oinbjuden)

    Är inte bjuden till min sambos väns bröllop

    Som rubriken lyder så är min sambo bjuden till sin barndomsväns bröllop men inte jag.

    Bakgrund:
    Dom är ett gäng på åtta killar som har hållit ihop sedan högstadiet och ser varandra som nära vänner. Jag och min sambo bor i samma stad som flera av kilarna och deras flickvänner/fruar men inte paret som gifter sig, dom bor i en annan stad. Jag och min sambo har varit ihop två år. Jag har bara träffat brudparet en gång innan.

    Så till problemet:
    Alla i gänget och flickvänner/fruar är bjudna på deras bröllop, dom flesta har varit ihop lite längre än oss men inte alla, några bor inte ens ihop. Min pojkvän blev såklart upprörd att han är den enda som inte får ha med sin partner trotts att dom varit vänner i 20 år, han var med på svensexan utomlands etc. Övriga killar i gänget tycker också det är oförskämt eftersom dom alla alltid är måna om att bjuda med flickvänner. Kan tillägga att detta inte är något budgetbröllop, dom har bra budget. 

    Jag är såklart besviken att jag inte är bjuden och att alla kommer se att min pojkvän är där själv men samtidigt så har jag bara träffat dom en gång innan så det är mest att min pojkvän inte känner att det är kul att gå själv. Hur ska jag bete mig mot brudparet efter bröllopet när vi ses? Vi planerar att gifta oss inom två år och ingen av oss har lust att bjuda vännens blivande fru, skulle det vara konstigt av oss?

    Jag vet mycket väl att det inte är tvång att bjuda alla på bröllop men skulle vara intressant att höra era åsikter?

  • Svar på tråden Är inte bjuden till min sambos väns bröllop
  • molly50
    Anonym (W) skrev 2017-08-03 23:48:03 följande:
    Ts känner inte bruden så naturligtvis blir hon inte bjuden. Det är väl inget problem?
    Visst kan det vara så.
    Men samtidigt,med det resonemanget så borde inte heller de andra vännernas respektive ha blivit bjudna heller,med tanke på att bruden inte heller känner dem så bra.
    Men trots det så har hon bjudit dem till både bröllopet och möhippan.
    Alla utom TS.
    Det tycker i alla fall jag verkar märkligt.
    Carpe Diem
  • Anonym (cv)

    Det folk verkar glömma är också att det finns en tid efter bröllopet också.

    Här har vi alltså ett kompisgäng på 8 killar som hållit ihop sen tonåren och kommer förmodligen alltid hålla ihop.
    Alla har en respektive och vissa har träffats mer än andra, ts har varit med i ett par år av dessa, men livet är långt och det kommer säkert finnas många tillfällen där de 8 paren träffas, kanske inte alla på en gång men träffas kommer de.
    Och av dessa 16 personer är det alltså en inte fick komma på bröllopet "för att de bara träffats en gång innan." Men efteråt då? Det måste ju också räknas med, särskilt när det är ett tight kompisgäng som känt varandra i 20 år!
    Varför sabba relationen, varför så tydligt frysa ut när det kommer påverka alla?

  • Anonym (Lix)
    Anonym (cv) skrev 2017-08-04 14:24:50 följande:

    Det folk verkar glömma är också att det finns en tid efter bröllopet också.

    Här har vi alltså ett kompisgäng på 8 killar som hållit ihop sen tonåren och kommer förmodligen alltid hålla ihop.
    Alla har en respektive och vissa har träffats mer än andra, ts har varit med i ett par år av dessa, men livet är långt och det kommer säkert finnas många tillfällen där de 8 paren träffas, kanske inte alla på en gång men träffas kommer de.
    Och av dessa 16 personer är det alltså en inte fick komma på bröllopet "för att de bara träffats en gång innan." Men efteråt då? Det måste ju också räknas med, särskilt när det är ett tight kompisgäng som känt varandra i 20 år!
    Varför sabba relationen, varför så tydligt frysa ut när det kommer påverka alla?


    Precis detta har jag också tänkt på. Har brudparet planerat att inte känna henne väl efter bröllopet heller? De skjuter sig själva i foten. Självklart gör de som de vill med sin dag, men priset de får betala är att resten av kompisgänget tycker de beter sig underligt.
  • Paroon

    Har det blivit något fel, om all är bjudna kanske du också är det? Har ni frågat än?

  • Anonym (Oinbjuden)
    Anonym (Lix) skrev 2017-08-04 15:34:54 följande:
    Precis detta har jag också tänkt på. Har brudparet planerat att inte känna henne väl efter bröllopet heller? De skjuter sig själva i foten. Självklart gör de som de vill med sin dag, men priset de får betala är att resten av kompisgänget tycker de beter sig underligt.
    Det är precis det som vi också känner. Vi umgås självklart mer med paren som bor i samma stad som oss, fem av dom. Men flera gånger om året så försöker vi träffas allihop, så vi vet ju att det kommer ske senare också och det känns som att dom inte ens vill försöka inkludera mig. Usch det är en sån pinsam situation.
  • Anonym (Oinbjuden)
    Paroon skrev 2017-08-04 15:38:43 följande:

    Har det blivit något fel, om all är bjudna kanske du också är det? Har ni frågat än?


    Min kille har inte prata med sin kompis än men inbjudningar till sitt bröllop är en sån grej som inte får gå fel kan jag tycka.
  • Anonym (Lix)
    Anonym (Oinbjuden) skrev 2017-08-04 15:42:53 följande:
    Det är precis det som vi också känner. Vi umgås självklart mer med paren som bor i samma stad som oss, fem av dom. Men flera gånger om året så försöker vi träffas allihop, så vi vet ju att det kommer ske senare också och det känns som att dom inte ens vill försöka inkludera mig. Usch det är en sån pinsam situation.
    DU borde inte känna att det är pinsamt. De andra i gänget verkar ju vettiga; såvida man inte är ohyfsad har man inget intresse av att stå och skrävla om möhippa och bröllop inför någon som inte var inkluderad. Däremot borde brudparet tänka lite framåt och inse att det kommer bli pinsamt för DEM nästa träff.
  • molly50
    Anonym (Oinbjuden) skrev 2017-08-04 15:42:53 följande:
    Det är precis det som vi också känner. Vi umgås självklart mer med paren som bor i samma stad som oss, fem av dom. Men flera gånger om året så försöker vi träffas allihop, så vi vet ju att det kommer ske senare också och det känns som att dom inte ens vill försöka inkludera mig. Usch det är en sån pinsam situation.
    Du ska inte behöva känna att det 'r pinsamt.
    Det är i så fall brudparet som ska skämmas om de försöker frysa ut dig.
    Det kommer att slå tillbaka på dem själva efter bröllopet.
    Carpe Diem
  • Ess
    Anonym (cv) skrev 2017-08-04 14:24:50 följande:

    Det folk verkar glömma är också att det finns en tid efter bröllopet också.

    Här har vi alltså ett kompisgäng på 8 killar som hållit ihop sen tonåren och kommer förmodligen alltid hålla ihop.

    Alla har en respektive och vissa har träffats mer än andra, ts har varit med i ett par år av dessa, men livet är långt och det kommer säkert finnas många tillfällen där de 8 paren träffas, kanske inte alla på en gång men träffas kommer de.

    Och av dessa 16 personer är det alltså en inte fick komma på bröllopet "för att de bara träffats en gång innan." Men efteråt då? Det måste ju också räknas med, särskilt när det är ett tight kompisgäng som känt varandra i 20 år!

    Varför sabba relationen, varför så tydligt frysa ut när det kommer påverka alla?


    Vänskapen kommer inte va vad den har varit.

    Hade jag varit ts sambo så hade jag tänkt om ang vår vänskap. Jag hade börjat se personen som en ytlig bekant som man ev träffar hos andra, men slutat bjuda personen till oss. Jag hade valt bort deras bröllop eftersom det inte varit viktigt för mig att varken närvara eller önska dem lycka till.
  • Anonym (cv)
    Ess skrev 2017-08-05 10:18:23 följande:
    Vänskapen kommer inte va vad den har varit.

    Hade jag varit ts sambo så hade jag tänkt om ang vår vänskap. Jag hade börjat se personen som en ytlig bekant som man ev träffar hos andra, men slutat bjuda personen till oss. Jag hade valt bort deras bröllop eftersom det inte varit viktigt för mig att varken närvara eller önska dem lycka till.
    Det hade jag också. Det folk gör mot min sambo gör de ju indirekt mot mig också. Hade någon i vänskapskretsen försökt frysa ut honom och visat på mobbningsfasoner hade jag helt klart omvärderat den kompisen. Bästa vänner, men min sambo får inte komma, liksom. Jag hade nog tom kunnat tänka mig att tacka nej om det var en annan vän som hade drabbats, dvs inte min sambo men en väns sambo, då jag själv vet hur det känns att bli utfrusen i andra situationer.
    Ibland måste man markera när andra behandlas orättvist.
Svar på tråden Är inte bjuden till min sambos väns bröllop