• Maramba

    BF Januari 2019 - stannar på FL

    Hej!

    Blev lite less på att nästan det enda som diskuteras i alla gravidgrupper är hur man ska bli medlem i motsvarande grupp på FB. Finns det någon som vill stanna här på FL och bolla tankar kring sin graviditet? :)

  • Svar på tråden BF Januari 2019 - stannar på FL
  • linnea12533
    Maramba skrev 2018-08-21 17:00:34 följande:

    Är det nån i gruppen som börjat känna av fosterrörelser?

    Jag är nu i 17+3 och väntar med spänning på att känna något för första gången. Om jag försiktigt pressar handflatan långt ner på magen så tycker jag att jag kan känna något supersvagt då och då men kan inte avgöra om det verkligen är bebis eller typ tarmarna. Har inte kommit så här långt i en graviditet förut så har inget att jämföra med.

    8 dagar kvar till rul och oron/ångest/förväntan stiger varje dag. Jag vet i alla fall att det finns något där inne som har ett hjärta som slår eftersom jag kan lyssna på hjärtljudet med min doppler. Det lugnar åtminstone en del. Är så glad för er som redan varit på rul och allt sett fint ut!


    Jag är i v 18+3 men vet inte om jag egentligen känt några rörelser eller inte än. Som sagt, så svårt att avgöra när det är så små rörelser. Känner att alla som typ har bf samtidigt som mig redan känner tydliga rörelser men det gör inte jag. Och det gör mig så orolig. RUL på fredag.
  • Kaffe81
    Maramba skrev 2018-08-21 17:00:34 följande:

    Är det nån i gruppen som börjat känna av fosterrörelser?

    Jag är nu i 17+3 och väntar med spänning på att känna något för första gången. Om jag försiktigt pressar handflatan långt ner på magen så tycker jag att jag kan känna något supersvagt då och då men kan inte avgöra om det verkligen är bebis eller typ tarmarna. Har inte kommit så här långt i en graviditet förut så har inget att jämföra med.

    8 dagar kvar till rul och oron/ångest/förväntan stiger varje dag. Jag vet i alla fall att det finns något där inne som har ett hjärta som slår eftersom jag kan lyssna på hjärtljudet med min doppler. Det lugnar åtminstone en del. Är så glad för er som redan varit på rul och allt sett fint ut!


    Jag är i 18+3 och var på RUL idag, allt såg bra ut! Puh! Bebisen rörde sig en massa där inne och det är så skumt att inte känna något, så nej jag känner inte heller några fosterrörelser än. Tror jag, ibland är det ju saker som känns och rör sig där inne men svårt att avgöra vad som är vad, kan ju vara gaser eller tarmarna också. Barnmorskan sa att i vecka 22 brukar de flesta börja känna hela tiden så det är ju några veckor kvar dit, så spännande!
  • Bobno1
    Maramba skrev 2018-08-21 17:00:34 följande:

    Är det nån i gruppen som börjat känna av fosterrörelser?

    Jag är nu i 17+3 och väntar med spänning på att känna något för första gången. Om jag försiktigt pressar handflatan långt ner på magen så tycker jag att jag kan känna något supersvagt då och då men kan inte avgöra om det verkligen är bebis eller typ tarmarna. Har inte kommit så här långt i en graviditet förut så har inget att jämföra med.

    8 dagar kvar till rul och oron/ångest/förväntan stiger varje dag. Jag vet i alla fall att det finns något där inne som har ett hjärta som slår eftersom jag kan lyssna på hjärtljudet med min doppler. Det lugnar åtminstone en del. Är så glad för er som redan varit på rul och allt sett fint ut!


    Har känt sedan tidigt v16 denna gången, även på utsidan av magen. Men det är 3e barnet och har känt tidigare bebisar tidigt också (första barnet redan i v18) så jag antar att jag är byggd så och kanske har extra starka/sparkiga barn

    Lycka till på RUL!
  • Delilah2001

    Jag känner lite fosterrörelser ibland, men inte alls lika tydligt som med de andra barnen.

    18+1.

  • linnea12533
    Kaffe81 skrev 2018-08-21 19:26:49 följande:
    Jag är i 18+3 och var på RUL idag, allt såg bra ut! Puh! Bebisen rörde sig en massa där inne och det är så skumt att inte känna något, så nej jag känner inte heller några fosterrörelser än. Tror jag, ibland är det ju saker som känns och rör sig där inne men svårt att avgöra vad som är vad, kan ju vara gaser eller tarmarna också. Barnmorskan sa att i vecka 22 brukar de flesta börja känna hela tiden så det är ju några veckor kvar dit, så spännande!
    Åh härligt. Har du alltså bf runt 19/1 som mig?
  • Repet
    Maramba skrev 2018-08-21 17:00:34 följande:

    Är det nån i gruppen som börjat känna av fosterrörelser?

    Jag är nu i 17+3 och väntar med spänning på att känna något för första gången. Om jag försiktigt pressar handflatan långt ner på magen så tycker jag att jag kan känna något supersvagt då och då men kan inte avgöra om det verkligen är bebis eller typ tarmarna. Har inte kommit så här långt i en graviditet förut så har inget att jämföra med.

    8 dagar kvar till rul och oron/ångest/förväntan stiger varje dag. Jag vet i alla fall att det finns något där inne som har ett hjärta som slår eftersom jag kan lyssna på hjärtljudet med min doppler. Det lugnar åtminstone en del. Är så glad för er som redan varit på rul och allt sett fint ut!


    Jag är nu i vecka 22 (21+1) och det sparkas massor flera gånger om dagen. Men jag började inte känna förens nångång i slutet av vecka 18. men då kändes det även på utsidan så att min sambo också kände det. Och när jag förstod hur det "skulle kännas" så hade jag känt lite innan också, men trott att det var gaser...
    så min gissning är att du faktiskt känner bebis och inte tarmar :)

     
    Nu är det snart vår tur (BF31/12)!
  • Repet
    Arpe86 skrev 2018-08-21 15:57:28 följande:

    Hoppar in här. Första barnet för mig (sambon har två tonåringar).

    BF 22 januari. Kille enl. ultraljud i v.17.

    Upptäckte sent att jag var gravid.

    Mår super. Är väldigt hungrig. Jobbar som vanligt och har även berättat på jobbet (gjorde det efter den sena inskrivningen hos Bm ca 3 v sedan).

    Ordinerad järntillskott 2-3 tabl/veckan.

    Nyfiken har ni andra behövt köpa mammakläder än?

    Alla mina smal-jeans är bara att glömma, använder mest tights + kjol/klänningar som jag fortf kommer i.

    Brukar tänka att det bara är en dröm när jag vaknar på mornarna, blir lika glad varje gång när jag inser att det ÄR på riktigt.


    va roligt! antar att barnet inte var planerat innan, i och med att du upptäckt sent att du var gravid.

    Jag fick min mage förra veckan (vecka 21) innan dess har jag haft mina vanliga kläder, nu är dom väldigt trånga. kom från en dag till en annan.
    Så nu har jag lösa kläningar och har köpt 2 par jeans vid kallare väder.
    Nu är det snart vår tur (BF31/12)!
  • Arpe86
    Repet skrev 2018-08-22 13:15:17 följande:

    va roligt! antar att barnet inte var planerat innan, i och med att du upptäckt sent att du var gravid.

    Jag fick min mage förra veckan (vecka 21) innan dess har jag haft mina vanliga kläder, nu är dom väldigt trånga. kom från en dag till en annan.

    Så nu har jag lösa kläningar och har köpt 2 par jeans vid kallare väder.


    Vi hade tänk oss barn men trodde aldrig så snart, men det är så välkommet!

    Slutade med p-piller i mars och var säker på att jag hade "oregelbunden mens" därefter.

    När "juli-blödningen" uteblev och jag fick mer grav-symptom så började jag ana men vågade inte hoppas...och att jag var såpass långt gången var verkligen en överraskning!

    Vi ska på RUL på fredag, lite nervöst även om det bara var drygt 2 v sen vi eg skulle göra KUB och då såg allt bra ut vad man kunde se även om det var för sent för KUB.

    Kommer kunna ha mina överdelar ett tag till skulle jag tro..

    Det är senaste 1,5 v som magen sa pang och framträdde. Jag vill också införskaffa jeans snart börjat kika på nätet men svårt med storlekarna.. jag har eg

    W24 L29 så det lär bli ut och prova sig fram.
  • ceeciiliia100

    Åh, måste fråga er andra. Har man nåt besök hos bm mellan kub och rul? Typ för att ta några prover eller så? Barnmorskan sa innan kub att jag skulle höra av mej efter ultraljudet men så här i efterhand fattar jag inte om det var efter kub eller rul..

  • Virvlande
    ceeciiliia100 skrev 2018-08-22 20:11:42 följande:

    Åh, måste fråga er andra. Har man nåt besök hos bm mellan kub och rul? Typ för att ta några prover eller så? Barnmorskan sa innan kub att jag skulle höra av mej efter ultraljudet men så här i efterhand fattar jag inte om det var efter kub eller rul..


    Jag var på inskrivning kring v 12 och ultraljud v. 18 å min nästa tid till bm är v. 20. Så inget där emellan för mig. ????
Svar på tråden BF Januari 2019 - stannar på FL