• Anonym (Frustrerad)

    Jag njuter inte av sex. Tips?

    Hejhopp! Jag är i ett förhållande sedan ca 10 månader tillbaka och har därmed "blivit sexuellt aktiv" (ett dumt uttryck men ni förstår vad jag menar). Jag såg verkligen fram emot att ha sex med min pojkvän för första gången, men upptäckte till min förvåning att det inte kändes bra. Hade inga höga förväntningar men, ni vet, hela grejen är ju att sex ska vara skönt så jag liksom förutsatte det. Bekymrade mig inte så mycket om det först då jag tänkte att det väl berodde på hur oerfaren jag var, men nu när det gått ett tag börjar det bli frustrerande. Till saken hör förresten att det är ett distansförhållande så jag har inte spenderat 10 månader i sträck med pojkvännen och har därför inte 10 månader av erfarenhet :P


     


    Har försökt googla efter tips men det är föga hjälpsamt. "Tala om för din partner vad du gillar!" - Hur ska jag veta det när jag saknar tidigare erfarenheter? Hela problemet är ju att jag inte vet själv! "Onanera för att lära dig hur du kan uppnå njutning!" Det har jag gjort i många år och det fungerar hur bra som helst, känns helt fantastiskt. Men jag har ingen aning om hur jag ska uppnå samma njutning med en partner, det är ju liksom en annan sak så jag kan inte riktigt dra så mycket nytta av soloerfarenheter.


     


    Som ovan nämnt så har jag inga problem att tillfredsställa mina egna behov och har gjort det i åratal, så detta handlar inte om sexuell frustration på det viset. Det känns bara som att jag går miste om en nivå av intimitet då jag inte kan dela den där njutningen med min pojkvän. Sex ska ju vara ömsesidigt, och i nuläget är det väldigt ensidigt. Till en början var det mest bara lite av en besvikelse att jag inte kunde njuta av sex, men nu när det gått ett tag och jag fortfarande inte listat ut hur jag ska göra börjar det bli riktigt frustrerande och upprörande.


     


    Har spenderat många sömnlösa nätter åt att ligga med tårar i ögonen och googla "how to enjoy sex" på mobilen - ibland bredvid min pojkvän i sängen efter att han somnat - och det börjar verkligen påverka min psykiska hälsa :/ Jag känner mig så otillräcklig, nästan defekt, jag känner att jag missar en viktig del av mitt förhållande... Någon som har tips för vad jag kan göra? Vet inte ens var jag ska börja, jag vet inte vad jag gör för fel, jag förstår inte varför det inte fungerar! Jag vet ju att jag KAN uppleva enorm sexuell njutning så varför går det inte med min partner???


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-18 22:45
    UPPDATERING: En del i problemet som jag är väldigt medveten om är att jag inte alls tycker om att be min pojkvän om saker. Till 90% handlar problemet såklart om att jag inte ens själv vet vad som fungerar så jag kan inte hjälpa till så mycket utan måste prova mig fram, men övriga 10% skulle jag kanske kunna få till bättre om jag bara bad honom om mer... Men jag är inte ett dugg bekväm med det, så om någon har tips vore det fantastiskt! Jag ska förklara vad jag menar.

    Orsaken till att jag drar mig för att be honom om något (oavsett om det rör sig om något större som att be om oralsex eller något mindre som att bara be honom göra något lite annorlunda) är att jag verkligen avskyr tanken på att han skulle göra något bara för att jag vill det. Jag vill känna mig åtrådd och jag vill känna att han gör saker som han genuint vill. Därför låter jag honom oftast göra typ vad han vill och bara hänger med, för då vet jag att han gör det han själv vill. Om jag bad honom om något skulle det kännas konstigt eftersom att jag vet att han gör det bara för min skull, det gör mig obekväm. Känns lite som att som fullvuxen människa be någon att skära upp ens mat, och sedan obekvämt sitta och titta på medan personen hjälper till med något som man är full kapabel att göra själv och förmodligen även skulle göra bättre själv. Jag BEHÖVER ju inte hans "tjänster" och skulle kunna ge mig själv mer njutning än han någonsin kan ge mig så det känns jättekonstigt av den orsaken också. Helt genuint så är jag hellre utan det jag vill ha än att få honom att göra det bara för min skull. Även om han skulle vara 100% okay med det så är det inte tillräckligt för mig, jag behöver att han verkligen vill det själv och är entusiastisk, vilket det känns som att jag bara kan få om jag låter honom ta egna initiativ. Jättedumt, jag vet...

    Så tips för att bli bättre på att instruera honom och be om saker vore superbra! Vill dock återigen vara tydlig med att det inte skulle lösa i närheten av alla problem, för huvuddelen i problemet är fortfarande att jag inte ens själv vet vad som fungerar. (Vilket förresten också bidrar till att jag inte vill be om något, för om jag exempelvis skulle be om oralsex och kanske också instruerar honom men sedan fungerar det ändå inte så skulle det kännas hemskt att bara "nä det räcker, du kan sluta, det här går inte")
  • Svar på tråden Jag njuter inte av sex. Tips?
  • Anonym (Frustrerad)
    MaryM skrev 2019-04-25 06:20:23 följande:

    Jag tycker precis som du om den mesta porr. Det ser inte genuint skönt ut och alla spelar över.

    Och jag tycker det är bra att du vill lösa era problem nu. Jag tycker ni ska söka er till en sexolog. Det är aldrig fel att prata!

    Men jag är bekymrad över din negativa självbild och jag hoppas du inser att din killes aningen barnsliga inställning till oralsex och förspel handlar om honom och inte om dig!

    Det där med att "alla killar" tycker som han själv känner jag igen. Jag har en killkompis som envist hävdar att ""alla killar vill egentligen att tjejen ska gå hem efter sex så man kan spela dataspel". Det handlar om honom och hans oförmåga att bli kär och inte att alla killar skulle känna så. Men det är lättare att skylla på detta än att inse sina egna brister.


    Det är väldigt svårt att inte ta åt sig av hans inställning dock... Dels för att det får mig att känna att min kropp är äcklig, dels för att det känns som att min partner inte vill ge mig njutning och det är väldigt sårande :(

    Den här negativa inställningen jag har till min egen kropp har definitivt nått en nivå som kräver professionell hjälp. Självklart uppskattar jag pojkvännens ärlighet och jag VILL ju att han berättar om han inte gillar något men samtidigt tar det hårt på mig. Jag känner mig motbjudande. Tror att jag kommer ha stora problem pga detta, jag kommer inte klara av att låta honom ta på mig, knappt ens klä av mig eller ha vanligt samlag. Börjar ännu mer än tidigare gå in i ett läge av att bara passivt försöka tillfredsställa honom utan att få något själv för jag känner att jag är för äcklig för att kunna få något. Jag känner mig som en börda, som att det bara är jobbigt för honom att behöva göra något för mig, som att det är en syssla snarare än något vi båda kan njuta av. Det här känns verkligen inte kul och jag hoppas innerligt att vi kan få hjälp med situationen!

    Sedan att det känns som att han inte vill ge mig njutning är såklart inte heller kul. Han pratar och skriver så ofta om allt han ska göra för mig så idéer verkar han ha, men när det kommer till kritan gör han aldrig något av dem så det känns som att han bara säger de där sakerna för att göra mig upphetsad men att han inte egentligen vill genomföra det. Har direkt konfronterat honom om detta, varpå han sagt att han VILL göra saker för mig men att han inte tänker på alla de där sakerna i stundens hetta. Vet inte riktigt hur mycket jag ens kan tro på det där längre... VÄLDIGT sällan gör han någon som helst ansats för att ge mig njutning, det känns som att allt bara handlar om honom. Hur han kan ta för sig utan att må dåligt över att jag inte får ut ett skit av det förstår jag inte. Om rollerna var omvända och JAG fick en massa njutning utan att HAN fick det så skulle jag må jättedåligt över det och göra allt jag kunde för att få till det även för honom! Det känns hemskt trist när han bara får sitt och sedan är det klart. Tanken verkar aldrig slå honom att jag kanske också skulle få något??? Fattar inte hur han bara kan ta emot och ta emot och tydligt se att jag inte alls får den njutning som han får men han försöker inte göra något åt saken. 
  • Anonym (Nymf)

    Ts, vet faktiskt inte om jag tycker att din pojkvän är något att satsa på för dig. Känner inte igen mig det minsta i någon av de jag varit tillsammans med vad gäller välviljan eller snarare bristen på som han visar. Vet inte om du skall vända dig ut och in hos en terapeut när det är han som inte visar att han tycker om dig precis som du är och är mån om att du skall ha det bra på alla sätt.

    Med en annan person så skulle det kunna finnas ett sexliv som får dig att må bra och bekräftar kärleken. Även om man helst skall veta att man duger helt själv men det är inte alltid så lätt i yngre ålder. Men...viktigt att veta sitt eget värde! Och att kunna avstå dom som inte får dig att må bra trots att man kan vara kär. Ibland får man faktiskt använda hjärnan även om man skall lyssna på hjärtat med. Kärlek skall ge energi, inte ta.

  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Nymf) skrev 2019-04-25 07:08:27 följande:

    Ts, vet faktiskt inte om jag tycker att din pojkvän är något att satsa på för dig. Känner inte igen mig det minsta i någon av de jag varit tillsammans med vad gäller välviljan eller snarare bristen på som han visar. Vet inte om du skall vända dig ut och in hos en terapeut när det är han som inte visar att han tycker om dig precis som du är och är mån om att du skall ha det bra på alla sätt.

    Med en annan person så skulle det kunna finnas ett sexliv som får dig att må bra och bekräftar kärleken. Även om man helst skall veta att man duger helt själv men det är inte alltid så lätt i yngre ålder. Men...viktigt att veta sitt eget värde! Och att kunna avstå dom som inte får dig att må bra trots att man kan vara kär. Ibland får man faktiskt använda hjärnan även om man skall lyssna på hjärtat med. Kärlek skall ge energi, inte ta.


    Jag förstår hur du tänker men jag känner att jag inte vill ge upp på detta "bara" på grund av sovrumsproblem. Det är något jag är villig att jobba på och komma tillrätta med, för det här är ett förhållande jag verkligen vill satsa på.
  • MaryM

    Jag tror att om ni pratar med en sexolog som kan hjälpa er att förklara er för varandra så kanske något klickar till i din killes skalle och han fattar att han måste börja anstränga sig mer.

    Usch.. Tycker det är så synd att du blivit så knäckt av detta! Det ÄR han som är barnslig! Du är inte det minsta äcklig! Om inte samtal hos sexolog får dig att må bättre så sök egen hjälp för detta!


    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Frustrerad)
    MaryM skrev 2019-04-25 22:35:23 följande:

    Jag tror att om ni pratar med en sexolog som kan hjälpa er att förklara er för varandra så kanske något klickar till i din killes skalle och han fattar att han måste börja anstränga sig mer.

    Usch.. Tycker det är så synd att du blivit så knäckt av detta! Det ÄR han som är barnslig! Du är inte det minsta äcklig! Om inte samtal hos sexolog får dig att må bättre så sök egen hjälp för detta!


    Jag känner det ja. Har faktiskt hittat en som verkar väldigt passande som bor nära min pojkvän så förhoppningsvis kan vi få kontakt med henne nästa gång jag kommer på besök. Kan känna att det kanske vore bra om vi pratat om detta i början av min vistelse så att vi hunnit ta tag i det redan istället för att nu behöva vänta ett tag men bättre sent än aldrig!

    Tack så mycket för alla dina svar, du verkar väldigt omtänksam och förstående :)
  • MaryM
    Anonym (Frustrerad) skrev 2019-04-26 17:38:13 följande:

    Jag känner det ja. Har faktiskt hittat en som verkar väldigt passande som bor nära min pojkvän så förhoppningsvis kan vi få kontakt med henne nästa gång jag kommer på besök. Kan känna att det kanske vore bra om vi pratat om detta i början av min vistelse så att vi hunnit ta tag i det redan istället för att nu behöva vänta ett tag men bättre sent än aldrig!

    Tack så mycket för alla dina svar, du verkar väldigt omtänksam och förstående :)


    Jättebra TS! hoppas det går bra!

    Uppdatera gärna oss i tråden eller om du vill skicka PM till mig går det jättebra.

    Heja dig! Och tack för fina ord!
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Frustrerad)
    MaryM skrev 2019-04-27 06:41:02 följande:
    Jättebra TS! hoppas det går bra!

    Uppdatera gärna oss i tråden eller om du vill skicka PM till mig går det jättebra.

    Heja dig! Och tack för fina ord!
    Jag ska uppdatera så mycket jag kan :) Nu när vi kommer vara ifrån varandra ett tag kanske det blir lite mindre aktivitet, fast vi kan ju för all del åtminstone ha konversationer om saken på distans så vi får se hur mycket som hinner hända!
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2019-01-22 17:04:06 följande:

    Jo, han har kommenterat ett par gånger att jag är tyst, och då har jag alltid svarat "jag tänker inte fejka det". Han sa det dock mest i början och verkar ha slutat nu (var dock aldrig frekvent, kan räkna alla tillfällen på en hand) för jag tror att han börjat inse att det faktiskt är ett problem och då vore det ju såklart ganska taskigt att säga så :P Sedan nämnde jag i ett svar till ett tidigare inlägg att det fanns ett tillfälle då jag för en kort stund faktiskt lyckades göra något som kändes bra, och då var han snabb med att ivrigt kommentera att jag började ge ifrån mig ljud.


     


    Anonym (Hmm) skrev 2019-01-21 13:28:15 följande:

    Tror dock inte det är så vanligt att tjejer njuter av eller får orgasm av sex. I mitt tjejgäng på 6 pers är det EN som får orgasm vid sex. Så du behöver inte känna dig onormal =)


    Jag bekymrar mig inte om huruvida det är "normalt" eller ej, jag vill ju ändå ha det, hur många eller få andra tjejer som njuter av sex bryr jag mig inte om ;P Det där med normalitet är inget jag använder som måttstock för vad som är bra eller vad jag ska acceptera, det finns mycket som är "normalt" som jag gärna undviker och mycket "onormalt" som jag ändå gillar eller vill ha. Anyways, jag vet inte ens om du riktigt har rätt där, jag tror det är rätt vanligt att tjejer njuter av sex. Däremot kan de flesta inte få orgasm genom enbart penetrering utan behöver även klitorisstimulering, men det går ofta att fixa. Finns en massa statistik på det där som jag inte kommer ihåg utantill men om du har lust kan du kolla upp det! Sedan vet jag inte hur gamla ni är, om ni är väldigt unga kanske oerfarenhet gör att ni har "sämre" sex än den genomsnittliga kvinnan, I don't know.


    Längesen jag skrev i den här tråden nu. Men jag har läst igenom hela tråden nu och jag känner igen mig jättemycket i dig. Läste att du endast var 20 år och då tänker jag att det absolut inte är kört för dig att kunna njuta av sex. Jag är 33 år fyllda, snart 34 så för min del har jag liksom gett upp. Jag kommer aldrig att tycka sex är skönt och har på de senaste åren även helt tappat intresse för sex. När jag var yngre hade jag fortfarande ett intresse för sex och kunde bli kåt, jag onanerade och tyckte det var skönt, läste sexnoveller osv. Idag onanerar jag aldrig. Har dock sex regelbundet då jag är tillsammans med en underbar pojkvän som älskar sex och (tyvärr) tycker det är viktigt. Vill inte byta bort honom trots att han är väldigt intresserad av sex och jag inte är det. Men sex är långt ifrån allt i ett förhållande. 

    Min pojkvän blev dock ledsen när jag var tyst och sa att jag inte kände något och då började jag tyvärr fejka. Eftersom jag vet med mig att jag inte kan njuta av sex och det inte är hans fel så tycker jag det är onödigt att han ska behöva bli sårad av något som inte han kan rå för så att säga. 

    Bra att du inte använder det som måttstock iaf, jag tycker det är skönt att känna att jag inte är "onormal" som inte njuter av sex och att jag inte är ensam. Skulle må så betydligt mycket sämre om jag visste att jag var den enda kvinnan som inte kunde njuta av sex. Nu när jag vet att det är ganska vanligt så känner jag mig liksom inte konstig på något sätt. 

    Men som sagt, du är bara 20! Du kommer troligtvis kunna njuta av sex och uppskatta det när du blir lite äldre. För min del är det dock kört. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-04-28 10:45:42 följande:
    Längesen jag skrev i den här tråden nu. Men jag har läst igenom hela tråden nu och jag känner igen mig jättemycket i dig. Läste att du endast var 20 år och då tänker jag att det absolut inte är kört för dig att kunna njuta av sex. Jag är 33 år fyllda, snart 34 så för min del har jag liksom gett upp. Jag kommer aldrig att tycka sex är skönt och har på de senaste åren även helt tappat intresse för sex. När jag var yngre hade jag fortfarande ett intresse för sex och kunde bli kåt, jag onanerade och tyckte det var skönt, läste sexnoveller osv. Idag onanerar jag aldrig. Har dock sex regelbundet då jag är tillsammans med en underbar pojkvän som älskar sex och (tyvärr) tycker det är viktigt. Vill inte byta bort honom trots att han är väldigt intresserad av sex och jag inte är det. Men sex är långt ifrån allt i ett förhållande. 

    Min pojkvän blev dock ledsen när jag var tyst och sa att jag inte kände något och då började jag tyvärr fejka. Eftersom jag vet med mig att jag inte kan njuta av sex och det inte är hans fel så tycker jag det är onödigt att han ska behöva bli sårad av något som inte han kan rå för så att säga. 

    Bra att du inte använder det som måttstock iaf, jag tycker det är skönt att känna att jag inte är "onormal" som inte njuter av sex och att jag inte är ensam. Skulle må så betydligt mycket sämre om jag visste att jag var den enda kvinnan som inte kunde njuta av sex. Nu när jag vet att det är ganska vanligt så känner jag mig liksom inte konstig på något sätt. 

    Men som sagt, du är bara 20! Du kommer troligtvis kunna njuta av sex och uppskatta det när du blir lite äldre. För min del är det dock kört. 
    Det var väldigt tråkigt att du gett upp, hoppas att du ändrar dig där (eller att någon man lyckas "visa dig ljuset" så att du får din uppfattning ändrad av honom) för det låter ju hemskt trist att bara ge upp!

    Jo jag vet att jag är ung, men jag är ändå inte sådär superlycklig över tanken på att kanske lyckas få till det om några år. Jag börjar redan tappa tålamodet - inte riktigt ge upp än, men jag känner att det redan nu gått för lång tid och att detta är ett problem jag vill ta tag i omgående för jag har ingen som helst lust att vänta i flera år! Stor setback att pojkvännen visst inte vill ge oralsex dock, känner att jag går miste om väldigt mycket där och blir ledsen av det.
  • Underhill

    Skulle nog ändå gå tillbaka till ?tala om vad du gillar...? Lär honom smeka dig som du smeker dig. Lär honom känna dig.


    E vi överens så kör vi
Svar på tråden Jag njuter inte av sex. Tips?