• Anonym (???)

    Har vi 25% invandrare?

    En av fyra niondeklassare har utländsk bakgrund. Innebär det att vi har 25% invandrare i Sverige?

    I Malmö lever 20% av högstadieeleverna i hederskultur. Om alla invandrare levde i en hederskultur skulle det finnas 20% invandrare i Malmö, men det finns ju en massa invandrare som inte lever i hederskultur. Är det kanske 30% invandrare i Malmö, eller mer?

    När en skola kommer upp i en viss procent utrikesfödda börjar svenskarna söka sig till andra skolor. Jag har inte den siffran tyvärr, men tydligen finns det en gräns.

  • Svar på tråden Har vi 25% invandrare?
  • Anonym (Farsa)
    Anonym (???) skrev 2019-02-06 15:32:14 följande:
    Du är väl en av alla de föräldrar som inte vill ha dina barn i en invandrartät skola utan flyttar dem till en friskola med största delen svenska barn.
    Vår son gick på friskola med ungefär en tredjedel invandrare. Dessa organiserade sig i några etniska gäng som jämt låg i luven med varandra. De försökte även ständigt flytta fram positionerna gentemot lärarna genom att begå små övertramp, tjafsa, komma undan med det. Ta ett steg längre, tjafsa, komma undan, etc.

    De svenska eleverna var dåligt organiserade och blev degraderade till allmäna slagpåsar.
  • Anonym (va)
    Kjell2 skrev 2019-02-05 12:55:20 följande:
    Så ingenting om föräldrarna enligt ditt tidigare inlägg? 

    Alltså är man inte invandrare om man har utrikes födda föräldrar men själv är född i Sverige och är svensk medborgare?
    Är du född i Sverige så har du ju inte invandrat. 
  • Anonym (va)
    Flash Gordon skrev 2019-02-05 18:04:40 följande:
    Det sköter ju SCB om.

    Invandrare i statistiken är: "utländsk härkomst". 

    Dit räknas man om man om man endera har invandrat själv eller om man är född i Sverige med två invandrade föräldrar. 

    Detta är en förändring mot tidigare då det räckte med att ha EN invandrad förälder för att räknas som invandrare/utländsk härkomst. Jag tror man bytte definition i slutet av 90-talet eller i början på 00-talet.

    Över en natt sjönk alltså antalet invandrare i Sverige markant, men sedan har det förstås tillkommit fler.

    Idag har vi i Sverige ganska prick 25% "utländsk härkomst" - 2,5 miljoner av ca 10 miljoner.

    .
    Sedan är det förstås så att med den gamla definitionen och med det faktum att folk bedömer om någon är invandrare eller inte snarare på kultur, språk och beteende så har vi nog snarare uppåt en 35-40% "invandrare i Sverige. 
    För att räknas som invandrare så måste du ju ha invandrat till Sverige. 
    Utländsk härkomst är ju alla som har en eller två föräldrar ifrån ett annat land. 
  • Anonym (Slarvigt uttryckt)
    Pilsner skrev 2019-02-06 13:48:21 följande:
    Diagram över Sveriges in- och utvandring:
    "Den sista december 2016 var 1 784 497 utrikes födda personer folkbokförda i Sverige, 535 805 var födda i Sverige med två utrikes födda föräldrar, 739 813 var födda i Sverige med en utrikes född förälder och 6 935 038 var födda i Sverige med två inrikes födda föräldrar."
    Utan att ha några värderingar så kan man väl då lite slarvigt uttrycka att 6 935 000 är att betrakta som helt och hållet "svenskar"?
    Och i så fall att 3 061 000, motsvarande ca 31%, är att betrakta som inte helt och hållet svenskar?
    OBS: Detta alltså "lite slarvigt uttryckt" och utan några som helst värderingar.
  • Anonym (Gerd)
    JohanVonGyllensked skrev 2019-02-06 15:06:14 följande:

    Ja du på Lidingö har vi då inga invandrare vilket gör att du får ta bort ungefär 20% av det du räknat på lilla du :) 

    Men vad gör egentligen det? är du rasist? 

    Jag skulle gärna vilja se en utveckling här på vår fina ö där vi dricker champagne och äter hummer varje dag! 

    Simma lugnt mina fina medmänniskor!


    Härskarteknik tycks vara nåt som faller dig i smaken verkar det som..
  • Anonym (Gerd)
    Anonym (???) skrev 2019-02-06 15:32:14 följande:

    Du är väl en av alla de föräldrar som inte vill ha dina barn i en invandrartät skola utan flyttar dem till en friskola med största delen svenska barn.


    Fast de är de ju många som hade gjort. De flesta skulle jag tro.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2019-02-06 04:58:36 följande:
    DET finns det förstås inga siffror på men jag tror nog att 2:a-, 3:e- och 4:e-generationens invandrare från länder utanför Västeuropa är fler än den andel västeuropeer som assimilerat sig så till den grad att de inte kan uppfattas som invandrare.
    Det är inget mål i sig att inte "uppfattas" som invandrare av dig utan i Sverige tillämpar vi integreringspolitik. Det är bara SD som kör med sunkiga gamla rasistidéer och håller fast vid tvingande assimileringspolitik.

    Annars haltar förstås din logik i vanlig ordning. Om du inte klarar av att "uppfatta" någon som invandrare är det naturligtvis omöjligt för dig att göra uttalanden om storleken på gruppen genom observationer. Så klart!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Kjell2
    Anonym (va) skrev 2019-02-06 20:05:46 följande:
    Är du född i Sverige så har du ju inte invandrat. 
    Jag håller med men en del verkar likställa Invandrare med Utländsk härkomst.


  • Pilsner
    nihka skrev 2019-02-06 23:03:44 följande:
    Det är inget mål i sig att inte "uppfattas" som invandrare av dig utan i Sverige tillämpar vi integreringspolitik.
    Fast den integrationspolitiken har visat sig vara allt annat än lyckad eftersom det finns en stor andel tredje generationens invandrare som fortfarande lever i hederskultur, som pratar "invandrar-svenska" etc.
Svar på tråden Har vi 25% invandrare?