• Anonym (Oinbjuden)

    Är inte bjuden till min sambos väns bröllop

    Som rubriken lyder så är min sambo bjuden till sin barndomsväns bröllop men inte jag.

    Bakgrund:
    Dom är ett gäng på åtta killar som har hållit ihop sedan högstadiet och ser varandra som nära vänner. Jag och min sambo bor i samma stad som flera av kilarna och deras flickvänner/fruar men inte paret som gifter sig, dom bor i en annan stad. Jag och min sambo har varit ihop två år. Jag har bara träffat brudparet en gång innan.

    Så till problemet:
    Alla i gänget och flickvänner/fruar är bjudna på deras bröllop, dom flesta har varit ihop lite längre än oss men inte alla, några bor inte ens ihop. Min pojkvän blev såklart upprörd att han är den enda som inte får ha med sin partner trotts att dom varit vänner i 20 år, han var med på svensexan utomlands etc. Övriga killar i gänget tycker också det är oförskämt eftersom dom alla alltid är måna om att bjuda med flickvänner. Kan tillägga att detta inte är något budgetbröllop, dom har bra budget. 

    Jag är såklart besviken att jag inte är bjuden och att alla kommer se att min pojkvän är där själv men samtidigt så har jag bara träffat dom en gång innan så det är mest att min pojkvän inte känner att det är kul att gå själv. Hur ska jag bete mig mot brudparet efter bröllopet när vi ses? Vi planerar att gifta oss inom två år och ingen av oss har lust att bjuda vännens blivande fru, skulle det vara konstigt av oss?

    Jag vet mycket väl att det inte är tvång att bjuda alla på bröllop men skulle vara intressant att höra era åsikter?

  • Svar på tråden Är inte bjuden till min sambos väns bröllop
  • Anonym (Sjukt)
    BossHoss skrev 2017-09-26 09:38:33 följande:

    Nej det vet jag bestämt att jag inte är.

    Men jag skulle inte bjuda någon som jag inte gillar på mitt bröllop men om personen hade ifrågasatt det hade jag sagt det också. Men jag vet ju inte hur de tänker eller hur deras relation till TS är. Sa enbart varför jag skulle göra så, men nu har jag inte gjort så för jag har inte haft det problemet


    Om man bjuder in sin bästa vän men inte dess respektive har man inget vett öht. Pinsamt.
  • BossHoss
    Anonym (Sjukt) skrev 2017-09-26 09:42:51 följande:
    Om man bjuder in sin bästa vän men inte dess respektive har man inget vett öht. Pinsamt.
    Hade jag haft en barndomsvän som hade en tjej som alltid ställde till spektakel på fester och bettede sig och var full osv. Hade jag inte bjudit henne men min vän. Han är min vän sedan barnsben inte hon så varför skulle jag bjuda någon som med stor sannolikhet skulle förstöra mitt bröllop.

    Nu säger jag absolut inte att TS är sådan.
  • Anonym (Sjukt)
    BossHoss skrev 2017-09-26 09:49:07 följande:

    Hade jag haft en barndomsvän som hade en tjej som alltid ställde till spektakel på fester och bettede sig och var full osv. Hade jag inte bjudit henne men min vän. Han är min vän sedan barnsben inte hon så varför skulle jag bjuda någon som med stor sannolikhet skulle förstöra mitt bröllop.

    Nu säger jag absolut inte att TS är sådan.


    Nej det är hon inte. Konstigt exempel. I det fallet hade jag inte bjudit nån av dom isåfall. Men vad har det extrema scenariot med ts att göra? Dom har träffat henne en gång, det här är bara barnslig utfrysning, kanske även någon form av avundsjuka mot ts eller så var ts sambo ihop med brudens bästis förr i tiden.
  • BossHoss
    Anonym (Sjukt) skrev 2017-09-26 10:45:52 följande:
    Nej det är hon inte. Konstigt exempel. I det fallet hade jag inte bjudit nån av dom isåfall. Men vad har det extrema scenariot med ts att göra? Dom har träffat henne en gång, det här är bara barnslig utfrysning, kanske även någon form av avundsjuka mot ts eller så var ts sambo ihop med brudens bästis förr i tiden.
    Säger bara att jag skulle inte bjuda någon jag inte vill ha på mitt bröllop till det oavsett om denne dejtade min bästa vän. Men då skulle jag också haft en bra annledning eller vara ärlig om varför.
  • molly50
    BossHoss skrev 2017-09-26 10:53:54 följande:
    Säger bara att jag skulle inte bjuda någon jag inte vill ha på mitt bröllop till det oavsett om denne dejtade min bästa vän. Men då skulle jag också haft en bra annledning eller vara ärlig om varför.
    Fast i det här fallet så är det nog inget personligt eller att TS ska ha varit oförskämd eller förstört fester.
    De har bara träffat TS en gång.
    Och detsamma gäller några av de andra vännernas respektive.
    Ändå så har de blivit bjudna.
    Så varför då inte TS?
    Precis som Anonym (sjukt) skriver så kan man undra om det har något med avundsjuka att göra eller att TS sambo tidigare varit tillsammans med brudens bästa vän.
    Annars ser jag ingen anledning till att utesluta endast en av vännernas respektive.
    Carpe Diem
  • Anonym (försökt)
    BossHoss skrev 2017-09-26 09:49:07 följande:
    Hade jag haft en barndomsvän som hade en tjej som alltid ställde till spektakel på fester och bettede sig och var full osv. Hade jag inte bjudit henne men min vän. Han är min vän sedan barnsben inte hon så varför skulle jag bjuda någon som med stor sannolikhet skulle förstöra mitt bröllop.

    Nu säger jag absolut inte att TS är sådan.
    Jag försökte att inte behöva bjuda min pappas fru på mitt bröllop. Hon är en otrevlig kärring som alltid varit elak och nedlåtande mot mig.

    Jag träffar henne aldrig frivilligt men när jag inte ville att hon skulle komma på mitt bröllop så blev det ett jävla rabalder kan jag säga.

    Hon avskyr mig, men gå på mitt bröllop skulle hon minsann. Hon förstörde dagen för mig på mer än ett sätt och sen dess har jag inte träffat henne en enda gång. 

    Men etikett går före relation i mångas ögon. 
  • Anonym (Sjukt)
    BossHoss skrev 2017-09-26 10:53:54 följande:

    Säger bara att jag skulle inte bjuda någon jag inte vill ha på mitt bröllop till det oavsett om denne dejtade min bästa vän. Men då skulle jag också haft en bra annledning eller vara ärlig om varför.


    Då är du ju helt respektlös mot din vän. Man kan ju inte säga "välkommen på mitt bröllop men lämna din partner hemma"...

    Själv har jag tvingat mig gilla kompisars flickvänner/fruar.

    Har tex en killkompis vars fru varit svartsjuk och väldigt taskig mot mig, alltid giftiga pikar och taskiga kommentarer.

    Jag har inte ens tagit den konflikten utan varit trevlig tillbaka. Om jag inte kan vara schysst och välkomnande mot hans fru är jag ingen bra vän till honom.

    Det hade varit skitjobbigt att försöka tvinga honom välja eller haka på hennes försök till splittring.

    Då hade han ju hamnat i bråk varje gång vi pratat eller umgåtts och han skulle förknippa mig med drama och asjobbiga konflikter.

    Idag har hon lagt ner, vet inte om hon är falskt trevlig nu men det spelar ingen roll för jag har kvar min killkompis och kan bjuda dom allihop på dop osv utan problem.
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (försökt) skrev 2017-09-26 11:15:07 följande:

    Jag försökte att inte behöva bjuda min pappas fru på mitt bröllop. Hon är en otrevlig kärring som alltid varit elak och nedlåtande mot mig.

    Jag träffar henne aldrig frivilligt men när jag inte ville att hon skulle komma på mitt bröllop så blev det ett jävla rabalder kan jag säga.

    Hon avskyr mig, men gå på mitt bröllop skulle hon minsann. Hon förstörde dagen för mig på mer än ett sätt och sen dess har jag inte träffat henne en enda gång. 

    Men etikett går före relation i mångas ögon. 


    Ja etikett går hand i hand med relation skulle jag säga.

    Det är nödvändigt för fungerande relationer och det är barnsligt att sätta sitt ego främst och orsaka konflikter mellan dom man älskar och sina respektive för att man inte gillar dom.

    Har haft samma erfarenheter som du och ansträngt mig ordentligt för att få en bra relation med henne. För min och pappas skull. Resultat är inget drama och en glad pappa. Jag är också glad att inte ha orsakat det du beskriver.
  • Anonym (försökt)
    Anonym (Sjukt) skrev 2017-09-26 11:21:07 följande:
    Ja etikett går hand i hand med relation skulle jag säga.

    Det är nödvändigt för fungerande relationer och det är barnsligt att sätta sitt ego främst och orsaka konflikter mellan dom man älskar och sina respektive för att man inte gillar dom.

    Har haft samma erfarenheter som du och ansträngt mig ordentligt för att få en bra relation med henne. För min och pappas skull. Resultat är inget drama och en glad pappa. Jag är också glad att inte ha orsakat det du beskriver.
    Trevligt att det gått att lösa för dig. För mig har inte relationen gått att lösa på något sätt. Dramat har inte bara jag skapat. Och vem som satt sitt ego främst och orsakat konflikter - ja det tål att funderas på. Jag eller pappas fru?

    Hon som vuxen kom in i mitt liv när jag var 7 år och gjorde allt för att visa sin avsky för mig?

    Eller jag som i vuxen ålder insett att jag inte behöver ta hennes skit och träffa henne, men ändå tvingades bjuda henne på min stora dag för att hon hade nåt slags rättighet att vara där och fortsätta att behandla mig illa?
  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (försökt) skrev 2017-09-26 11:32:05 följande:

    Trevligt att det gått att lösa för dig. För mig har inte relationen gått att lösa på något sätt. Dramat har inte bara jag skapat. Och vem som satt sitt ego främst och orsakat konflikter - ja det tål att funderas på. Jag eller pappas fru?

    Hon som vuxen kom in i mitt liv när jag var 7 år och gjorde allt för att visa sin avsky för mig?

    Eller jag som i vuxen ålder insett att jag inte behöver ta hennes skit och träffa henne, men ändå tvingades bjuda henne på min stora dag för att hon hade nåt slags rättighet att vara där och fortsätta att behandla mig illa?


    Borde du inte vara arg på din pappa som möjliggjort det då om hon nu var så hemsk? Och skippat båda?
  • BossHoss
    Anonym (försökt) skrev 2017-09-26 11:32:05 följande:
    Trevligt att det gått att lösa för dig. För mig har inte relationen gått att lösa på något sätt. Dramat har inte bara jag skapat. Och vem som satt sitt ego främst och orsakat konflikter - ja det tål att funderas på. Jag eller pappas fru?

    Hon som vuxen kom in i mitt liv när jag var 7 år och gjorde allt för att visa sin avsky för mig?

    Eller jag som i vuxen ålder insett att jag inte behöver ta hennes skit och träffa henne, men ändå tvingades bjuda henne på min stora dag för att hon hade nåt slags rättighet att vara där och fortsätta att behandla mig illa?
    Jag hade inte bjudigt henne. För det är vår dag, min och min frus dag och den rör sig bara om oss (speciellt henne) därför skulle jag inte bjuda personer som på minsta lilla sätt skulle få henne annat än glad. Ett bröllop handlar enbart om de som gifter sig inga andra om man skall hårddra det.
  • Anonym (Lix)
    Anonym (försökt) skrev 2017-09-26 11:15:07 följande:
    Jag försökte att inte behöva bjuda min pappas fru på mitt bröllop. Hon är en otrevlig kärring som alltid varit elak och nedlåtande mot mig.

    Jag träffar henne aldrig frivilligt men när jag inte ville att hon skulle komma på mitt bröllop så blev det ett jävla rabalder kan jag säga.

    Hon avskyr mig, men gå på mitt bröllop skulle hon minsann. Hon förstörde dagen för mig på mer än ett sätt och sen dess har jag inte träffat henne en enda gång. 

    Men etikett går före relation i mångas ögon. 
    Om du kunnat göra om dagen med den kunskap du har nu, hade du fortfarande bjudit henne?
  • Anonym (Oinbjuden)
    Anonym (Lix) skrev 2017-09-25 22:26:52 följande:

    Kändes det OK att han gick ändå i slutändan? Hur var det, hur var stämningen och sa brudparet något mer om det som hände?


    Ja det kändes ok, han kände också att det kändes bättre att gå efter att ha pratat med brudgummen. Jag tror inte detta kom upp på bröllopet - min sambo har iaf inte nämnt något om det.   
  • MrsBroderTuck
    Anonym (Tacka nej.) skrev 2017-08-01 16:45:18 följande:

    Jag hoppas din sambo sätter stopp för denna utfrysning av dig och tackar nej till bröllopet st berättar varför han avstår. Det är extremt oartigt att göra som dom gör och hade det varit jag hade jag sagt tack men nej tack. Är inte min livskamrat välkommen kommer inte jag heller.


    Exakt detta!
  • John22

    Fy fan vad dåligt. Hade någon av mina bästa vänner betett sig sådär mot mig och min partner hade jag sagt upp bekantskapen utan att blinka, oavsett hur mycket dennes blivande make/maka påverkat situationen. Jag hade verkligen inte deltagit i bröllopet heller. Möjligtvis hade jag dykt upp efter vigseln, slängt över en present och sagt ha ett bra liv.

    Sådär gör man bara inte.

Svar på tråden Är inte bjuden till min sambos väns bröllop